ایسنا- در حال حاضر پلی‌اتیلن بادی با بهایی بیش از ۴۰‌درصد قیمت جهانی خود در بورس کالای ایران خریداری می‌شود.

ابوالفضل مسگرزاده - عضو انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده گفت: در حالی که صنایع کشور به عرضه روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن پلی‌اتیلن بادی نیاز دارد، اما توقف تولید شرکت پتروشیمی مارون و کاهش عرضه باعث شده است که در دو ماهه نخست سال جاری کمتر از ۱۰۰ تن پلی‌اتیلن بادی روزانه در بورس کالای ایران عرضه شود.

وی با اشاره به این‌که شرکت پتروشیمی مارون از ۶ ماه قبل تاکنون عرضه پلی‌اتیلن بادی با گرید BL۳ خود را متوقف کرده است، عنوان کرد: پتروشیمی مارون بزرگترین تولیدکننده پلی‌اتیلن بادی در کشور بوده که سالانه حدود ۳۰۰‌هزار تن تولید دارد. به غیر از این شرکت نیز تنها پتروشیمی بندر امام اقدام به تولید پلی‌اتیلن بادی می‌کند که در سال حدود ۶۰‌هزار تن تولید دارد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت جهانی پلی‌اتیلن بادی کمتر از‌هزار‌تومان به ازای هر کیلو بوده که این قیمت در بورس کالای ایران بیش از ۱۴۰۰‌تومان است.

مسگرزاده با بیان این‌که پلی‌اتیلن بادی در بسیاری از صنایع مانند صنایع بسته‌بندی، غذایی، شوینده، بهداشتی و آرایشی کاربرد دارد، تاکید کرد: در صورت ادامه وضع موجود صنایع کشور ناچار به افزایش قیمت تولیدات خود خواهند بود.

عضو انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده گفت: باید اجازه حضور تولیدکنندگان خارجی در بازار محصولات پلیمری و پلی‌اتیلن کشور داده شود، حتی اگر تولیدکنندگان خارجی محصولات خود را به صورت سلف دو ماه بفروشند. از این طریق عرضه محصولات پلیمری و پلی‌اتیلن در بازار ایران متناسب خواهد شد.

این فعال صنعتی همچنین تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر فضایی کاملا انحصاری در بازار پلی‌اتیلن بادی کشور به وجود آمده و ماده اولیه صنایع کشور با قیمت بسیار بالایی به دست آنها می‌رسد.