تحلیل فولادسازان از اوضاع بازار

بازگشت عطش خرید به بازارآهن

احتمال منتفی‌شدن افزایش تعرفه واردات

تازه‌ترین قیمت‌ها در بازار آهن. با معامله ۱۴هزار تن بیلت

تجار ایرانی از بورس لندن آهن خریدند

گروه بورس کالا - بهنود دامغانی: سه‌شنبه شب همایش مدیران و صاحبان صنعت فولاد کشور با هدف انسجام در سیاست‌گذاری تولید و بازار آهن‌آلات در هتل انقلاب برگزار شد.

دراین گردهمایی یک روزه که بیش از ۳۰فولادساز بخش خصوصی حضور داشتند، افزایش جهشی تعرفه واردات آهن، خرید جمعی شمش فولاد از بازارهای جهانی از جمله موارد مورد تاکید فولادسازان در این نشست بود.

البته خبر مهمی که می‌توان به عنوان یک خروجی مطلوب از ماحصل این جلسه یاد برد این است که برخی از فعالان اقتصادی ایران در قالب یک شرکت آلمانی دو هفته پیش به میزان ۱۴هزار تن شمش فولاد (بیلت) با قیمت ۳۹۰-۳۲۰ از بورس فلزات لندن خریداری کرده‌اند. این دسته از تجار به دنبال خرید بیشتر شمش از بورس لندن هستند، اما به دلیل محدودیت عرضه این کالا هنوز موفق به معامله نشده‌اند. البته پیش از این به طور مستقیم شرکت توسعه معادن روی ایران برای عرضه و معامله شمش روی به بورس فلزات لندن رفته بود اما این بار پای تجار فولاد به بورس معتبر LME باز شده است. همچنین در این جلسه تقی بهرامی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در جمع خبرنگاران به تحلیل بازار فولاد پرداخت و گفت: بحران مالی جهان و کاهش تقاضا برای بازار آهن‌آلات سبب شده تا فولادسازان دچار ضررهای هنگفتی شوند.

وی افزود: برخی نوردکاران ایرانی شمش فولاد را دو ماه پیش ۱۱۵۰دلار خریده بودند، اما هم‌اکنون باید میلگرد را زیر قیمت بازار بفروشند.

بهرامی اظهار داشت: خارجی‌ها فهمیده‌اند که باید آهن‌آلات ارزان را وارد بازار ایران کنند، دامپینگ چینی‌ها جدی است و باید واردات به کشور ممنوع یا با اعمال تعرفه‌های بالا، روند واردات آهن را کند کرد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون بخش خصوصی توان تولید ۱۰میلیون تن فولاد را در سال دارد باید دولت به جای واردات محصول نهایی فولاد اقدام به واردات شمش آهن کند تا از ظرفیت‌های خالی بخش خصوصی استفاده شود.

همچنین رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن گفت: در‌حال‌حاضر آرسلورمیتال ۳۵درصد تولید خود را کاهش داده همچنین چندین شرکت فولادسازی چینی تولید را کاهش یا متوقف کرده‌اند.

فولادسازان بزرگ جهان با هدف کنترل بازار به شدت تولید خود را کاهش دادند و به دنبال تعادل بین عرضه و تقاضا هستند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت فولاد به کف رسیده است و بیشتر از این پایین نمی‌آید.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: شرکت آرسلورمیتال به شدت تولید خود را کاهش داده است این مهم می‌تواند در بلندمدت به ثبات قیمت‌ها کمک کند.