سنت شکنی در معاملات یک روزه محصولات پتروشیمی

گروه بورس کالا- با عرضه محصولات پتروشیمی در دو روز متوالی سنت عرضه‌های سنگین پایان هفته رینگ پتروشیمی شکسته شد.

در مبادلات هفته گذشته برخلاف هفته‌های قبل عرضه‌های محصولات پتروشیمی در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه صورت گرفت. برگزاری جلسه هم اندیشی و آشنایی با بورس در شهر مشهد و همچنین بازدید مدیران بورس از تالار کیش بر عرضه‌های سنتی پایان هفته تاثیرگذاشته و بازرگانی پتروشیمی محصولات خود را طی دو روز برای عرضه بر روی رینگ آورده است. عرضه محصولات در دو روز پایانی هفته گذشته نشان داد که نرخ‌های جهانی در روزهای ابتدایی هفته کشف می‌شود و در صورت اجبار عرضه‌کنندگان می‌توانند عرضه‌ها را در طول هفته تقسیم کرده و اصرار بر قیمت‌ها را نیز از بازارهای جهانی استخراج کنند.

رقابت به بازار ضایعاتی رسید

در مبادلات هفته گذشته پلی‌اتیلن تولیدی پتروشیمی تبریزی که با درجه OFF بر روی رینگ آمد، باز هم در بازار پرطرفدار بود. رقابت بر سر محصولات ضایعاتی باعث شد که محصولات پلی‌اتلین بین ۱۰۰ تا ۲۵۰تومانی افزایش قیمت داشته باشند. پلی‌اتیلن OFF درجه دو با نرخ ۵هزار و ۶۹۴ریال بر روی تابلو آمد و رقابت برروی این محصولات باعث شده ۱۶۰تن از محصول در نهایت با قیمت ۸هزار و ۲۶ریال به فروش برسد. همچنین ۶۰ تن از پلی‌اتیلن OFF با درجه یک با ۶هزار و ۵۰۷ریال عرضه شد و تقاضای ۶۲۰تنی بازار نرخ این محصول را تا ۷هزار و ۸۸۷ریال بالا برد.

رقابت بر سر محصولات ضایعاتی به پلی‌استایرن‌ها هم رسید. پلی‌استایرن ۱۵۴۰ off درجه دو با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت روبه‌رو شد و پلی‌استایرن ۷۲۴۰ off درجه یک افزایش ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد.

آرگون و «۷۲۴۰» رکورددار افزایش قیمت

در مبادلات هفته گذشته پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ تولیدی پتروشیمی تبریز به دلیل تقاضای ۶ برابری بازار در مقابل عرضه این محصول، رشد ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد. یک‌هزار تن از این محصول با نرخ پیشنهادی ۷هزار و ۸۶۷ریال بر روی تابلو آمد و تقاضای ۶هزارو ۳۴۰ تنی باعث شد نرخ نمایی این محصول تا مرز ۱۲هزار ریال بالا رود.

همچنین محصول آرگون تولیدی پتروشیمی شیراز نیز با رشد ۶۵۰ تومانی در بالاترین نرخ فروش به قیمت یک‌هزارو ۳۰۰ تومان به فروش رسید.

بازهم روغن پایه فروش نرفت!

روغن پایه تولیدی نفت سپاهان در هفته گذشته بازهم بر روی رینگ آمد و این‌بار نیز این محصول بدون خریدار ماند. فعالان بازار عدم استقبال بازار از این محصول را به دلیل قیمت پایین‌تر روغن پایه در خارج بورس اعلام می‌کنند و معتقدند نفت سپاهان تنها برای ثبت اسم و قیمت محصولاتش در بورس کالا اقدام به عرضه می‌کند.

دی‌اتیلن گلایکول تولیدی پتروشیمی اراک در حالی با نرخ ۵۳۰۰ریال در هر کیلو در رینگ خریدار نداشت که همین محصول توسط شرکت پتروشیمی مارون نیز با قیمت پایین‌تر ۴۹۹۸ریال نتوانست توجه بازار را به خود جلب کند. نکته حائز اهمیت در این دو عرضه مبنای نرخ‌گذاری هر دو عرضه بر اساس نرخ‌های جهانی است و اختلاف قیمت ۳۰ تومانی در نرخ پایه جای سوال دارد. اگر پتروشیمی اراک که محصولات خود را مستقیما در بورس عرضه می‌کند، نرخ پایه خود را بر اساس نرخ FOB ارائه کرده باشد نرخ پایه بازرگانی پتروشیمی پایین‌تر از ۵درصد FOB خواهد بود.

