با وجود تمایل زیاد تجار و فعالان نسبت به بهبود وضعیت بازارهای جهانی، اما کاهش‌های مداوم و وسیع بودن آن باعث بدبینی و تردید آنها در اقدام به خرید و فروش می‌شود که همین تردید برخی اوقات بازارها را از ادامه فعالیت خود در جهت مثبت باز می‌دارد.

با این حال با شروع سال جدید میلادی به‌رغم پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر تثبیت نرخ‌ها تا نیمه اول سال ۲۰۰۹، قیمت فلزات با تاثیرپذیری از رشد اندک نرخ نفت صعودی شده است. البته این رشد قیمت بسیار آرام بوده و در صنعت فولاد این رشد بیشتر در بخش مواد اولیه آن مشهود است.
این موضوع را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که نرخ نفت به تازگی مبنای قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها شده و فعالان و تجار بیش از پیش به نوسان نرخ این ماده حیاتی چشم دوخته‌اند. لذا برای پیش‌بینی قیمت فلزات توجه به روند نرخ نفت ضروری به نظر می‌رسد.
سه عامل تاثیرگذار در رشد نرخ میلگرد
در بازار داخلی ترکیه، قیمت فروش میلگرد در هفته مورد بررسی به دلیل بالا بودن قیمت آهن قراضه و بیلت افزایش یافت و به حدود 500-490 دلار/تن (بدون احتساب vat و تحویل در کارخانه) رسید، لکن به دلیل قرار گرفتن در زمستان و کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز، تقاضا برای میلگرد چندان مطلوب نیست. در بخش صادرات، آخرین پیشنهاد قیمت میلگرد صادراتی ترکیه، 510-500 دلار/تن، فوب گزارش شده است. فعالان بازار، دلایل افزایش قیمت میلگرد را ناشی از سه عامل: (1) افزایش قیمت آهن قراضه، (2) افزایش خرید میلگرد توسط کشورهای شمال آفریقا از قبیل مصر، الجزایر، لیبی و تونس و (3) کاهش عرضه میلگرد به دلیل کاهش تولید می‌دانند.
تحلیلگران بازار اعلام می‌دارند که به رغم تقویت تقاضا برای میلگرد در شمال آفریقا، در منطقه خاورمیانه بازار میلگرد همچنان سرد و ضعیف می‌باشد. با توجه به موجودی بالای انبارها و کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز، پیش‌بینی می‌شود که این شرایط تا ماه‌های مارس و آوریل سال جاری میلادی ادامه یابد.
در بازار امارات متحده عربی، آخرین قیمت میلگرد ، 1950-1850 درهم /تن (531-504 دلار/تن- وزن تئوریکال) ، با روش پرداخت 3 تا 4 ماه، اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل، تغییر قابل توجهی نداشته است. ولی اطلاعات موجود در بازار نشان می‌دهد که پیشنهاد قیمت صادراتی ترکیه به مقصد امارات در حدود 10 تا 20 دلار/تن افزایش یافته است.
تجار دبی درصدد صادرات میلگرد به ایران
همچنین فعالان بازار میلگرد در دبی اعلام داشتند که به دلیل موجودی بالای میلگرد در این کشور، برخی از تجار میلگرد در حال صادرات مجدد میلگرد به کشورهای ایران و عراق هستند.
در آمریکا، بازار میلگرد همچنان آرام و تقاضا سرد و ضعیف می‌باشد. آخرین قیمت میلگرد تولیدکنندگان داخلی آمریکا همچنان در سطح ۶۲۸-۶۱۷ دلار/تن، تحویل در کارخانه باقی مانده است. برخی از فعالان بازار گزارش می‌دهند که قیمت وارداتی میلگرد از کشورهای مکزیک، ژاپن و ترکیه به آمریکا با کاهش همراه بوده است. در اروپا، طبق اعلام فعالان بازار، قیمت میلگرد در بازار اغلب کشورهای اروپایی تغییر چندانی نسبت به اواخر سال ۲۰۰۸ نداشته است. قیمت میلگرد دربازار داخلی اسپانیا، ۴۳۰-۴۲۰ یورو/تن، فوب اعلام شده است. در هفته مورد بررسی، تولیدکنندگان میلگرد در کشورهای CIS، همگام با تولیدکنندگان ترکیه، قیمت میلگرد صادراتی خود را افزایش دادند و از ۴۴۰-۴۳۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه در هفته قبل، به ۴۹۰-۴۸۰ دلار/تن، فوب رساندند. لازم به ذکر است به‌رغم افزایش قیمت‌ها، بازار صادراتی میلگرد کشورهای روسیه و اوکراین سرد و کساد است و سفارشات خرید، محدود به محموله‌های کوچک می‌باشد. در شرایط فعلی، اغلب تولیدکنندگان عمده میلگرد در کشورهای CIS از دادن پیشنهاد قیمت برای فروش میلگرد خودداری می‌ورزند، ولی آن تعداد از تولیدکنندگانی که در بازار هستند، قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند. هر چند اخبار موثقی از عقد قرارداد با قیمت‌های پیشنهادی جدید منتشر نشده است. طبق اطلاعات موجود، میلگرد سایز ۲۵-۱۲ روسی به قیمت ۵۲۰-۵۱۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی ایران برای تحویل در ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۹، پیشنهاد می‌گردد.
