دکتر عبدالکریم گیم *

قسمت پایانی

ساختار پیشنهادی تنظیمی و نظارتی بازار اوراق بهادار ‌در ایران

در این حالت برای آنکه بتوان یک ساختار تنظیمی و نظارتی همه جانبه را بر بازارهای اوراق بهادار داشت، بهتر آن است که بازارهای اوراق بهادار اصلاح شوند. در این صورت شورای بورس بر سازمان بورس و دو هیات نظارت می‌کند. در سازمان بورس در بازار جدید اوراق مشارکت و بازار آتی پیش‌بینی شده است.

نکته قابل‌توجه این است که ساختار بازار پیشنهادی به صورت کلی ارائه شده است و در آن می‌توان کلیه قراردادهای آتی غیر از نفت خام و فرآورده‌ را با اندک اضافاتی انجام داد.

با توجه به راهکارها و وجود زیرساخت‌های ذکرشده در خصوص استقرار یک بازار مالی نفت (بورس نفت) در ایران شامل امکان ازدیاد عرضه‌کنندگان نفت، وجود حجم بالای نفت و فرآورده‌های آن در منطقه خلیج فارس، وجود زیرساخت‌های معامله مبادله انبار و تحویل فیزیکی نفت از جمله اسکله‌ها، بنادر مخازن بزرگ ثابت و متحرک در سواحل ایرانی خلیج فارس، نبود محدودیت تولید و عرضه نفت و تصویب مقررات راه‌اندازی بورس و تعیین مسائل حقوقی و مالیاتی برای مشارکت‌کنندگان در آن تاسیس و هرچه سریع‌تر در ایران ترجیحا «منطقه آزاد کیش» مستقر گردد.

با رونق این بازار مالی نفتی، علاوه‌بر نفت خام، فرآورده‌های نفتی خصوصا بنزین، گاز نفتی مایع، محصولات پتروشیمی و غیره نیز در آن دادوستد گردد و چارچوب‌های تنظیمی و نظارتی بازار آتی نفت بر پایه رویکرد کوتاه‌مدت، میان و بلندمدت و در مراحل مختلف تهیه و اجرا شود.

*عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز

منبع: شرکت ملی نفت