گروه بورس کالا - در شرایطی که انتظار می‌رفت عرضه نفت در بورس انرژی به همین زودی‌ها عملیاتی شود، به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معامله آزمایشی برق در بورس انرژی به زودی آغاز می‌شود. سوال اینجا است که آیا این به معنای آن است که زور نفتی‌ها در جلوگیری از عرضه نفت در بورس انرژی به بورسی‌ها چربیده و باید به زودی منتظر تاسیس بورس نفت باشیم؟ صالح‌آبادی در گردهمایی مسوولان بورس انرژی گفت: مقررات و دستورالعمل‌های بورس انرژی با محوریت برق به تصویب هیات‌مدیره این سازمان رسیده و هم‌اکنون نیز دوره‌های آموزشی کارگزاران در حال برگزاری است تا هر چه سریع‌تر چهارمین بورس کشور فعالیت خود را آغاز کند. وی خاطرنشان کرد: بحث راه‌اندازی بورس انرژی از سال ۸۴ در بازار سرمایه مطرح بود و از همان زمان، جلساتی میان وزارت نیرو و سازمان بورس برگزار شد. صالح آبادی در گفت‌وگو با سنا با اشاره به اینکه ساختار بازار برق در ایران دولتی است، اظهار کرد: از ابتدا این سوال مطرح بود که آیا می‌توان بورس انرژی را در کشور راه‌اندازی کرد یا خیر که پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، امکان راه‌اندازی این بورس فراهم شد به طوری که به این جمع‌بندی رسیدیم که بورس انرژی می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا از ساختار دولتی به خصوصی حرکت کنیم.

نکته قابل ذکر در این بین آن است که تجربه جهانی عرضه برق در بورس‌های انرژی از آن حکایت دارد که ساختار خصوصی برق برای تعیین قیمت به بورس عرضه می‌شود، به عبارتی برق خصوصی در بورس تعیین قیمت شده و به دست مصرف‌کنندگان و شرکت‌های توزیع‌کننده برق می‌رسد، با این نکته که خود این شرکت‌ها نیز ماهیت خصوصی دارند، در حالی که در کشور ما، قرار است بورس انگیزه کافی را برای خصوصی شدن این ساختار فراهم کند و این دقیقا ۱۸۰ درجه با تجربه‌های جهانی متفاوت است. عرضه برق دولتی در بورس به معنای افزایش دخالت‌های دولت در سازوکار بورس است و این موضوع کمکی به شفافیت قیمتی نخواهد کرد. در حال حاضر باید دولت پیش از آغاز فرآیند تعیین قیمت برق در بورس، ابتدا به خصوصی‌سازی ساختارهای تولید و توزیع برق مبادرت کند و سپس آن را در بورس عرضه کند. البته صالح آبادی با اشاره به استقبال زیاد سرمایه‌گذاران از پذیره‌نویسی بورس انرژی و پتانسیل‌های بالای حوزه انرژی و موفقیت پذیره‌نویسی در سایر بورس‌ها گفت: مطمئن هستیم این بازار نیز جای خود را به خوبی در اقتصاد کشور پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه یکی از اهداف بورس انرژی کشف قیمت است، افزود: با توجه به تغییر قیمت برق در ماه‌های مختلف سال، بورس به کشف قیمت این محصول کمک می‌کند به علاوه با این کار به سمت تخصیص بهینه منابع حرکت خواهیم کرد و رقابت به نحو مناسبی صورت می‌گیرد. البته صالح‌آبادی به این نکته اشاره نکرد که تعیین قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا ممکن است با قیمت‌های پیشنهادی دولت مغایرت داشته باشد که در این صورت چه مکانیزمی برای رسیدن قیمت‌ها به سطوح تعادلی اتخاذ خواهد شد؟

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: در کنار این مزایا، بورس انرژی می‌تواند به تامین مالی بخش برق کمک و امکان پوشش ریسک را در این بازار فراهم آورد.

وی با تاکید بر اینکه کالای برق جزو کالاهای استاندارد است، افزود: استاندارد بودن این محصول، آن را به یک کالای بورسی تبدیل می‌کند. سخنگوی سازمان بورس در ادامه به بحث تامین مالی اشاره کرد و گفت : در کشور نیازمند تامین مالی و سرمایه‌گذاری هستیم که این سرمایه‌گذاری می‌تواند از بازار سرمایه تامین شود و ما این آمادگی را داریم که به تامین مالی بیشتر بنگاه‌های اقتصادی کمک کنیم.