سیگنال‌های ضعیف در بازار محصولات تخت
روند قیمت‌های محصولات فولادی تخت نشان می‌دهد که قیمت این محصولات در مقایسه با هفته قبل، در اغلب بازارهای جهانی ثابت بوده است، لکن علائمی از تقویت قیمت‌ها در بازارهای مختلف ملاحظه می‌شود. قیمت کویل گرم در بازار داخلی چین، در هفته مورد بررسی حدود ۳۰ تا ۵۰ یوآن/تن افزایش یافت و به سطح ۳۸۰۰ یوآن/تن رسید. در بخش صادرات و به‌رغم تصمیم دولت چین برای حذف عوارض صادراتی ورق، تولیدکنندگان ورق این کشور تقریبا فعالیتی در بازارهای صادراتی ندارند. بالا بودن قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان چینی و افزایش قیمت کویل گرم در بازار داخلی این کشور، موجب گردیده است که تولیدکنندگان این کشور فروش به بازار داخلی را در اولویت قرار دهند. آخرین قیمت کویل گرم صادراتی چین، ۵۵۰-۵۰۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی که قیمت فروش کویل گرم توسط تولیدکنندگان کشورهای CIS، حدود ۴۰۰ دلار/تن، فوب می‌باشد. گفته می‌شود برخی از تجار چین نسبت به واردات ورق از کشورهای CIS اقدام و در بازار داخل به فروش می‌رسانند.
در ترکیه، قیمت کویل گرم و سرد در بازار داخلی این کشور به دنبال افزایش عوارض واردات محصولات فولادی تخت توسط دولت این کشور، افزایش یافت و قیمت کویل گرم به سطح 550-480 دلار/تن و قیمت کویل سرد به 610-570 دلار/تن افزایش یافت. اضافه می‌نماید به دلیل کاهش تقاضا در بازار ترکیه و به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، دولت این کشور عوارض واردات کویل گرم، کویل سرد، گالوانیزه و ورق‌های رنگی را به ترتیب از 5درصد به 13درصد، 6درصد به 14درصد، 14درصد به 15درصد و 12درصد به 15درصد افزایش داد. با وجود افزایش قیمت ورق در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی، برخی از فعالان بازار در خصوص تداوم افزایش قیمت شک و تردید دارند.
نشانه‌های بهبود در بازار محصولات تخت خاورمیانه
در منطقه خاورمیانه، بازار محصولات فولادی تخت، از فعالیت چندانی برخوردار نمی باشد و تقاضا پایین می‌باشد، ولی با توجه به کاهش سطح موجودی‌ها در این مناطق، انتظار می‌رود که طی یک ماه آینده، تقاضای خرید در این مناطق افزایش یابد. قیمت پیشنهادی کویل گرم از ایران و شمال آفریقا به امارات متحده عربی، 460-450 دلار/تن، سی‌اف‌آر دبی اعلام شده است.
با شروع مجدد فعالیت‌ها پس از اتمام تعطیلات سال نو میلادی، تولیدکنندگان کویل گرم در کشورهای CIS هنوز قیمت‌های جدید خود را اعلام نکرده و فعالان بازار در کشورهای مختلف در انتظار اعلام قیمت جدید کویل گرم توسط تولیدکنندگان کشورهای CIS هستند. در اواخر سال ۲۰۰۸، قیمت خرید HRC توسط چینی‌ها از اوکراین، ۴۵۰-۴۱۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر و از قزاقستان، ۴۲۰ دلار/تن، فوب بوده است. آخرین قیمت CRC روسیه با ضخامت ۵/۰ تا ۲۵/۱ میلیمتر (St۱۲) به مقصد ایران، ۵۵۰-۵۳۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی برای تحویل در ماه فوریه ۲۰۰۹ اعلام شده است. آخرین قیمت HRC و CRC وارداتی کشورهای خلیج فارس، به ترتیب ۴۷۰-۴۲۰ دلار/تن و ۵۵۰-۵۰۰ دلار/تن، سی اف آر، گزارش شده است. از بازار اروپا نیز خبر می‌رسد که تقاضا برای محصولات فولادی تخت در کشورهای این منطقه تا حدودی بهبود یافته است. اما فعالان بازار براین عقیده‌اند که برای فهم دقیق شرایط بازار باید منتظر تغییرات آن در هفته آینده باقی ماند.
تحلیلگران بازار محصولات فولادی تخت در مورد چشم‌انداز آتی بازار نظرات متفاوتی را ارائه کنند. برخی از این صاحبنظران با اشاره به اقدامات دولت‌های مختلف در زمینه تزریق مالی برای غلبه بر بحران مالی ایجاد شده، کاهش مکرر نرخ بهره در کشورهای مختلف جهان، کمک مالی دولتها به شرکت‌های بزرگی که در حال ورشکستگی قرار دارند و نیز افزایش اخیر در قیمت نفت، بر این عقیده اند که احتمال تقویت تقاضا و بهبود قیمت‌ها دور از انتظار نیست. اما باید منتظر ماند و دید وضعیت بازار نفت چگونه پیش می‌رود.
منبع: کارگزاری سی ولکس کالا