رکود، معامله‌گران را شکست داد!

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار، روز گذشته در حالی مبادلات رینگ پتروشیمی رخ داد که تعدادی از کالاها به دلیل عدم کشش بازار داخل وارد زمان مچینگ شدند. گر چه تا پیش از این هر هفته معامله‌گران برای خرید اکثر محصولات پتروشیمی به خصوص پلیمری‌ها تا سقف قیمت رقابت می‌کردند، اما روز گذشته عدم استقبال از برخی کالاها نشان داد که بازار پتروشیمی به بالاترین سطح قیمتی رسیده است و نتیجه این رخداد کاهش شدید خرید مصرف‌کنندگان واقعی است.

این در حالی است که بازار داخل هم روز گذشته با توقف قیمت‌ها همراه بود و در نتیجه نرخ‌های جدیدی هم در بازار وجود نداشت و پیشنهاد قیمت‌ها از سوی تاجران بازار همانند روز یکشنبه بود. در همین حال روز گذشته اگر چه برخی از کالاها وارد زمان مچینگ شدند، اما در عین حال تعدادی از محصولات پلیمری هم که هنوز در بازار و بورس با اختلاف قیمتی مواجه هستند، با سقف قیمت خریداری شدند.

از این رو محصولات پلی اتیلن سبک و گریدهای متفاوت بادی‌ها در این روز با سقف قیمت خریداری شدند. به گفته معامله‌گران در این روز اختلاف قیمت این کالاها در بورس و بازار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو بود. در عین حال پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹، EX۳ و EX۵ هم وارد زمان مچینگ شدند و حتی در زمان مچینگ هم خریداری نداشتند.

این در حالی است که نرخ EX۳ روز گذشته بر تابلوی بورس با قیمت ۴ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شد، حال آنکه این کالا در بازار داخل ۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. از این رو بیشتر معامله‌گران علاقه‌ای به خرید این کالا نشان ندادند. علاوه بر این EX۵ هم در این روز در بورس کالا با نرخ ۴۴۰۰ تومان عرضه شد که در بازار داخل همین کالا ۴۶۰۰ تومان است و در نتیجه رقابت برای خرید این دو کالا منطقی به نظر نمی‌رسید؛ چرا که با احتساب مالیات و کارمزد نرخ این دو کالا در بورس بیشتر از بازار رقم می‌خورد، به همین دلیل معامله‌گران از بازار عقب نشستند.

بسیاری از معامله‌گران معتقدند؛ هفته آینده از تعداد کالاهایی که روز گذشته کارگزاران برای خرید آنها رقابت کردند، کاسته خواهد شد. به گفته این گروه به احتمال زیادی تنها گریدهای متفاوت محصولات پلی‌اتیلن سبک هفته آینده هم با سقف قیمت خریداری خواهند شد و مابقی کالاها اگر اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد، وارد زمان مچینگ می‌شوند.

این در حالی است که بازار محصولات پتروشیمی با توجه به رشد بیش از حد قیمت‌ها وارد رکود شده و میزان خرید مصرف‌کنندگان هم به حدی کاهش یافته که ترجیح می‌دهند روزانه و به میزان بسیار پایین از بازار خرید کنند. با این حال همچنان معامله‌گران بازار پتروشیمی در انتظار رخدادهای جدید بازار هستند تا از بلاتکلیفی و سردرگمی خارج شوند.

تجارت یا سوءاستفاده؟

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل استفاده از تفاوت نرخ ارز تا آنجا پیش رفته است که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در حال حاضر مجبور هستند با کالاهای خود در بازار داخل رقابت کنند. به گفته آگاهان بازار صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای ترکیه، پاکستان و روسیه شدت گرفته است، اما این صادرات به منظور تجارت انجام نمی‌شود و تنها به خاطر استفاده از تفاوت نرخ ارز در بازار انجام می‌شود.

از این رو بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی در حال حاضر با کالاهای تولیدی خود در حال رقابت هستند؛ چرا که برخی از تاجران در بازار اقدام به فروش کالاهای خریداری شده در ماه‌های پیشین با قیمت‌های ارزان‌تر می‌کنند و به این ترتیب مجتمع‌های پتروشیمی برخی از مشتریان خارجی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر در حال حاضر قاچاق محصولات پتروشیمی به کشورهای مجاور هم نزدیک شده است.

این در حالی است که در حال حاضر پلی اتیلن در بازار روسیه ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار گران‌تر از بازارهای منطقه است و به همین دلیل رقابت برای صادرات به این منطقه افزایش یافته است.