دولت در تغییر تعرفه واردات آهن تصمیم احساسی نمی‌گیرد

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: هم‌اکنون تغییر در تعرفه واردات آهن به کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک ارجاع شده است.

در پی فشار فولادسازان ایرانی به دولت برای افزایش دوباره تعرفه واردات آهن‌آلات، انجمن تولیدکنندگان فولاد به نمایندگی از ۵۰ تولیدکننده محصولات فولادی طی نامه‌ای اوضاع بازار داخلی و خارجی این کالا را برای وزارت صنایع و معادن تشریح کرد.

شتاب روند نزولی قیمت فولاد در بازارهای خارجی به قدری سرعت گرفته که بازار فولاد کشورمان تحت تاثیر قرار گرفته است.

از این رو فولادسازان در شرایط فعلی به افزایش جهشی تعرفه‌ها معتقدند تا رشد پله‌ای آن، زیرا آنها معتقدند در شرایط کنونی همه کشورها به شدت به حفاظت از بازارهای خود مبادرت می‌کنند و ایران که عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) نیست، بسیار راحت‌تر امکان چنین حفاظتی را در اختیار دارد. باید از این فرصت استفاده کرده و اقدام به وضع تعرفه متناسب با شرایط موجود کند.

مدیرعامل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی در این خصوص گفت: هم اکنون درخواست بررسی مجدد تعرفه‌ها برای کار کارشناسی به کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک ارجاع شده است. حمید صافدل افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری به علت نگرانی ناشی از تورم نرخ تعرفه‌ها در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان دچار تغییر شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز به علت تاثیرات احتمالی مشکلات ناشی از بحران مالی آمریکا و اروپا به برخی اقلام برای حمایت از مصرف‌کنندگان در صورت لزوم تغییر در نرخ تعرفه‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هر گونه تصمیمی در خصوص تغییر تعرفه‌های آهن به نظرات کارشناسی کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک بستگی دارد، تصریح کرد: این کمیته به دور از هر گونه تعارفات و احساسات شخصی نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: طی هفته آینده کمیته یاد شده برای بررسی کارشناسی نرخ تعرفه‌ها جلسه تشکیل خواهد داد.

هم اکنون نرخ تعرفه انواع ورق فولادی و تیر‌آهن صفر و میلگرد ۱۱ درصد است که شرکت‌های فولادی خواستار افزایش این میزان در مورد انواع ورق به ۱۵درصد، تیرآهن ۲۰درصد میلگرد نیز ۲۰درصد شدند.