مرکز خدمات ایران - قیمت میلگرد وارداتی ترکیه به دبی رو به تنزل نهاده است. در خلال یک ماه گذشته هیچ کدام از کارخانجات ترکیه موفق به دریافت سفارش میلگرد در قیمت ۵۰۰‌دلار در تن سی‌انداف بنادر خاورمیانه نشده‌اند. اخیرا بعضی از ترک‌ها میلگرد را در قیمت ۴۵۰‌دلار در تن سی‌اف‌آر به دبی پیشنهاد داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در ۲ تا ۳ هفته آینده روند کاهش قیمت میلگرد ترکیه ادامه داشته باشد. بیشترین صادرات ترکیه در ماه‌های اخیر به مصر، ایران و لیبی بوده است، ولی درخواست‌ها اخیرا کاهش یافته است. در بندر اسکندریه مصر کشتی‌های میلگرد در انتظار تخلیه مانده‌اند.

افزایش موجودی‌ها عامل اصلی افت تقاضای میلگرد در ترکیه است. برخی خبرهای تایید نشده میلگرد ترک را ۴۰۰‌دلار در تن فوب اعلام کرده‌اند. این قیمت در واقع ۱۰۰‌دلار زیان در هر تن را نشان می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد، قیمت بیلت و قراضه هم به دنبال آن تنزل خواهد یافت. در هفته‌های اخیر، بیلت هم پابه‌پای قیمت میلگرد افزایش یافت، ولی این روند اخیرا متوقف شده است. بیلت تولید ماه ژوئن در جولای تبدیل به میلگرد خواهد شد و در آگوست که مصادف ماه رمضان است به بازار می‌رسد. با این شرایط کارخانجات یا باید قیمت را پایین بیاورند یا انبارهای خود را از کالا انباشته کنند.

تنها نقطه امیدواری این است که کارخانجات تولید میلگرد تا آخر ژوئن سفارش تولید دارند، شاید تا آن موقع اتفاقی بیفتد و بازار تغییر نماید.