رقابت سالم  قیمت را بالا برد

ایسنا - اگر قیمت برخی محصولات پتروشیمی به بالاتر از قیمت FOB منهای پنج درصد در بورس کالا عرضه می‌شود، پتروشیمی مسوول ایجاد این اختلاف قیمت نیست.

در پی مطرح شدن مباحثی راجع به این که قیمت برخی محصولات پتروشیمی در بورس کالا دارای قیمت کاذب و بالاتر از قیمت‌های جهانی است، داود شاددل - مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران - در خصوص قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا با بیان مطلب فوق افزود: قیمت پایه محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود، FOB منهای پنج درصد خلیج فارس است، ولی این اختلاف به دلیل عرضه و تقاضایی است که در بورس وجود دارد. در واقع رقابت سالم موجب افزایش قیمت کالاها در بورس کالا می‌شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر حدود ۶۰ نوع محصول در بورس کالا عرضه می‌شود، یادآور شد: تنها چهار قلم از آن‌ها به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا و این‌که تولید داخل کمتر از تقاضاست، قیمت‌شان در رینگ محصولات پتروشیمی افزایش یافته است.

او همچنین درباره این‌که آیا میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته مطابق برنامه بود؟ توضیح داد: برنامه صادراتی سال گذشته محقق شد. برنامه سال گذشته براساس قیمت محصولات پتروشیمی و در شهریور سال ۱۳۸۶ تنظیم شد، لذا قیمت‌ها در برنامه متعارف بود و طبق برنامه ارزش ‌صادرات رقمی معادل ۲/۷میلیارد دلار بود که محقق شد.

به گفته شاددل، از مهرماه سال ۱۳۸۶ قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و تا شهریور سال گذشته نیز ادامه داشت، ولی از مهرماه سال گذشته قیمت‌ها روند نزولی یافت؛ بنابراین با توجه به افزایش قیمت در شش ماه نخست سال گذشته برنامه ۲/۷میلیارد دلار صادرات محقق شد. وی افزود: البته به لحاظ تناژی نیز در هیچ مقطعی کاهش تولید نداشتیم و توقف تولید وقتی انجام شده که مجتمعی در حال تعمیرات اساسی بوده است. او درباره میزان صادرات سال گذشته محصولات پتروشیمی نیز گفت: سال گذشته ۱۱‌میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۲/۷میلیارد دلار صادر شده است و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۶‌میلیون تن صادرات به ارزش شش میلیارد دلار دست یابیم. مقدار فروش داخلی و خارجی در سال جاری حدود ۲۶‌میلیون تن مطابق برنامه پیش‌بینی شده است.

مشکلی برای واردات مواد اولیه نیست

شاددل با بیان این که یکی از دلایل کاهش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری کاهش قیمت‌نفت است، ضمن اشاره به این که واحدهای مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی هیچ مشکلی برای واردات مواد اولیه ندارند، یادآور شد: طی شش ماه اول سال گذشته با توجه به عدم عرضه محصولات در بورس، برخی مشتریان عنوان می‌کردند که قیمت محصولات پتروشیمی بالاتر از قیمت جهانی است. حتی بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر این که شرکت سابیک قصد عرضه مواد اولیه را دارد.

وی گفت: واردات مواد اولیه به کشور شامل قیمت FOB خلیج فارس به علاوه کرایه حمل‌ونقل می‌شود، ولی اگر وارد کننده‌ای بتواند کرایه حمل را حذف و تخفیف ۵‌درصدی را ارائه کند، ما از آن استقبال می‌کنیم.

او درباره شناورسازی نرخ محصولات پتروشیمی و تاثیرات آن بر روی بازار مواد اولیه گفت: هم اکنون به استثنای کودهای شیمیایی ۱۰۰‌درصد مابقی محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می‌شوند و هیچ رانتی نیز وجود ندارد و در واقع اختلافات از بین رفته است.

وی تصریح کرد: در سال جاری شرکت بازرگانی پتروشیمی وارداتی به جز اسید فسفریک نداشت، ولی در شش ماه دوم سال گذشته این شرکت اقدام به واردات برخی مواد اولیه برای تولیدکننده‌ها کرد که به لحاظ عدم استقبال مصرف کنندگان در سال جاری به جز اسید فسفریک واردات دیگری انجام نشده است.