ایسنا- با وجود گذشت دو ماه از آخرین عرضه سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس کالا، هنوز خبری از عرضه پنجم نیست.

کالاهای پذیرش شده در شرکت بورس کالا به این شرکت متعهد می‌شوند که میزان عرضه آنان چه حجمی و در چه فاصله زمانی خواهد بود و باید طبق آن عمل کنند. تعهد عرضه برای سنگ‌آهن هر ۱۵ روز یک بار است که طی دو ماه گذشته خبری از انجام این تعهد نبوده است.

تاکنون سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، چهار عرضه در بورس کالا داشته است که در فاصله‌های زمانی بیش از تعهد داده شده عرضه شده‌اند؛ به طوری که در حال حاضر نیز بیش از دوماه از آخرین عرضه می‌گذرد، اما خبری از عرضه بعدی نیست و هیچ دلیلی برای این تاخیر عنوان نمی‌شود.

پذیرش سنگ‌آهن دانه‌بندی صادراتی سیرجان در جلسه اوایل مردادماه هیات پذیرش بورس کالا نهایی شد.

این کالا پس از چند هفته وعده عرضه و به تعویق افتادن آن سرانجام ۱۶ شهریور ماه، در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد. در این عرضه۲۰۰ هزار تن دانه‌بندی‌شده با میانگین ۶۰ درصد به شکل فله و به دو صورت ریزدانه ۴۰ درصد و درشت‌دانه‌ی ۶۰ درصد روی تابلو رفت که همه آن نیز معامله شد.

دومین محموله سنگ‌آهن دانه‌بندی شده صادراتی ۱۲ مهر ماه و حدود یک ماه پس از عرضه اول با حجم ۵۰۰ هزار تن و از سوی شرکت میشدوان روی تابلو رفت که سه برابر این میزان یعنی یک هزار و۵۰۰ تن نیز تقاضای خرید داشت، اما به دلیل نبود توافق بر سر قیمت به معامله نینجامید.

۲۷ مهر ماه سومین محموله عرضه شده به طور کامل معامله شد، در حالی که چهار برابر عرضه تقاضا نیز وجود داشت، اما عرضه‌کننده توان افزایش حجم عرضه را نداشت.

۲۲ آبان نیز سومین عرضه صادراتی این کالا بود. در جریان چانه‌زنی عرضه چهارم، با وجود ۷۰۰ هزار تن تقاضا، ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن میشدوان و ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن گل‌گوهر سیرجان معامله شدند.