فارس - پیش از تعطیلی بورس نفت که هفته گذشته رخ داد، بورس کالا، کانون کارگزاران، خریداران و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران جلساتی را برای حل مشکلات بورس نفت برگزار کردند که پیشنهادات مطرح شده به صورت یک دستور‌العمل به معاون اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور ارسال شد. در حالی عرضه نفت خام که از ۲۲ تیرماه شروع شد به مدت دو هفته است که به دلیل درخواست مشتریان برای تغیر شرایط عرضه، تعطیل شده است که بورس کالا، کانون کارگزاران، خریداران و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، طی جلساتی که با یکدیگر داشتند پیشنهاداتی را به منظور حل مشکلات عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی ارائه و به صورت یک دستور‌العمل به آقامحمدی معاون اقتصادی آقای رحیمی معاون اول رییس‌جمهور ارائه کردند تا از این طریق پیشنهادات بررسی و راه حل‌ مناسب برای مشکلات بورس نفت ارائه شود. متن این دستور‌العمل به شرح زیر است: ۱. اندازه محموله: مضربی از صد هزار بشکه (جهت نفت خام) باشد. ۲. اندازه عرضه: حداقل عرضه هفته‌ای یک میلیون بشکه باشد که یا در دو نوبت پانصد هزار بشکه‌ای یا در یک نوبت یک میلیون بشکه‌ای و به صورت سبد ترکیبی (سبک و سنگین) انجام شود.

۳. اندازه تحویل: حداقل پانصد هزار بشکه باشد. ۴. در خصوص فرآورده‌های نفتی بندهای ۱ الی ۳ بر اساس پیشنهاد فروشنده می‌باشد. ۵. تاریخ تحویل: فروشنده موظف است حداقل دو میلیون بشکه برای هر دوره بارگیری (Laycan) عرضه کند. ۶. بازار هدف: فروشنده مطابق دستورالعمل رینگ صادراتی موظف به مشخص کردن بازار هدف است. چنانچه نسبت به بازار مشخص شده معامله‌ای در تالار انجام نگیرد. با موافقت خریدار و فروشنده معامله در مورد بازار هدف جدید انجام خواهد شد.

۷. نحوه عرضه: در صورت عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی، چنانچه معامله در تالار انجام نگیرد، طبق دستورالعمل رینگ صادراتی عرضه در سه نوبت متوالی در تالار باید انجام پذیرد. بدون آنکه عرضه هفتگی متوقف شود. - در عرضه اول پیشنهاد قیمت با فروشنده است. چنانچه طبق دستورالعمل رینگ صادراتی طی سه نوبت عرضه متوالی معامله انجام نگیرد. در عرضه هفتگی فروشنده پیشنهاد قیمت osp را اعلام و خریداران نسبت به آن رقابت می‌کنند. ۸. نحوه پرداخت: پیشنهاد می‌شود خریدار معادل ۱۲۰ درصد وجه معامله تضمین معتبر نزد فروشنده یا بانک فروشنده بسپارد و حداکثر تا ۴۵ روز پس از تاریخ بارنامه وجه را به طور کامل پرداخت کند. در صورت عدم‌ایفای تعهد خریدار مطابق دستورالعمل رینگ صادراتی فروشنده از محل تضامین دریافتی خسارت خود را جبران می‌کند. - در اطلاعیه عرضه فروشنده مشخص می‌کند چنانچه خریدار قصد پرداخت وجوه را قبل از سر رسید داشته باشد چه میزان تخفیف به وی تعلق می‌گیرد. ۹. خریدار ملزم می‌شود برای تسویه قراردادهای معامله شده در بورس ارز مورد نظر را به یکی از حساب‌های بانک مرکزی یا هر بانک یا هر جایی که بانک مرکزی اعلام کند در داخل یا خارج واریز کند. ۱۰. چنانچه ارز مورد معامله با ارز پرداخت وجه تسویه مطابق تشخیص فروشنده مغایر باشد هزینه تبدیل ارز به عهده فروشنده است. ۱۱. شرکت ملی نفت ایران متعهد می‌شود بر اساس مصوبه هیات دولت نسبت به عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس کالای ایران اقدام کند. ۱۲. خریداران مجاز: خرید نفت خام و فرآورده‌های نفتی برای کلیه مشتریانی که معاملاتی خاص در بورس کالا اخذ کنند امکان‌پذیر است. خریداران مکلف هستند که پس از معامله، نفت خام را برای پالایش به پالایشگاه‌های بازار هدف تحویل دهند. در صورتی که هر یک از مشتریان نسبت به انجام تعهدات خود مطابق با ضوابط فروش بورس کالا اقدام نکنند، مشتری مذکور در لیست سیاه قرار می‌گیرد و امکان انجام معامله را نخواهد داشت.