بورس نیوز- با وجود تاثیرپذیری بسیار منفی بسیاری از بخش‌های تولیدی در ایالات متحده به دنبال رکود اقتصادی این کشور، صنعت فولاد به نظر دوباره به روزهای خوب خود باز گشته است. قیمت نورد گرم فولاد که مهمترین معیار سنجش بازار فولاد در ایالات متحده به حساب می‌آید از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون قیمت این فلز تقریباً دو برابر شده و به قیمت ۱۱۰۰ دلار در هر تن رسیده ست.ارزش سبد سهام Market Ventors Steel که منعکس کننده عملکرد سهام بخش فولاد در بازارهای ایالات متحده به شمار می‌رود، در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۶۷ درصد رشد داشته و این میزان برای سال جاری نیز ۲۳ درصد بوده است. این در حالی است که در یکسال گذشته، شاخص S&P۵۰۰ در حدود ۷ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۰۸ نیز میزان کاهش شاخص مذکور ۴ درصد گزارش شده است.احیای مجدد بخش فولاد در ایالات متحده مثالی دیگر از این حقیقت است که تشدید تقاضای جهانی مواد اولیه و پایه چگونه می تواند یک محصول را به روزهای خوش خود باز گرداند.

شاید بتوان به جرات مهمترین علت شکوفایی مجدد صنعت فولاد را اشتهای سیری ناپذیر اقتصادهای نوظهور به محصولات فولادی دانست. در ایالات متحده سالانه ۱۳۰ میلیون تن فولاد مصرف می شود که ۱۱۰ میلیون تن از این میزان در بازار داخل تولید می‌شود.

مازاد تقاضای موجود نیز باید از دیگر کشورها تهیه شود، اما مشکل اینجاست که کل جهان تشنه فولاد است و واردات این محصول تنها در قیمت‌های بالا امکان پذیر است. کشورهایی همچون چین، هند و روسیه نیز بیشتر تمایل دارند که فولاد تولیدی خود را صرف مصارف داخلی کنند.در چنین شرایطی رشد شدید قیمت‌ها وسوسه‌ای بسیار قوی برای تولیدکنندگان فولاد در ایالات متحده برای افزایش دامنه فعالیت‌های خود است.

در این حال‌، کاهش مداوم ارزش دلار باعث گردیده که قدرت صادرات شرکت‌های آمریکایی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شود.

در شرایط کنونی، به نظر می‌آید که با وجود رشد مناسب صنعت فولاد در ایالات متحده‌، چشم انداز این صنعت نیز بسیار امیدوار کننده به نظر رسد.