مرکز خدمات فولاد ایران- تازه‌ترین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که شاخص قیمت ورق در آمریکا نسبت به قیمت‌های اوایل آگوست هم پایین آمده و قیمت ورق در اروپا تا ۱۰۰ یورو نسبت به ۶ ماه قبل

پایین‌تر است. میلگرد اروپا نیز نزولی است.

شاخص قیمت ورق گرم آمریکا فوب میدوست حدود ۳ درصد هفته اخیر افت داشته و به ۶۴۶ دلار در هر شورت تن رسید که ۱۳ دلار از تازه‌ترین حداقل قیمت پایین‌تر است. شاخص قیمت ورق تخت نیز ۹۳۲ دلار در هر شورت تن معادل (۹۹۹ کیلوگرم) بود. در شمال اروپا متوسط شاخص قیمت ورق گرم ۳ یورو ارزان شد و ورق سرد در ۵۸۴ یورو ثابت ماند. شاخص قیمت ورق تخت شمال اروپا یک یورو ارزان شد. در جنوب اروپا ورق گرم ۷ یورو افت داشت و ورق سرد و گالوانیزه تا ۵/۱ درصد ارزان‌تر شد. ورق تخت جنوب اروپا ۸ یورو ارزان تر شد و به ۵۹۴ یورو رسید. شاخص قیمت میلگرد جنوب اروپا ۸ یورو پایین آمد و ۵۴۰ یورو بود. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن ۷ دلار کاهش یافته به ۵۴۱ دلار رسید و اختلاف قیمت آن با میلگرد این منطقه به ۲۱۴ دلار افزایش یافت. شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا نیز ۷ یورو پایین آمد.

کاهش مصرف ورق چین، خطر پیش روی آمریکا و اروپا

همچنین بانک سرمایه گذاری نومورا اخیرا به ارزیابی تقاضای فولاد چین پرداخته و آینده بدی در انتظار بازار اروپا دیده است. تا سال ۲۰۱۳ انتظار می‌رود مصرف فولاد در چین افزایش نداشته باشد چرا که سطح فعلی تولید برای توسعه شهرنشینی در این کشور کافی است. به نظر این موسسه مازاد ظرفیت در بازار داخلی چین برابر است با افزایش صادرات محصولات ورق با کیفیت پایین به کشور‌های توسعه یافته. چه بسا این خطر موجب افزایش عرضه داخلی در بازارهای کشورهای توسعه یافته شود و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. از ژانویه ۲۰۰۹، بازار ورق اروپا و آمریکا قیمت‌هایی تا ۶۰ دلار بالاتر از چین داشته‌اند چون معمولا قیمت محصولات چینی نزدیک به هزینه تولید است.

با افزایش واردات ورق چین به این کشورها، حاشیه سود تولیدکنندگان داخلی محدود می‌شود در نتیجه تاکید بر اعمال پرمیوم بر محصولات یک استراتژی برنده است تا از فشار بر حاشیه سود کاسته شود. همان‌طور که کارخانه‌هایی چون تایسنکروپ انجام داده اند.

بازار ورق گرم چین مجددا نزولی

در همین حال قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین پس از افزایش قیمت هفته قبل که ظاهرا بر اثر سفته‌بازی تجار بود، روز دوشنبه باز هم نزولی شد که دور از انتظار نبود.

قیمت پیشنهادی فعلی در بازار شانگهای ۶۵۳ تا ۶۵۸ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که با کاهش مجدد خرید‌ها تا ۳ دلار افت داشت. هفته گذشته قیمت تا ۳۲ دلار بالا رفت و گروهی از تجار محموله‌های خود را که ارزان‌تر خریده بودند وارد بازار کردند و همین امر موجب روند نزولی شد.

انتظار می‌رود قیمت نقدی ورق گرم در چین ماه نوامبر در نوسان باشد چرا که تقاضا کم است و کارخانه‌ها تولید را باز هم کاهش خواهند داد. انتظار می‌رود کارخانه شاگانگ قیمت نوامبر را تا ۴۸ دلار پایین بیاورد. از طرفی بازار ضعیف داخلی بر بازار صادرات سایه افکنده و قیمت فعلی صادرات ورق گرم ۶۲۰ دلار فوب است که ۵۰ دلار نسبت به اوایل اکتبر و تا ۹۰ دلار از اوایل سپتامبر تاکنون پایین آمده است.