بزرگ‌ترین شرکت های فولادساز در سال 2012

صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صنایع در رشد و توسعه صنعتی هر کشور محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه این صنعت به عنوان یکی از صنایع بنیادی هر کشوری بوده و در واقع یکی از معیارهای صنعتی شدن هر کشور وابسته به پیشرفت و توسعه صنعت مذکور است؛ بهبود و توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال‌های اخیر متوسط نرخ رشد تولید جهانی فولاد، حدود ۶ درصد و مصرف تا حدود ۵/۵ درصد افزایش یافته است. با وجود بهبود صنعت فولاد پس از بحران مالی جهانی، بحران اخیر بدهی دولتی منطقه یورو، عدم اطمینان بالایی را در این بازار ایجاد کرده است. این بازارهای مالی نابسامان و کسری بالای بودجه دولتی، منجر به اجرای برخی اقدامات ریاضتی از سوی کشورهای این منطقه شده است. در حقیقت بخش‌های مطمئن جهان، سرمایه گذاری در امور زیربنایی و دیگر صنایع را به تعویق انداخته‌اند. در نتیجه تقاضای فولاد به اندازه مورد انتظار احیا نشده و همچنان رشد ظرفیت تولید فولاد بر تقاضای آن فزونی دارد. در سال ۲۰۱۱، ظرفیت تولید فولاد به میزان ۸۰ میلیون تن افزایش یافته و منجر به ۴۹۳ میلیون تن اضافه ظرفیت شد.

این امر سوددهی فعالان صنعت را متاثر ساخت. پیش‌بینی استمرار رشد ظرفیت تولید فولاد در آینده به دلیل فشار موجود بر دولت‌ها جهت حفظ مشاغل در این بخش که مانع از کارآتر کردن صنعت با حذف کارگران و تجهیزات اضافی می‌شود، بر پیچیدگی این موضوع می‌افزاید. در حال حاضر ظرفیت بیش از حد تولید، مهم‌ترین چالش فولادسازان است.

صنعت فولاد جهان، رشد ثابتی را در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ مشاهده کرد. این رشد تحت‌تاثیر تقاضای فزاینده صنایع کلیدی استفاده‌کننده از محصولات نهایی فولادی از جمله صنایع زیربنایی، ساخت‌وساز، اتومبیل (به خصوص در بازارهای نوظهور) بود.

چشم‌انداز مثبت سال ۲۰۱۱ با کاهش ترس از رکود مجدد آغاز شد. در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ اقتصاد جهانی به یک حوزه نامتوازن و نامطمئن وارد شد. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، فعالیت صنعتی جهان تضعیف شده و به دلیل آشفتگی مالی منطقه یورو، تقاضای ضعیف بخش خصوصی در آمریکا و حوادث خاورمیانه، اعتماد کاهش یافته است. تمرکز جهان در حال حاضر، بر کشورهای نوظهور به خصوص بازارهایی که می‌توانند در برابر اثرات ناشی از تقاضای خارجی ضعیف‌تر مقاومت کنند، قرار گرفته است.

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تولید فولاد جهان در سال ۲۰۱۱، با ۸/۶ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۰، به یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون تن رسید. در این سال، کلیه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد جهان، افزایش تولید داشته و صرفا ژاپن و اسپانیا، کاهش تولید را تجربه کردند.

به طور کلی در نیمسال نخست سال ۲۰۱۲ بالغ بر۸۶/۷۶۶ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شد که این میزان ۹/۰ درصد بالاتر از شش ماه نخست سال ۲۰۱۱ و ۱/۹ درصد بالاتر از میزان تولید فولاد خام در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۰ میلادی است.

بنابر گزارش سایت Steel On The Net و به نقل از جان اف کینگ شرکت آرسلور میتال بیشترین ظرفیت تولید محصولات فولادی تخت و طویل در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده است.

شرکت آرسلور میتال باز هم در صدر رده‌بندی برترین فولادسازان دنیا از نظر ظرفیت تولید قرار دارد. در سال ۲۰۱۱ شرکت آرسلورمیتال یک رشد قابل توجه ۸/۶ درصدی را در میزان تولید فولاد خود در مقایسه با سال ۲۰۱۰ تجربه کرد. این در حالی است که میزان کل تولید فولاد دنیا در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۴۹/۱ میلیارد تن بوده و در بهترین حالت دارای رشد سالانه ۱۵ درصدی بوده و همچنین این شرکت همچون سال‌های پیش با فروش ۷۸ میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت آهن و فولاد جهان لقب گرفت.

بعد از آرسلورمیتال شرکت شانگهای بائو استیل بیشترین ظرفیت تولید محصولات فولادی تخت در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در جهان را در اختیار دارد. Baosteel سومین فولادساز برتر دنیا در سال ۲۰۱۱ لقب گرفت. این شرکت فولادسازی دولتی که دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای واقع شده، در سال ۲۰۰۹ با تولید ۳/۳۱ میلیون تن فولاد دومین تولیدکننده بزرگ فولاد خام در جهان لقب گرفت. بائو استیل بالغ بر ۱۱۰ هزار پرسنل دارد و در آمد سالانه این شرکت بیش از ۲۱ میلیارد دلار بوده و تولیدکننده ترکیبی از محصولات فولادی با کیفیت‌های بالا است.

شرکت نیپون استیل با ظرفیت تولید ۹/۳۲ میلیون تن محصولات تخت فولادی سومین تولیدکننده بزرگ این محصولات در جهان است. این شرکت ژاپنی دارنده بالاترین حجم تولید فولاد مذاب در جهان و تعیین‌کننده قیمت ورق ویژه خودرو است. نیپون استیل بیش از یک‌صد نوع ورق ویژه صنایع اتومبیل‌سازی را تولید و به بازار مصرف جهانی عرضه می‌کند. از خصوصیات ورق‌های مورد نیاز در این صنعت می‌توان به وزن سبک، پایداری و شکل‌پذیری بالای آن اشاره کرد. شرکت نیپون توانسته، با رعایت نیازمندی‌های فوق و بهره‌گیری از صنعت نانو تکنولوژی، ورق‌هایی با کیفیت بالا را تولید و عرضه کند.