توصیه به معامله گران تازه وارد: با سرمایه اندک وارد بازار شوید
گروه بورس کالا - بازار سکه طلا و ارز چند وقتی است که هر روز از لحاظ قیمتی با ثبت رکورد جدیدی دنبال می شود؛ کم رنگ شدن رونق در بسیاری از بازارهای موازی همچون بازار سهام و رکود در بازار مسکن، معامله‌گران را بر آن داشته در بازاری که از نقدشوندگی بالایی برخوردار است، سرمایه‌گذاری‌هایشان را انجام دهند.

یکی از بازارهایی که طی یک سال و نیم اخیر با جذابیت از سوی فعالان همراه شده، بازار قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالای ایران بوده است. افزایش نزدیک 1000 درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار طی یکسال اخیر، حاکی از بهتر شدن بازار دارد، به طوری که در معاملات بازار طی یک هفته گذشته در هر روز ارزش مبادلات به بیش از 100 میلیارد تومان رسیده است.
رشد ۸۳۰ درصدی ارزش مبادلات آتی امسال
پدرام عزیزی سرپرست قراردادهای آتی بورس کالا درباره شرایط فعلی بازار اظهار کرد: دادوستدها در بازار با رشد قابل توجهی همراه شده است، آمار معاملات نشان می‌دهد طی 8 ماهه سال‌جاری (تا پایان آبان ماه) 919 هزار و 290 قرارداد به ارزش بالغ بر 53 هزار و 523 میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به آمار مشابه سال گذشته که با مبادله 97 هزار و 562 قرارداد به ارزش 3 هزار و 221 میلیارد ریال روبه‌رو بود، رشد نزدیک 830 درصدی داشته است. عزیزی درباره روند انجام معاملات بازار اظهارکرد: نقدشوندگی بازار بسیار بیشتر شده، این در حالی است که طی روزهای گذشته بازار هر روز با ثبت رکورد جدیدی، مواجه بوده است.سرپرست قراردادهای آتی بورس کالا با بیان اینکه بورس برنامه‌ریزی‌های اساسی را برای رونق بیشتر بازار انجام داده، گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه کلیات بورس و بازار آتی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای آگاهی بیشتر مشتریان در کنار برخی از دیگر امور، از نمونه کارهایی است که بورس روی آن تاکید دارد.
وی با اشاره به این نکته که در جایگاهی نیست که آینده بازار را پیش‌بینی کند، گفت: ضرر نکردن معامله گران به میزان شناخت خودشان از بازار بر می‌گردد، اما در هر صورت سرمایه‌گذاران باید به قواعد و مقررات و دستورالعمل‌های بازار آشنا باشند.
وی در پایان با ذکر این نکته که معامله قراردادهای آتی، بازار پر ریسکی است که سرمایه‌گذاران باید اطلاعات لازم را در مورد این‌گونه معاملات داشته باشند، افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه می کنم با سرمایه اندکی وارد بازار شوند و هیچ گاه همه سرمایه را وارد بازار نکنند.
رشد نرخ دلار و پیامد آن در بازار آتی
همچنین پوریا ارژنگ یکی از کارگزاران بورس کالا درباره وضعیت بازار آتی سکه و رشد چشمگیری که در قیمت سکه تحویل اردیبهشت و تیر سال آینده به وجود آمده اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش نرخ سکه در معاملات آتی رشد و رکورد نرخ دلار در بازار آزاد و رسیدن آن به یک هزار و 380 تومان است، به نظر می‌رسد محدودیت‌های اخیر برای بانک مرکزی که به تازگی اعمال شد به افزایش نرخ دلار کمک کرد.ارژنگ با اشاره به اینکه پیش بینی معامله‌گران آتی برای قیمت دلار و اونس جهانی با دید بلند مدت افزایشی است و به همین دلیل روند بازار به سمت خرید سکه است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت:‌ تجربه معامله‌گران آتی طی این چند سال که این معاملات شروع شده این است که افرادی که فروشنده هستند، نسبت به افرادی که خریدارند ضرر بیشتری کرده‌اند، بنابراین بدون ترس اقدام به خرید می‌کنند.
وی بیان کرد: یکی از مسائلی که باید بازار از آن مطلع باشد سیاست بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز است. اخباری که از بانک مرکزی منتشر می‌شود درست نیست زیرا اعلام شده قیمت ارز باید کنترل شده و به سمت تک نرخی شدن پیش برود. در آن زمان دلار یک هزار و ۳۴۰ تومان بود و می خواستند به زیر یک هزار و ۳۰۰ تومان آن را کاهش دهند ولی کاری انجام نشد.
این کارگزاری بازار آتی با اشاره به اینکه معامله‌گران از بورس اوراق به سمت معاملات آتی سکه روی آورده‌اند، گفت: این مساله به دلیل روند رو به رشد قیمت سکه است، همچنین، دید سرمایه‌گذاران در مواقع بحرانی این است که به سمت سرمایه‌گذاری امن پیش بروند.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی سیاست تک نرخی کردن را پیش گرفته، ولی اعلام نکرده به چه روشی این کار را انجام خواهد داد و حتی پس از اعلام این مساله نرخ دلار رو به بالا است، بنابراین تا زمانی که مسیر سیاست بانک مرکزی مشخص نشود بازار در این التهاب و هیجان باقی می‌ماند.
ارژنگ تصریح کرد: وزیر اقتصاد اعلام می‌کند دلار یک هزار و 300 تومانی گران است و باید تک نرخی شود از طرف دیگر بانک مرکزی اعلام می‌کند معتقد به تک نرخی کردن به معنی کاهش قیمت ارز نیست. بر این اساس در بازار این پیش بینی وجود دارد که با نرخ یک هزار و 400 تومان دلار تثبیت می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: مجددا تأکید می کنم بانک مرکزی باید روش و سیاست خود را برای تثبیت نرخ ارز اعلام کند، در غیر این صورت این روند ادامه خواهد داشت.

اگر اتفاقی نیفتد؛ طلا باز هم رشد می‌کند
با رویکرد سرمایه‌گذاران به دلار آمریکا به عنوان ارزی مطمئن برای سرمایه‌گذاری، تقاضای خرید طلا در بازارهای جهانی با کاهش همراه شده و به دنبال آن نیز این فلز ارزشمند با افت قیمت همراه می‌شود. این اتفاقات در حالی است که مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، فستیوال های کشور چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی، و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود. با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد طلا ممکن است وارد سیکلی نزولی شده باشد، ولی کماکان روند بلند مدت آن صعودی است. برای هفته معاملاتی پیش رو این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که 1700 دلار است، با احتمال زیادی تا مقاومت قیمتی 1750 دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در غیر این‌صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی مهم 1680 دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا قیمت حمایتی 1650 دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش بینی می‌شود طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، اگرچه ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا