تفاهم‌نامه همکاری بورس‌های کالایی ایران و قزاقستان منعقد شد

گروه بورس کالا - همزمان با بازدید مدیرعامل بورس کالای بین‌المللی قزاقستان (برکت) از بورس کالای ایران، تفاهم‌نامه همکاری این دو بورس امضا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، بولات شایمانوف مدیرعامل بورس کالای قزاقستان روز دوشنبه علاوه بر بازدید از تالار معاملات بورس کالای ایران از نزدیک با نحوه فعالیت کارگزاران و فرآیند انجام معاملات و تسویه و تحویل در این بورس آشنا شد. بر اساس این گزارش، در نشست مشترک مدیران عامل این دو بورس، تفاهم‌نامه همکاری به منظور تبادل تجربیات و دانش فنی و کارشناسی در حوزه‌های مختلف مرتبط با معاملات، قراردادهای مشتق کالایی، آموزش و فن‌آوری‌های بورسی، برگزاری سمینارهای مشترک و تداوم روابط دوجانبه در راستای ارتقا و توسعه بازارهای قانونمند و متشکل کالایی در دو کشور، توسط مدیران عامل دو بورس امضا شد.

در این تفاهم‌نامه طرفین متعهد شدند نسبت به تبادل دانش فنی و کارشناسی، فن‌آوری معاملاتی و کاربری‌های مبتنی بر شبکه مرتبط با عملیات بورس، شناسایی و تسهیل برای فعالان بازار طرفین از طریق برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای آموزشی توسط بورس کالای قزاقستان و بورس کالای ایران در زمینه کاربرد ابزارهای نوین معاملاتی و نحوه انجام معاملات در هر یک از دو بورس اقدام کنند.

از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به بررسی امکان عرضه کالا در هر یک از بورس‌های طرفین و شناسایی گروه‌های کالایی قابل معامله و موردعلاقه با هدف توسعه روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان طبق قوانین و مقررات نهاد ناظر هر یک از بازارها و تبادل فناوری نظارتی و اطلاعات مرتبط با ابزارهای نظارتی بازار و برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی جهت کارکنان و فعالان بازار هر یک از طرفین اشاره کرد.

در بورس کالای قزاقستان کالاهایی مانند مصالح ساختمانی، غلات و حبوبات، عایق‌های پشت بام، پی وی سی، زغال‌سنگ، آب معدنی، الیاف، خز و محصولات بتنی مورد معامله قرار می‌گیرد.