زهرا سلیمی - قیمت فلزات در بازار جهانی همچنان تحت‌تاثیر بالا رفتن ارزش دلار است. با افزایش 7/2درصدی قیمت دلار در روز پنج‌شنبه گذشته، شاخص بورس‌فلزات لندن با 1/1درصد کاهش به 3434 رسید.

با کاهش رشد اقتصادی جهان، تقاضا برای فلزات پایه در بیشتر کشورها، به غیر از چین، کاهش چشمگیری یافته است. بازار تقاضای فلزات پایه همچنین تحت‌تاثیر عملکرد ضعیف بخش‌های مختلف اقتصادی مثل بخش خودروسازی است. به طور مثال کارخانه‌های خودروسازی اروپا و آمریکا با رکود شدید مواجه شده‌اند و همین امر مقدار زیادی از تقاضا برای فلزات پایه را کاهش داده است.
رکود بخش ساختمان‌سازی نیز که یک‌سوم از تقاضای جهانی فلزات را تشکیل می‌دهد موجب کاهش تقاضا به‌خصوص برای مس، روی و آلومینیوم شده است. کاهش رشد منطقه‌ای صنعت ساختمان در کشورهای جهان به غیر از چین، نشان‌دهنده این است که با وجود تفاوت‌های این صنعت در کشورهای مختلف، ‌باز هم رکود این بخش بازار فلزات را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
در میان کشورهایی که مصرف‌کننده عمده فلزات به حساب می‌آیند، ایالات متحده بیشترین ضرر را به دلیل رکود شدید ساخت‌وساز در این کشور متحمل شده است. به گفته تحلیلگران سایت متال بولتن، صنعت ساختمان در آمریکا هنوز بسیار نامتعادل و با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه است.
همچنین بخش ساختمان با موارد دیگری مانند مشکلات شدید برای سرمایه‌گذاری در این صنعت مواجه است. به دلیل هزینه‌های زیاد، بسیاری از پروژه‌ها تحت بازبینی قرار می‌ گیرند یا تعطیل می‌شوند.
با توجه به ادامه بروز مشکلات در بخش مسکن و ساخت‌وساز و عملکرد ضعیف بخش‌های دیگر در بیشتر کشورهای عمده مصرف‌کننده فلزات (به غیر از چین)، به نظر نمی‌رسد که تقاضا برای فلزات پایه در سطح جهانی افزایش قابل توجهی پیدا کند. البته با بروز عوامل فصلی ممکن است بازار فلزات پایه اندکی تقویت شود.
این بدان معنا است که بازار به ظاهر تامین از فلزات به این زودی شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهد بود و ا گر به دلیل افزایش سطحی تقاضا تغییرات کمی نیز در بازار دیده شود، به دلیل رشد صنعت در کشور چین خواهد بود.
نمودار تغییرات قیمت آلومینیوم در یک سال گذشته نشان دهنده نوسانات زیاد در این زمینه است. با توجه به این نمودار، این فلز در بورس فلزات لندن در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۰۸ میلادی تا ۳۱جولای همین سال شاهد افزایش قیمت بوده است. ولی بنا بر دلایل گفته شده از ۳۱ جولای تا ۲۹ آگوست سال جاری میلادی قیمت آلومینیوم روند نزولی داشته که هم اینک این روند در حال ادامه است. البته امید می‌رود این روند نزولی ادامه پیدا نکند و با بهبودی عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی در جهان قیمت فلزات پایه بهتر شود.
منبع: متال بولتن