صنعت آلومینیوم اسیر بحران نقدینگی

زهرا مسافر

چنانچه شرایط حاکم تداوم یابد حداقل تا ۴ ماه آینده رکود در بازار آلومینیوم ادامه خواهد داشت تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم کشور به علت نداشتن نقدینگی بالاجبار محصولات تولیدی خود را به صورت سوآپ (شبه کارمزدی) صادر می‌کنند.

صنعت آلومینیوم نیز همانند صنایع دیگر از جمله فولاد با بحران در بازارهای جهانی روبه‌رو است، به گونه‌ای که هم‌اکنون به علت موجودی بالای انبارها، قیمت‌ها با افت شدید مواجه شده که البته این امر بر بازار داخل نیز تاثیرگذار بوده است.

رییس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم کشور در این خصوص و با اشاره به اینکه بر اساس نظر مسوولان مبنی بر اینکه رکود اقتصادی جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخل نداشته است، گفت: اما برعکس تاثیرگذار نیز بوده به گونه‌ای که تحت تاثیرات یادشده نرخ هر کیلو شمش آلومینیوم از ۳۳۰۰ تومان طی ۴ ماه گذشته هم‌اکنون در بازار داخل به نرخ ۱۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

علی صباغ ثانی افزود: کاهش قیمت آلومینیوم در واقع به علت رکود اقتصاد جهانی حاکم، رخ داده است.

به گفته وی، از حدود ۵ سال گذشته آمریکا‌یی‌ها و تا حدودی اقتصاد اروپا به فروپاشی سرمایه‌داری رسیده بود. از این‌رو در کنفرانس داوس مساله تجارت جهانی مطرح و به شدت پیگیری شد تا در زمان رکود اقتصادی کشورهای پیشرفته بتوانند کالای خود را به کشورهای در حال توسعه یا عقب‌مانده صادر کنند.

رییس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم کشور تصریح کرد: سرانجام فروپاشی سرمایه‌داری در جهان صورت گرفت و

در نتیجه تولیدکنندگان به ناچار برای تامین نقدینگی خود مجبور شدند که کالاهای خود را به ارزان‌ترین قیمت به سایر کشورها بفروشند.

به گفته وی، برای مثال در پی رکود اقتصاد جهانی تعدادی از کارخانه‌های اتومبیل‌سازی آمریکا و اروپا اعلام کردند که خریداران به ازای خرید یک اتومبیل، اتومبیل دیگری نیز دریافت خواهند کرد که این امر به معنی ۵۰درصد سقوط قیمت‌ها است که این عامل خود موجب شد خریداران از خرید دست نگه داشته و این امر به تعطیلی کارخانه‌ها کشیده شد.

ثانی خاطر نشان کرد: به دنبال سیل عرضه کالاهای خارجی به بازارهای جهانی، ایران نیز به علت واردات صورت گرفته به کشور دچار صدمه زیادی شد و در این میان تولید کنندگان صنایع آلومینیوم با زیان هنگفتی روبه‌رو شدند.

وی با اشاره به این که مصرف شمش آلومینیوم هم اکنون در کشور سالانه حدود ۴۵۰هزار تن است، گفت: از این میزان ۳۸۵هزار تن از طریق تولید داخل و واردات تامین می‌شود و ۶۵هزار تن مابقی از طریق واردات ضایعات از کشورهای همجوار تامین می‌شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم به کمبود نقدینگی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات این صنعت اشاره کرد و افزود: به علت آن که میزان تولید آلومینیوم کشور تا پایان بهمن ماه سال ۸۷ به میزان ۲۳۰هزار تن بود به ناچار مابقی نیاز را از خارج از کشور وارد کردیم.

به گفته وی، متاسفانه به علت نبود نقدینگی تولیدکنندگان داخلی به ناچار میزان قابل توجهی (حدود نصف) از تولید خود را به قیمت سوآپ صادر کردند، به این معنا که به علت نداشتن نقدینگی لازم آلومینا (مواد اولیه آلومینیوم) را به ناچار از خارج وارد و سپس بعد از تبدیل به شمش و بیلت مجددا با قیمت کمتر به کشورهای مبداء صادر کردند. یعنی عملیاتی شبه‌کارمزدی انجام داده و با قیمت نازل دوباره صادر می‌کنند.

ثانی تصریح کرد: در صورت تامین نقدینگی تولیدکنندگان داخلی تولیدات خود را با قیمت مناسب‌تر در اختیار صنایع پایین دستی این صنعت قرار داده و مجبور نبودند که با نرخ پایین صادر کنند.

وی نبود نقدینگی را از مشکلات صنعت آلومینیوم کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت برای این مشکل باید تدابیر اساسی اتخاذ کند.