هفته جاری رینگ پتروشیمی به طور حتم تحت تاثیر برگزاری مجمع عمومی انتخاب هیات‌مدیره بورس کالا قرار خواهد گرفت. هیات‌مدیره‌ای که به دلیل سهامدار نبودن هیچ یک از واحدهای پتروشیمی و فعالان این بازار تاکنون نماینده‌ای نداشته و به گفته کارشناسان بازار این هفته رینگ پتروشیمی در انتظار انتخاب هیات‌مدیره جدید بورس کالا است.

حجم مبادلات تالار نقره‌ای در دو هفته اول اسفندماه

طی دو هفته اول اسفند ماه در تالار نقره‌ای بیش از سه تریلیون ریال معامله انجام شد.

طی روزهای سوم تا چهاردهم اسفند ماه در شرکت بورس کالای ایران ۵۴۶هزار و ۶۴۱‌تن انواع کالا به ارزش سه تریلیون و ۹۹‌میلیارد و ۲۸۰‌میلیون و ۴۷۵‌هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

رینگ کشاورزی

در این رینگ شش هزار و ۶۵‌تن انواع محصول به ارزش ۱۶‌میلیارد و ۳۶۲میلیون و ۸۰۵‌هزار ریال معامله شد.

در گروه ذرت چهار هزار و ۳۶۵‌تن انواع ذرت دانه‌ای به ارزش ۹‌میلیارد و ۷۰۵‌میلیون و ۷۸۰‌هزار ریال، در گروه جو ۱۹۵‌تن انواع جو دامی به ارزش ۳۸۸‌میلیون و ۱۷۵‌هزار ریال، در گروه کنجاله‌ها ۶۲۵‌تن انواع کنجاله به ارزش سه میلیارد و ۱۶۱‌میلیون و ۳۵۰‌هزار ریال و در گروه چای ۸۸۰‌تن چای باروتی گیلان به ارزش سه میلیارد و ۱۰۷‌میلیون و۵۰۰‌هزار ریال مورد معامله واقع شد.

رینگ محصولات فلزی

در این رینگ ۳۶۳‌هزار و ۷۰۶‌تن انواع کالا به همراه ۱۹ کیلو و ۵۰۴‌گرم شمش طلا به ارزش دو تریلیون و ۳۶۳میلیارد و ۹۶۴‌میلیون و ۶۲۳‌هزار ریال دادوستد شد. در گروه فولاد ۳۴۷‌هزار و ۲۶۰‌تن انواع تیرآهن،‌ میلگرد و ورق به ارزش یک تریلیون و ۹۵۸‌‌میلیارد و ۲۰۵‌میلیون و ۴۹۰‌هزار ریال، در گروه آلومینیوم سه هزار و۲۹۰‌تن انواع شمش و بیلت به ارزش ۶۱‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون ریال، در گروه مس ۱۳‌هزار و ۱۴۰‌تن انواع مس به ارزش ۳۳۴‌میلیارد و ۴۱۷‌میلیون و۸۰هزار ریال، در گروه کنسانتره شش تن کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش سه میلیارد و ۵۳۲‌میلیون و ۹۶۸‌هزار ریال، در گروه کنسانتره مولیبدن ۱۰‌تن سولفور مولیبدن به ارزش ۸۱۳‌میلیون و ۳۱۰‌هزار ریال و در گروه طلا ۱۹ کیلو و ۵۰۴‌گرم شمش طلا به ارزش ۵میلیارد و ۵۰۵‌میلیون و ۷۷۵‌هزار ریال به فروش رسید.

رینگ فرآورده‌های نفت و پتروشیمی

در این رینگ ۱۷۶‌هزار و ۸۷۰‌تن انواع فرآورده به ارزش ۷۱۸‌میلیارد و ۹۵۳میلیون و۵۰‌هزار ریال معامله شد.

در گروه قیر ۱۳۵‌هزار و ۷۴۰‌تن انواع قیر به ارزش ۴۱۵‌میلیارد و ۹۸۶‌میلیون و ۸۱۰‌هزار ریال، در گروه پلیمر ۲۸هزار و ۵۸۰ تن انواع محصولات پلیمری به ارزش ۲۵۱‌میلیارد و ۷۸۵میلیون و ۲۰۰‌هزار ریال، در گروه شیمیایی هشت هزار و۷۸۰ تن انواع مواد شیمیایی به ارزش ۳۰‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون و ۲۹۰‌هزار ریال، در گروه روغن سه هزار و ۳۷۰‌تن انواع روغن پایه و اسلاگ‌ واکس به ارزش ۱۵میلیارد و ۸۷۱‌میلیون و ۷۵۰‌هزار ریال و در گروه گازها و خوراک‌ها ۴۰۰‌تن آرگون به ارزش پنج میلیارد و ۱۰۰‌میلیون ریال فروخته شد.