بورس نیوز - با وقوع سیل شدید در مناطق مرکزی و غرب ایالات متحده که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است، شوک جدیدی به بازار‌های کالایی وارد شد و قیمت ذرت به بالاترین رکورد خود دست یافت. بارندگی شدید و سیل ایجاد شده در مرکز و غرب ایالات متحده یعنی قلب تولید غلات جهان، باعث شده که نگرانی‌ها پیرامون کاهش شدید سطح زیر کشت غلات در این منطقه به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد. در بازار کالایی شیکاگو قیمت هر بوشل ذرت برای اولین بار به بیش از هشت دلار رسید.

پیش‌بینی می‌گردد که با وقوع این سیل سه‌میلیون ایکر (واحد مساحت) از زمین‌های زیر کشت ذرت زیر آب رفته و دو‌میلیون ایکر نیز غیر قابل کشت شده باشد. میزان تولید ذرت در این مساحت از زمین‌ها بالغ بر ۷۰۰میلیون بوشل می‌گردد.

رودخانه‌های طغیان کرده عموما در مناطق لووا و ایلینویز بوده است. این مناطق نزدیک به یک سوم از ذرت و سویای ایالات متحده را تولید می‌نماید.

در منطقه لووا اثرات سیل اخیر بسیار وخیم گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود که نه‌درصد از محصول ذرت و هشت‌درصد از محصول سویای این منطقه زیر سیل رفته باشد. اتفاقات اخیر نه تنها فشار تورمی در بخش غذا در داخل ایالات متحده را تشدید نموده، بلکه عواقب آن به بسیاری از کشورهای دیگر که خریدار محصولات کشاورزی این کشور هستند نیز کشیده می‌شود. ایالات متحده ۵۴‌درصد از صادرات جهانی ذرت را در اختیار دارد.

این میزان برای سویا و گندم نیز به ترتیب ۳۶ و ۲۳‌درصد است، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که در یک ماه آینده قیمت هر بوشل ذرت دو دلار دیگر هم گران خواهد شد و قیمت سویا نیز به ۲۰ دلار در هر بوشل خواهد رسید.