فاز مثبت سکه
عرضه و تقاضا؛ عامل تغییر قیمت‌ها
گروه بورس کالا - مبادلات بازار آتی سکه به تاثیر از عرضه و تقاضا در بازار نقدی و از سویی افزایش قیمت طلای خام تغییر مثبتی را مشاهده کرد.

دادوستدهای روز گذشته بازار آتی بیشتر تحت تاثیر عرضه و تقاضا حرکت کرد. این در حالی بود که به دلیل بالا رفتن قیمت طلای خام و عدم تغییر روند پیش فروش سکه مبادلات با نوسان رو به بالایی پیگیری شد. همچنین بالا باقی ماندن سطح قیمت‌های جهانی و رسیدن نرخ طلا به بیش از یک هزار و 770 دلار به ازای هر اونس با واکنش مثبتی از سوی بازار همراه شده است. البته تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها تا پایان هفته تغییر محسوسی نخواهد داشت؛ زیرا به دلیل انتخابات، فضا همچنان آرام خواهد بود. این در شرایطی است که تصمیمات ارزی بانک مرکزی همچنان در بازار تاثیرگذار است؛ برخی فعالان از تزریق دلار در پایان هفته خبر می‌دهند. این در حالی است که معامله‌گران اعتقاد دارند بسته به میزان تزریق دلار، قیمت‌ها تغییر می‌کند. با تغییر در بازار نقدی و افزایش هیجانات به تاثیر از عرضه و تقاضا، روند مبادلات بازار آتی نوسان رو به بالایی را تجربه کرد. به نظر برخی، بانک مرکزی می‌تواند از وضعیت به وجود آمده بهترین استفاده را ببرد و با استفاده از بازار آتی به عنوان ابزار کنترلی، از هیجانات اضافی بازار جلوگیری کند؛ اما معامله‌گران برخلاف باور مسوولان معتقدند: بانک مرکزی با شرایط فعلی به بورس نخواهد آمد؛ زیرا سازوکار فعلی بورس را قبول ندارد و به احتمال زیاد تحویل سکه‌های ثبت نامی با سازوکارها و سیاست‌های اعلام شده، انجام خواهد گرفت.
روند بازار آتی روز گذشته برای هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ سررسیدهای اسفندماه که تا دو هفته دیگر در روز ۲۰ اسفندماه (آخرین روز معاملاتی ) معامله می‌شود با ۳۰ هزار تومان بالاتر از قیمت نقدی در بازار دادوستد می‌شود. دیگر سررسیدها نیز با کاهش حجم مبادلاتی همراه است؛ تنها سررسیدهای معاملاتی تیرماه از روند نسبتا بهتری برخوردار است؛ تحلیلگران بر این باورند معامله‌گران اگر قصد خرید دارند موقعیت‌های خرید سررسیدهای دور (تیرماه) را سفارش دهند، اما برای خرید سررسیدهای نزدیک (اسفندماه) جانب احتیاط را در نظر بگیرند. این در حالی است که برخی تحلیلگران بر این باورند یکی از مسائلی که معاملات آتی سکه را در بورس با کاهش رونق روبه‌رو کرده ورود ماه‌های فرد به نماد معاملاتی است که نه در ایران و نه هیچ جای دنیا سابقه نداشته است.
برخی کارشناسان با بیان اینکه باعدم استقبال از دو نماد جدید فروردین و خردادماه، پول‌ها در حال خارج شدن از بازار سکه است بر این باورند: در این بازار پول کم شده، این در شرایطی است که با افزایش نرخ سود بانکی در دراز مدت، قیمت سکه کاهش می‌یابد؛ زیرا در همه دنیا وقتی نرخ سود بانکی افزایش یابد قیمت طلا افت می‌کند و در ایران نیز در دوره‌ای باید منتظر کاهش قیمت سکه باشیم؛ زیرا بازار به دنبال یک اصلاح فصلی است.
روند قیمت برای هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ به طوری که سررسیدهای اسفندماه با رشد ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان در محدوده ۸۳۷ تا ۸۵۵ هزار تومان، سررسیدهای فروردین‌ماه با ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رشد در محدوده ۸۵۵ تا ۸۷۱ هزار تومان، سررسیدهای اردیبهشت‌ماه با ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان رشد در محدوده ۹۰۳ تا ۹۲۴ هزار تومان، سررسیدهای خردادماه با ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش در محدوده ۹۳۱ تا ۹۵۲ هزار تومان و سررسیدهای تیرماه با رشد ۲۳ هزار تومان در محدوده ۹۵۸ تا ۹۸۳ هزار تومان معامله شد.