ثانی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۹۷درصد صنایع پایین دستی آلومینیوم در اختیار بخش خصوصی است و تنها ۳درصد آن متعلق به بخش دولتی است، گفت: برای تاسیس کارخانه آلومینیوم از سوی بخش خصوصی سرمایه قابل توجهی نیاز است که این بخش قادر به تامین آن نیست.

وی با توجه به انحصار صنعت آلومینیوم کشور توسط بخش دولتی، افزود: از این رو بخش خصوصی انگیزه‌ای برای تولید برای صادرات ندارد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم کشور تصریح کرد: هم اکنون در زمینه صنایع مادر آلومینیوم بخش خصوصی فعال نیست، زیرا که سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار سنگین است و دولت تاکنون برنامه‌ریزی ویژه‌ای از طریق سندیکا برای هدایت سرمایه‌ به سمت بنگاه‌های بزرگ نداشته است.

وی در خصوص وضعیت آتی بازار آلومینیوم خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط حاکم تداوم یابد، حداقل تا ۴ ماه آینده رکود در بازار آلومینیوم ادامه خواهد داشت و نرخ آلومینیوم بلاتغییر باقی خواهد ماند. ثانی برای خروج بازار آلومینیوم از رکود فعلی گفت: دولت باید به دو کارخانه ایرالکو و المهدی منابع مالی، البته زیر نظر سندیکای صنایع آلومینیوم برای تامین مواد اولیه تزریق کند تا این تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به داخل کشور عرضه کنند و به ناچار با ضرر صادر نکنند.

به گفته وی، وزارت صنایع و معادن برای تصمیم‌گیری در صنعت آلومینیوم باید با کارشناسان سندیکای صنایع آلومینیوم کشور که از مدیران زبده هستند، مشاوره داشته باشد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم کشور افزود: برای اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی وزارت تعاون باید با تشکل‌های صنعتی به ویژه سندیکای صنایع آلومینیوم وارد مذاکره شود، زیرا ازطریق زیرمجموعه‌های صنایع آلومینیوم می‌توان بستر مناسب را برای صادرات فراهم کرد.

وی حمایت از کارخانه‌های زیرمجموعه سندیکای صنایع آلومینیوم را از سوی دولت ضروری خواند، زیرا کشور ما پیش از این توسط زیرمجموعه‌های صنایع آلومینیوم قطعات خودرو، ماشین‌آلات، ورق و فویل و پروفیل‌های باکیفیت بالا صادر می‌کرد، اما متاسفانه هم اکنون تمام این مواد از چین و سایر کشورها وارد می‌شود.

ثانی تصریح کرد: به علت قیمت تمام شده بالا و سوءمدیریت در زمینه صنایع آلومینیوم ما نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم. به گفته وی، قبل از انقلاب اسلامی ایرالکو از ظرفیت ۱۲۰هزار تن تولید آلومینیوم در کشور برخوردار بود، اما متاسفانه پس از گذشت ۳۰سال باز هم در همین مکان ایستاده‌ایم و هیچ گونه پیشرفتی نداشته‌ایم.

رییس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: در این میان تولیدکنندگان آلومینیوم از کشورهای منطقه خلیج‌فارس از جمله دبی، دوبال و آلبا حدود ۲میلیون تن شمش آلومینیوم تولید می‌کنند که در مقایسه با تولید در کشور ما چشمگیر است.

وی با اشاره به رکود و کسادی حاکم بر بازار آلومینیوم کشور افزود: زیرمجموعه‌های کوچک صنعت آلومینیوم از جمله ظروف‌سازان، پروفیل سازان و درب و پنجره‌سازان به علت سرمایه اندک با ارزان شدن قیمت آلومینیوم به ورشکستگی کشیده

شده‌اند که البته کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده نیز از این قانون مستثنی نبوده و اما به علت آنکه از تعداد ۴۰۰ تا ۸۰۰نفر کارگر برخوردار بودند به ناچار با ضرر و زیان به فعالیت خود ادامه دادند.

ثانی در خصوص میزان تعرفه در صنعت آلومینیوم تصریح کرد: تعرفه واردات آلومینیوم هم اکنون با عوارض گمرکی ۴درصد است و رشد آن به صلاح این صنعت نیست.

وی خاطرنشان کرد: در صورت رشد تعرفه واردات آلومینیوم به علت انحصاری بودن این صنعت قیمت این فلز بالاتر از قیمت‌های جهانی به فروش خواهد رسید.

ثانی گفت: به علت کمبود مواد اولیه در کشور در صورت افزایش نرخ تعرفه واردات آلومینیوم انحصار موجود موجب رشد قیمت آلومینیوم تولید داخل می‌شود و در نتیجه واردات محصولات ثانویه افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص رشد تولید آلومینیوم در کشور در سال جاری افزود: امسال میزان تولید آلومینیوم از ۲۳۰هزار تن به حدود ۳۰۰هزار تن خواهد رسید.