گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل شرکت کک طبس گفت: میزان پیشرفت طرح کک‌سازی طبس به بیش از ۵۰ درصد رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، حمید رضا شکیبی با بیان این مطلب افزود: طرح کک‌سازی طبس در بخش «خارجی» ۸۰ درصد و در بخش «داخلی» ۵۰ درصد پیشرفت دارد. این طرح، در تابستان ۹۲ به بهره برداری رسیده و تا پایان سال، تولید آن به ظرفیت کامل اسمی خواهد رسید.

وی تصریح کرد : ظرفیت این طرح، در فاز نخست ۴۵۰ هزار تن کک متالورژی و تولید ۳۲ مگاوات برق بوده و در فاز بعدی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کک متالورژی و نیز تولید ۹۶ مگاوات برق خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کک طبس درباره تکنولوژی به کار رفته در طرح کک‌سازی طبس، خاطرنشان کرد: این نوع تکنولوژی که «بازیافت حرارتی» است، به عنوان تکنولوژی برتر از سال ۲۰۰۰ میلادی مطرح بوده و دارای مجوز سازمان‌های بین‌المللی محیط زیست است و اکنون نیز تنها تکنولوژی مورد تایید دولت‌های اروپایی، آمریکایی و چین برای احداث واحدهای جدید شمرده می شود. وی ادامه داد: ویژگی دیگر تکنولوژی مذکور، استفاده از زغال سنگ حرارتی و نیم کک شونده در ترکیب مواد اولیه همراه با زغال سنگ کک شو و تولید کک با خواص مکانیکی و شیمیایی بهتر از تکنولوژی‌های مرسوم است. شکیبی میزان اشتغال مستقیم این کارخانه را در فاز نخست ۲۵۰ نفر و در فاز دوم ۴۰۰ نفر اعلام و تصریح کرد: طبق آخرین برآوردها، میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این طرح در فاز ۱ (خط تولید کک) به ترتیب ۴۰ میلیون یورو و ۶۰۰ میلیارد ریال است. به گفته وی، کاربرد «کک متالورژی» برای مصرف در صنایع فولاد، فروآلیاژ و غیره است.