در بازار داخلی فولاد بخش زیادی از تقاضا متاثر از تغییرات نرخ ارز و سرگردانی عرضه‌کنندگان از آینده بازار است. فروشنده ها امیدوارند قیمت بالاتر برود و همین امر روی تصمیمات آنها اثرگذاشته است. خریداران هم قیمت‌ها را متعادل نمی‌بینند اما به خوبی می‌دانند که روند آتی قیمت‌ها صعودی است. همین امر روی تقاضا اثر‌گذاشته و تورم انتظاری را در بازار رقم زده است. بیلت در ایران

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران قیمت بیلت در هفته گذشته به دلیل سرگردانی در قیمت ارز، تقریبا ثابت بود. یکشنبه گذشته اتاق مبادلات ارزی کار خود را با نرخ ۲۳۸۰ تومان شروع کرد. از آنجا که نحوه کار در این بازار جدید مشخص نبود بازار به انتظار نشست تا روز سه‌شنبه که قیمت ارز شروع به افزایش کرد. روز چهارشنبه هم بازی نرخ ارز ادامه یافت ولی تقاضای بیلت به علت پایین بودن درخواست‌های مقاطع قوی نبود. به همین علت خریداران بیشتر در صبر و انتظار نشستند و فروشنده‌ها با احتیاط عمل کردند. به نظر می‌رسد در صورت ثبات نرخ ارز بازار در همین حالت باقی بماند. روز پنج‌شنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر به ۱۶۷۰ تومان رسید ولی موجودی در بنادر شمالی محدود است و بیشتر بیلت در بندر امام عرضه می‌شود.

مقاطع در ایران

هفته گذشته مقاطع، بازار آرامی داشت. به غیر از روز سه‌شنبه که به علت تغییر نرخ ارز درخواست‌ها به بازار آمد، کلا تقاضا ضعیف بود. میزان عرضه مقاطع در بورس هم در هفته گذشته در حداقل خود بود. واقعیت این است که قیمت مقاطع عرضه شده در بورس حاشیه سود بسیار کمی را برای تجار آهن می‌گذارد. در یک ماه گذشته قیمت مقاطع تقریبا در مرز ۱۸۵۰ تا ۱۹۱۰ تومان در بازار نوسان داشته است ولی قیمت عرضه در بورس بالا رفته و به مرز ۱۷۵۰ تومان هر کیلو رسیده که با احتساب هزینه‌ها حدود ۱۸۴۰ تومان برای خریدار تمام می‌شود. این در حالی است که کالاهای فروخته شده در بورس کالا که با قیمت‌های پایین‌تر معامله شده‌اند در بازار موجود هستند. تا این کالاها از بازار خارج نشود قیمت‌ها متعادل نخواهد شد. از سوی دیگر نوسان ۳ تا ۴ درصدی ارز در خلال یک روز باعث شده تا سرمایه‌ها به سمت ارز کشیده شود. در کنار عوامل فوق باید این اصل را هم در نظر داشت که در کل تقاضای فولاد بسیار کاهش یافته است مگر آنکه بودجه‌های عمرانی در سطح وسیع‌تری در بازار دیده شود. سیاست کاهش نرخ ارز برای صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع درآمدزا برای دولت در زمان تحریم نفت، سیاست مطلوبی نیست. نرخ ارز اگر باز هم افزایش یابد، کارخانه‌هایی که توان ذوب دارند به صادرات روی خواهند آورد. این باعث خواهد شد تا فضا برای کارخانه‌هایی که فقط نورد تولید می‌کنند در بازار داخلی باز شود. امروز میلگرد ترکیه تحویل بنادر عراق ۵۸۰ تا ۶۱۰ دلار پیشنهاد می‌شود اگر نرخ دلار برای صادرات فولاد بالاتر رود ما می‌توانیم بازار عراق و افغانستان را در اختیار بگیریم. در غیر این صورت ظرفیت‌های تولیدی فعلی باید در بازار داخلی رقابت کنند. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز صادراتی برای فولاد، باعث خواهد شد بخشی از صنعت فولاد به خودگردانی ارزی برسد و از فشار تقاضای ارز به دولت بکاهد. بهتر است که دست‌اندرکاران اموراقتصادی با نگاه دقیق‌تری به این مساله نگاه کنند، چون در کنار پایین آمدن درخواست ارز باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روز شنبه هر کیلو ۱۶۸۰ تومان عرضه می‌شد ولی از دوشنبه به بعد بالا رفت و تا آخر هفته به مرز ۱۷۵۰ تومان رسید. ورق‌های گرم محصول مبارکه از سه‌شنبه به بعد با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ تومان هر کیلو روبه‌رو شد ولی دو عامل رقابت محصولات وارداتی و رکود تقاضا اجازه نمی‌دهد رونقی در بازار ورق گرم دیده شود. این دو عامل باعث شده تا بازار ورق گرم بسیار رقابتی شود. از سوی دیگر عرضه مداوم مبارکه همراه با موجودی ورق‌های اکسین که در قیمت‌های پایین خریداری شده به معاملات این کالا فشار وارد می‌آورد. بازار فولاد در شرایط حساسی به سر می‌برد. عرضه بسیار محدود شده است در حالی که تقاضا هم افت کرده اگر عرضه افزایش یابد یا نرخ ارز پایین بیاید بازار فولاد شاهد افت قیمت شدید خواهد بود که در نهایت به زیان تولید است چون هر تغییری در روند بازار عکس‌العمل سریع در تقاضای کارخانه‌ها دارد. این شرایط برای تولید وضع شکننده‌ای را ایجاد کرده است. کارخانه‌هایی که خود بخش ذوب دارند از سود خوبی بهره می‌برند ولی آنها که بیلت را تبدیل به مقاطع می‌کنند با مشکل روبه‌رو هستند. در سه ماه اخیر دیده شده که مبارکه بسیاری از کدهای خریداران را بسته است. حاشیه سود کم در بخش فولاد و ریسک بالای معاملات این بخش باعث فرار سرمایه‌ها به بازار ارز و مسکن شده است ادامه این روند می‌تواند باعث رکود شدید در بازار فولاد باشد.