گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: روند نزولی قیمت ارز در روز چهارشنبه معادلات بازار فولاد را بر هم زد و قیمت‌ها که خیز دیگری برای رشد برداشته بودند، دوباره متوقف شدند. براین اساس میلگرد 1750 تومانی که تا روز سه‌شنبه مرز 1800 تومان را رد کرده بود در این روز دوباره با کاهش مواجه شد. البته تیرآهن دوباره مقاومت بیشتری در برابر کاهش قیمت نشان داد و نرخ آن در روز چهارشنبه ثابت ماند.

به طور کلی هفته گذشته را می‌توان یکی از پر افت و خیز‌ترین هفته‌های بازار فولاد دانست؛ چرا که قیمت‌ها از آنچه سقف و قیمت منطقی بازار محسوب می‌شد فراتر رفت و این نگرانی را در بازار ایجاد کرد که روند بازار از مسیر منطقی خود دوباره خارج شود.
اگر چه نوسان قیمت ارز از عمده‌ترین دلایل این جریان بود، اما در مقابل از آنجا که رشد قیمت‌ها بیش از آنکه به دلیل تقاضا باشد با خواست فروشنده‌ها نوسان پیدا کرده در نتیجه بیشتر معامله‌گران قیمت‌های روز سه‌شنبه را بیشتر بازار‌سازی می‌دانند تا روند واقعی بازار. در هفته گذشته با توجه به پیش‌بینی برخی تجار بزرگ بازار مبنی بر بالا رفتن تقاضا در پایان سال بازار تحت تاثیر قرار گرفت و بعضی از فروشنده‌ها با بالا بردن قیمت میلگرد تا سقف 50 تومان التهاب مصنوعی را به بازار وارد کردند. معاملات بورس هم تحت تاثیر این شرایط روانی ایجاد شده در بازار آزاد با خریدارانی مواجه شد که تا آخرین روز معاملاتی بورس کالا به رقابت پرداخته و برای به دست آوردن میلگردهای عرضه شده از سوی بخش دولتی و خصوصی قیمت عرضه را بالا بردند.
اگرچه این جو برای بورس رونق را به ارمغان آورد برای بازار آزاد هم هشداری بود تا خود را برای افتادن در جریان نوسان‌های پر تلاطم حفظ کند که نشان اصلی آن برگشت قیمت‌ها در روز چهارشنبه بود.
در همین حال در بازار شمش هم هفته گذشته قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها از 1580 تومان در بندر انزلی به حدود 1700 تومان رشد کرد، اما به دلیل عدم‌استقبال خریداران، فروشنده‌ها نیز در نرخ‌های خود تجدید نظر کردند و قیمت 1700 تومانی شمش را به 1630 تومان کاهش دادند.
البته تا پایان هفته همچنان قیمت‌های متناقضی منتشر می‌شد که یکی از علل آن نوسان قیمت فروش میلگرد برخی کارخانه‌ها و از طرفی سیاست جدید اختصاص ارز به واردکننده‌ها بود که باعث شد انگیزه‌ای برای رشد قیمت شمش پیشنهادی شود. طبق تصمیماتی که در خصوص اختصاص ارز به وارد‌کننده‌ها اتخاذ شده از این پس بانک‌های عامل علاوه بر در اختیار داشتن ۱۰۰ درصد وجه ارز وارداتی مورد نیاز، باید مبلغی نیز از وارد‌کننده‌های دریافت کنند که این موضوع هزینه‌ها را که طی این مدت برای بسیاری از تجار با رشد روبه‌رو بوده، بیشتر خواهد کرد.
در نتیجه بسیاری از فروشنده‌های شمش با در نظر گرفتن این موضوع که واردات با این روش با انگیزه کمتری روبه‌رو خواهد شد، پیش‌بینی می‌کنند که قدرت چانه‌زنی برای آنها در فروش کالا طی هفته پیش رو بیشتر خواهد شد.
البته در این میان موضوع کشش بازار هم مطرح است و با در نظر گرفتن این واقعیت که تولید هم طی این مدت علاوه بر واردات با هزینه و وجوه در گردش بالاتری در گیر شده در نتیجه بعید است که تولید‌کننده‌ها با قیمت‌های بالاتری برای شمش موافقت داشته باشند.
این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که می‌بینیم همه پیش‌بینی‌هایی که برای رشد تقاضا در پایان سال مطرح شده تنها بر پایه آن بخش از تقاضا که با موجودی انبارها ارتباط دارد، است و عملا نمی توان به موضوع پروژه‌های عمرانی و تقاضاهای عمده مصرفی هنوز اعتماد چندانی داشت.
در همین حال به نظر معامله‌گران این هفته ممکن است درصورت نوسان قیمت‌ها در بازارهای سکه و ارز، بازار فولاد هم با شرایط خاصی مواجه شود؛ چرا که در هر صورت بازارسازی‌های تجار در هر شرایطی و حتی با وجود کاهش تقاضا خود را نشان خواهد داد.