مرکز خدمات فولاد ایران- پس از افزایش مستمر قیمت‌های فولاد تا ژوئن، قیمت‌ها در آگوست به سرازیری افتاد. سنگ‌آهن:

صادرات سنگ‌آهن از هند به دنبال وضع عوارض ۱۵‌درصدی، افزایش کرایه حمل و تنزل قیمت این کالا در بازار جهانی کاهش یافت. با افزایش عوارض صادراتی سنگ‌آهن هند، تقاضای چین برای سنگ‌آهن این کشور پایین آمد، اما دلیل دیگر این کاهش تقاضا، قیمت ارزان تر سنگ‌آهن استرالیا بود که ۲۵ دلار پایین‌تر و در قیمت ۱۱۵ دلار هر تن عرضه می‌شد. در هفته سوم آگوست همگام با کاهش قیمت‌های بیلت و قراضه، قیمت سنگ‌آهن نیز در چین کاهش یافت و از آن جایی که تولید و واردات سنگ‌آهن در چین از تقاضای آن پیشی‌گرفته، بازار این کالا در فصل سوم راکد بوده و احتمالا در فصل چهارم نیز این وضعیت ادامه می‌یابد.

در هفته آخر آگوست به دلیل کمبود تقاضا، موجودی سنگ‌آهن در چین بالا رفته بود و به سختی به فروش می‌رفت. این در حالی بود که قیمت سنگ‌آهن وارداتی ۲۲ دلار پایین تر از قیمت نوع داخلی آن بود که این امر به قیمت داخلی این کالا لطمه زد.

قراضه:

قیمت قراضه نیز مانند سنگ‌آهن در آگوست روندی نزولی داشت. در اوایل آگوست، قیمت قراضه ژاپن در ازاکا کاهش یافت. این روند کاهشی قیمت قراضه ژاپن تا آخر آگوست ادامه یافت و قیمت آن به ۴۱۵ دلار هر تن رسید که نسبت به قیمت قبلی ۶۳ دلار کاهش داشت. در این ماه قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ ترکیه نیز با ۱۶۰ دلار کاهش نسبت به دو ماه قبل به ۵۶۰ دلار هر تن رسید. قیمت همین قراضه در اروپا ۵۲۰ دلار پیشنهاد می‌شد که باز هم خریداری برای آن نبود.

از سوی دیگر موجودی قراضه در آمریکا به دلیل کاهش تقاضا افزایش یافت. بسیاری از کارخانه‌ها در آمریکا برای سرویس‌های دوره‌ای، تولید خود را متوقف کردند. بنابراین حجم سفارش قراضه از سوی آن‌ها کاهش یافت که به تنزل قیمت منجر شد. علاوه بر کاهش تقاضای قراضه در بازار داخلی آمریکا، بازار صادرات آن نیز کساد بود.

صنایع فلزی در شمال چین به دلیل بازی‌های المپیک کار خود را تعطیل کرده بودند و خریداران ترک نیز در تعطیلات به سر می‌بردند. تمام این عوامل موجب شد که قیمت قراضه ۶۲ دلار هر تن در آمریکا کاهش بیابد. دولت عربستان نیز در اوایل آگوست صادرات قراضه خود را محدود کرد که این امر موجب کاهش ۱۰‌درصدی قیمت آن در داخل عربستان شد. در این میان قیمت پایه قراضه در روسیه در اواخر آگوست اندکی افزایش یافته و به ۵۱۰ دلار هر تن فوب رسید.

زغال‌سنگ:

در این ماه قیمت زغال‌سنگ پس از افزایش‌های شدید در ماه‌های گذشته، اندکی کاهش یافت. قیمت این کالا در آمریکا حدود ۲۰ دلار و در اروپا حدود ۱۳ دلار هر تن افت کرد. علت این کاهش قیمت، کمبود فصلی تقاضا و کاهش اخیر قیمت نفت و گاز بود. چین به دلیل تامین نیاز نیروگاه‌های خود، سهمیه صادرات زغال‌سنگ را در نیمه دوم کاهش داده است. بنابراین، احتمال افزایش قیمت مجدد این کالا وجود دارد.

به پیش‌بینی تحلیل‌گران، از آن جایی که احتمال دارد قیمت نفت مجددا افزایش یابد، قیمت زغال‌سنگ نیز در ماه سپتامبر که زمان اوج مصرف این کالا است، افزایش می‌یابد. ‌گرچه این افزایش از روزهای اخیر نیز آغاز شده و علت آن، وقفه در حمل و نقل و کاهش میزان صادرات زغال‌سنگ از بندر نیوکاسل و همچنین صادرکنندگان عمده دیگر مثل چین، اندونزی و ویتنام است.

بیلت:

قیمت بیلت نیز در این ماه کاهش داشت. بیلت ترکیه در هفته اول آگوست حدود ۳۰ دلار هر تن کاهش داشت. زیرا تقاضا از جانب کشورهای خاورمیانه به دلیل افت فصلی تقاضا پایین آمد و در هفته دوم قیمت آن به ۹۷۵ دلار رسید. در حالی که کشورهای سی آی اس بیلت را در قیمت ۹۴۰ تا ۹۶۰ دلار هر تن پیشنهاد می‌کردند. بیلت دریای سیاه نیز برای دومین بار ظرف یک ماه ۲۰۰ دلار هر تن کاهش یافت و به ۱۰۰۰ تا ۱۰۶۰ دلار هر تن در هفته اول و ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هفته دوم رسید، چرا که چین با وارد کردن بیلت ارزان قیمت خود به بازار، سهم بازار روسیه و اوکراین را‌گرفت و آن‌ها نیز مجبور به کاهش قیمت‌های خود شدند. کمبود تقاضای جهانی بیلت بر صادرات این کالا از چین تاثیر گذاشت. تقاضا در بازار داخلی نیز به دلیل بازی‌های المپیک کم بود. به همین دلیل، تولید‌کنندگان قیمت‌های خود را پایین آوردند. در اواخر آگوست قیمت بیلت چین به زیر ۹۰۰ دلار هر تن سی اند اف هم رسید.

فولاد‌های ساختمانی:

قیمت‌های مفتول، میله‌گرد و دیگر فولادهای ساختمانی نیز همین وضعیت رو به کاهش را داشت. قیمت میله‌گرد چین در هفته اول به ۱۰۴۰ تا ۱۰۵۰ دلار هر تن فوب و در هفته سوم به ۹۰۰ تا ۹۵۰ دلار هر تن رسید. قیمت میله‌گرد در ترکیه ۱۳‌درصد و در عربستان ۶ تا ۱۰‌درصد به دلیل کاهش قیمت قراضه تنزل یافت. در این میان، به‌رغم رکود بازار میله‌گرد، تولید‌کنندگان روسی و اوکراینی حاضر به پایین آوردن قیمت‌های خود نبودند و ۱۱۷۰ تا ۱۲۰۰ دلار هر تن پیشنهاد قیمت می‌دادند. بازار مفتول نیز در این ماه کسادتر از قبل شده بود. خریداران اروپایی در تعطیلات خرید خود را متوقف کرده بودند. خریداران خاورمیانه نیز به دلیل پیشنهادهای ارزان قیمت چینی از خرید امتناع می‌کردند.

