گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار آهن این هفته را با کاهش قیمت در روز شنبه آغاز کرد و انتظار می‌رفت معاملات روز یکشنبه هم با تمهیداتی که در خصوص متعادل کردن بازار ارز در نظر گرفته شده با ثبات قیمت همراه باشد؛ اما پس از افزایش قیمت دلار در ساعات اولیه دیروز میانگین قیمت پیشنهادی برای آهن آلات افزایش پیدا کرد، به طوری که میلگرد به ۱۹۷۵ تومان رسید و تیرآهن سایز ۱۸ هم با قیمت هر شاخه ۴۱۳ هزار تومان فروش رفت. این جو روانی، خریداران را حریص تر کرد و تلاش برای بالا بردن موجودی انبار در میان تجار بیشتر شد. البته همه معاملات بازار به انبارها هم نمی‌رسد به طوری که گفته می‌شود برخی از تقاضاهای بازار به این صورت است که تجار با چک‌های چند روزه کالا را خریداری کرده و در این مدت و تا زمان سررسید چک، کالاها را با قیمت‌های بالاتر فروخته و مابه التفاوت آن را به فروشنده تحویل می‌دهند و از آنجا که دوباره این جو که قیمت‌ها دوباره با رشد روبرو می‌شود در بازار ایجاد شده است در نتیجه حجم این گونه معاملات در بازار بیشتر شده و بیشتر مبادلات بازار به صورت دست به دست شدن کالا است. البته گفته می‌شود بقیه خریدها هم با آدرس انبار پیشنهاد می‌شود که نشان می‌دهد فعلا مصرفی در پشت آن قرار ندارد و فعلا جو، روانی است.

در نتیجه افزایش قیمت‌ها در حالی ادامه دار شده که نه خبری از خریدهای پروژه‌ای است و نه خریداران پروژه‌های مسکونی در بازار حضور دارند. با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و تاثیر آن بر تقاضای آهن‌آلات قابل مصرف در پروژه‌های شخصی، در یک ماه اخیر خرید این بخش هم کم شده و از سوی دیگر خرید پروژه‌ای قابل تاثیر در بازار هم بسیار محدود و انگشت شمار است به خصوص که بیشتر خریدهای خود را هم پیش از این انجام داده‌اند.

اما به هر صورت برخلاف انتظار قیمت‌ها دیروز رشد کرد و در بورس هم قیمت‌ها افزایشی شد و تقاضای بالا باعث شد مبادلات بورس پس از چند هفته رکود و آرامش با تقاضای بالایی روبرو شود. اگرچه در این مدت قیمت‌ها در برخی موارد افزایشی می‌شد؛ اما بیشتر به دلیل کمبود عرضه بود نه بالا بودن حجم تقاضا، اما دیروز برخلاف قبل این تقاضای واقعی بود که عامل جهش بازار شد.

در نتیجه دیروز، تیرآهن ذوب آهن اصفهان برای تحویل ۳۰ آبان ماه با قیمت یک هزار و ۷۶۰ تومان عرضه و با قیمت یک هزار و ۸۰۲ تومان برای هر کیلوگرم معامله شد.

سبد طول کوتاه میلگرد و تیرآهن این شرکت برای تحویل ۳۰ آبان‌ماه یک هزار و ۴۱۵ تومان عرضه شد و پس از رقابت به یک هزار و ۵۴۱ تومان رسید. از این کالا ۱۰ هزار و ۵۶۰ تن معامله شد در حالی که ۲۸ هزار تن تقاضا داشت.

سبد میلگرد و تیرآهن نرمال ذوب آهن یک هزار و ۶۶۶ تومان عرضه شد و در رقابت به یک هزار و ۷۰۰ تومان رسید. از این کالا ۵۲ هزار تن معامله شد که ۵۶ هزار تن تقاضا داشت. این کالا برای تحویل ۳۰ آذر عرضه شده بود.

میلگرد فولاد آذربایجان برای تحویل ۱۲ مهر ماه با قیمت یک هزار و ۷۶۲ تومان عرضه و با همین قیمت یک هزار و ۴۳۰ تن در زمان اصلی و ۴ هزار تن در زمان مچینگ فروش رفت. میلگرد صدر فولاد با قیمت یک هزار و ۷۶۰ تومان عرضه شد؛ اما به دلیل بالا بودن تقاضا پس از رقابت با قیمت یک هزار و ۷۹۵ تومان فروخته شد.