گروه بورس کالا- کتایون دارابی: آخرین عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی روز گذشته در حالی بر تابلوی بورس ثبت شد که با وجود افزایش عرضه‌ها، برخی از معامله‌گران به دلیل عدم‌مشخص بودن آینده بازار از خرید خودداری کردند.

به گفته فعالان اقتصادی، با توجه به اینکه بخشی از عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی سلف بود و تحویل آنها در ماه فروردین قرار دارد و این ماه نیز فصل مصرف محصولات پتروشیمی نیست؛ بیشتر معامله‌گران گمان می‌کردند بازار پس از نوروز با اندکی افت قیمت‌ها همراه شود و به همین دلیل در خصوص خرید محصولات پتروشیمی تردید کردند. این در حالی است که گفته می‌شود بازار پس از نوروز و تا ۲ ماه با افزایش تناژ محصولات به دلیل تحویل حواله‌ها همراه باشد. با این حال در این روز کالاهای عرضه شده ۳ درصد رقابت را تجربه کردند و در نهایت اکثر محصولات پتروشیمی با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند.

البته گفته می‌شود تقاضا در این روز برای عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی متعادل بود و با توجه به اینکه تناژ محصولات و تنوع آنها نسبت به هفته‌های گذشته بالا بود، معامله‌گران توانستند محصولات بیشتری خریداری کنند.

با این حال برخی از آگاهان اقتصادی، انتظار روند مثبت بازار پتروشیمی را در سال جدید دارند و معتقدند؛ اگر نرخ ارز با نوسان رو به بالا همراه شود باید در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم.این در حالی است که موضوع آزادسازی رقابت‌ها نیز پس از نوروز در رینگ پتروشیمی مطرح است و بسیاری از معامله‌گران گمان می‌بردند سال جدید رینگ پتروشیمی با لغو محدودیت‌ها، کار خود را آغاز کند.البته در ماه اخیر رقابت ۳ درصدی در رینگ پتروشیمی سبب شد تا بیشتر فروشندگان از فروش محصولات خود سر باز بزنند و در انتظار مبادلات هر هفته و افزایش قیمت‌ها باقی بمانند. اتفاقی که توانست بازار پتروشیمی را در ماه آخر سال ۹۰ با تنش‌های بیشتری همراه کند. این موضوع سبب شد تا قیمت محصولات پتروشیمی در ماه اسفند پر افت و خیز باشد.

در همین حال روز گذشته بازار داخلی پتروشیمی نیز متاثر از مبادلات بورس کالا با تردید و سردرگمی دنبال شد. بیشتر معامله‌گران در این روز در انتظار پایان مبادلات و ارزیابی بازار بودند تا معاملات خود را از سر بگیرند.

در عین حال در روزهای پیشین بحث عدم‌یا ضعف بارگیری برخی مجتمع‌های پتروشیمی نیز مطرح بود و سبب شد تا بیشتر مصرف‌کنندگان کالاهای پتروشیمی با دغدغه روزهای آخر سال ۹۰ را بگذرانند و نگران تعطیلی واحدهای تولیدی خود باشند.

البته گفته می‌شود روز دوشنبه تنها محصولات مجتمع لاله عرضه خواهد شد. برخی از فعالان بازار از عدم‌عرضه این کالاها در روز گذشته ابراز بی اطلاعی کرده و می‌گویند: با توجه به اینکه روز دوشنبه تنها محصولات مجتمع لاله قرار است عرضه شود؛ احتمال رشد تقاضا در این روز وجود دارد.