در کل می‌توان گفت علت اصلی کاهش قیمت‌های فولاد در آگوست، کاهش تقاضای جهانی برای آن بوده است. از سوی دیگر، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل که پس از افزایش‌های مکرر در ماه‌های ژوئن و جولای در همان سطح باقی مانده است، کمبود انرژی و کمبود عرضه مواد اولیه موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است. در چین به دلیل بازی‌های المپیک، تولید و فعالیت‌های تجاری کاهش یافت. کشورهای اروپایی و آمریکایی در تعطیلات به سر می‌بردند و از طرفی اقتصاد رو به ضعف این کشورها نیز به کاهش تقاضا دامن می‌زد. کشورهای خاورمیانه که در سایه رشد ساختمان‌سازی از مصرف‌کنندگان عمده فولاد به حساب می‌آیند، به دلیل فصل‌گرما و تعطیلی پروژه‌های ساختمانی و همچنین نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر تقاضای کمی ‌برای فولاد داشتند. در این ماه در اوکراین نیز تقاضا آن قدر پایین بود که باعث شد تولید‌کنندگان فولاد در نامه‌ای به نخست وزیر خود ابراز نگرانی کرده و از تعطیلی کارخانه‌های خود خبر دهند. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که صورت‌گرفته تقاضای فولاد چین در نیمه دوم سال جاری پایین می‌آید. زیرا فعالیت‌های ساختمانی در چین کاهش یافته است. این در حالی است که عرضه و واردات همچنان بالا است که این امر موجب نوسان شدید قیمت‌ها در بازار داخلی چین شده است. از سوی دیگر به دلیل اختلاف زیاد قیمت‌ها در بازار داخلی و بازار جهانی که منجر به افزایش صادرات در چین‌گردید، دولت بر آن شد که تخفیف در عوارض برخی کالاهای فولادی را حذف کند و عوارض برخی کالاها از قبیل کک را افزایش دهد که این امر به صنعت فولاد برخی کشورها از قبیل هند که یک سوم واردات کک آن از چین تامین می‌شود، لطمه زد. حتی شایعه شده است که دولت چین قصد دارد تخفیف در عوارض صادراتی تمام محصولات فولادی را حذف کند که این امر منجر به کاهش صادرات و پایین آمدن مجدد قیمت‌ها در بازار داخلی این کشور خواهد شد. با این وجود، مدیر آرسلور میتال معتقد است‌ گرچه در برخی از بازار‌ها خصوصا در جنوب اروپا و آمریکا، اندکی تقاضا کاهش یافته، ولی در مجموع، هیچ ضعف عمده‌ای در تقاضای جهانی مشاهده نمی‌شود. وی اظهار داشت: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در سال‌های آینده، فضای پویا و مستحکمی ‌را در قیمت‌گذاری‌ها ایجاد خواهد کرد. بنا بر ارزیابی‌های MEPS، با شروع مجدد فعالیت‌های ساختمانی در خاورمیانه پس از رکود فصلی در تابستان، قیمت فولاهای ساختمانی که حدود ۳۰‌درصد کاهش یافته، اندکی افزایش خواهد یافت، اما رشد ضعیف اقتصاد جهانی، امکان افزایش زیاد قیمت‌ها را از بین می‌برد.

انواع ورق:

قیمت‌های انواع ورق نیز در ماه آگوست روند نزولی داشت. ورق‌گرم چین در هفته اول آگوست با اندکی کاهش در قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۰۲۰ دلار هر تن معامله می‌شد و با کاهش‌های مکرر در طول این ماه به ۹۴۰ تا ۹۵۰ دلار هر تن در آخر آگوست رسید.

در هفته اول آگوست این کالا در تایوان ۱۰۳۰ دلار و در آمریکا ۱۰۷۵ دلار هر تن معامله می‌شد. در هفته دوم، قیمت ورق‌گرم دریای سیاه برای اولین ماه در چند ماه اخیر ۴۰ تا ۵۰ دلار هر تن کاهش یافت.

قیمت ورق سرد نیز پیوسته در حال کاهش بود. در اوایل آگوست قیمت ورق سرد چین با ۲۰ دلار کاهش نسبت به اواسط جولای به ۱۱۲۰ دلار هر تن رسید.

شایعه لغو تخفیف در عوارض صادراتی این کالا در چین در کنار تنزل قیمت‌ها مانع از خرید و فروش این کالا در آگوست می‌شد. قیمت ورق سرد در تایوان حتی به ۱۰۲۸ دلار هر تن هم رسید. ‌گرچه خریداران باز هم تمایلی به خرید نشان نمی‌دادند.

ورق گالوانیزه نیز از این کاهش قیمت‌ها مستثنی نبوده است. در هفته اول آگوست، قیمت ورق گالوانیزه با ۳۰ تا ۴۰ دلار کاهش نسبت به اوایل جولای به ۱۱۱۰ تا ۱۱۲۰ دلار هر تن رسید و با کاهش‌های پیوسته در آخر جولای به ۱۰۷۰ تا ۱۰۸۰ دلار تنزل یافت.

این در حالی بود که صادرات این کالا در چین به دلیل کاهش قیمت در بازار داخلی، تقاضای کم در بازار جهانی و اقدامات ضد دامپینگ از سوی اتحادیه اروپا متوقف شده بود.