ایانا - در راستای افزایش معاملات رینگ کشاورزی و توسعه این بخش، برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شده‌ای در دستور کار است.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با اعلام این مطلب از تصمیم‌های جدید در قالب برنامه‌های مختلف برای رونق بورس کشاورزی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شده و جلساتی نیز در این راستا برپا شده است تا بتوانیم بخش کشاورزی را توسعه دهیم. علی پناهی افزود: پیگیر موارد مصوب شده در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی که در آن درباره توسعه رینگ کشاورزی آمده است هستیم و در این راستا با مرکز پژوهش‌های مجلس جلسات مشترکی برگزار شده است.وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تعامل با نهادهای مرتبط به‌خصوص بخش بازرگانی می‌تواند بر رونق این بخش مؤثر باشد، به‌دنبال ایجاد تعامل بیشتر با اتاق بازرگانی که بخش کشاورزی را در خود جای داده است، هستیم.پناهی ادامه داد: ایجاد تفاهم بین نهادهای درگیر می‌تواند منجر به توسعه بازار مدرن در بخش کشاورزی شده و مشکلات موجود را رفع کند.وی تصریح کرد: ارتباط بین تشکل‌های بخش کشاورزی نیز از این پس با بورس افزایش پیدا می‌کند تا به این ترتیب بتوانیم با استفاده از عوامل موجود، تحولات عمیقی را در این بخش به‌وجود آوریم.

اجازه ورود کالاها به بورس را نمی‌دهند

این مقام مسوول یادآور شد: در برنامه داریم که شناسایی دقیقی از بازار فعالیت‌های کشاورزی انجام دهیم، زیرا بخش عمده‌ای از مشکلاتی که اجازه نمی‌دهد قیمت محصولات در بورس شفاف شود، مقاومت برای عرضه محصولات در این بازار است.

پناهی تاکید کرد: برخی از کشاورزان همچنان به‌صورت سنتی و از دلالان برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند که لازم است با نمایاندن این بخش و شفاف کردن قیمت‌هایی که در بورس عرضه می‌شود، و قیمت‌های دلالی آنها را به سوی این بازار هدایت کرد.

وی اظهار کرد: در این راستا بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده با برخی از بانک‌ها از جمله کشاورزی، مسکن، ملی و... که در مناطق روستایی نیز دارای شعبه هستند، با نصب تابلوهایی که قیمت روزانه محصولات کشاورزی را در بورس نشان می‌دهد، قصد داریم بازار را شفاف‌ کنیم. پناهی همچنین گفت: جلسات اولیه برای این اقدام انجام شده و به مرور سایر اقدامات اجرایی می‌شود. وی در ادامه افزود: از آنجایی که هنوز تکلیف قیمت‌ها مشخص نشده است و بودجه نیز هنوز ابلاغ نشده، همچنان بورس در حالت رکود به سر می‌برد که پیش‌بینی می‌شود از اواخر خردادماه شاهد تحول شگرفی در این بخش باشیم.پناهی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر بورس در دیگر مراکز عرضه و توزیع نیز با سردرگمی در قیمت‌ها مواجه هستیم که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی رفع شود.