قیمت‌ها بالا می‌ماند
پس از چندین هفته که فلزات با کاهش قیمت قابل توجه مواجه بوده‌اند، انتظار کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و روند مثبت بازارهای سهام به افزایش قیمت فلزات نیز کمک کرد.

همچنین کاهش موجودی‌ها در انبارهای بازار شانگهای، انتظار افزایش مصرف توسط چین را تقویت کرد. همچنین S&P در گزارش اخیر خود گمانه‌زنی کرد که قیمت فلزات در سطوح بالا باقی خواهد ماند و رتبه اعتباری شرکت‌های تولیدکننده فلزات حفظ خواهد شد. S&P احتمال بروز رکود اقتصادی در آمریکا را ۴۰‌درصد ارزیابی می‌کند، اما انتظار دارد که رشد اقتصادی در چین و جنوب شرقی آسیا حفظ شود.
نوسان‌پذیری بالای نرخ مس
در هفته گذشته، قیمت نقدی مس در بازار لندن با ۹/۴درصد افزایش به ۶۹۵۶ دلار رسید. طی دوره معاملات، قیمت به بالاتر از ۷۰۰۰ دلار هم صعود کرد و به بالاترین سطح در ۲ هفته گذشته دست یافت. موجودی‌های انبارهای بورس لندن با ۵/۱‌درصد افزایش به ۱۸۹۲۰۰ تن رسید که تقریبا ۴۰‌درصد بیشتر از میزان موجودی‌ها در اوایل اکتبر است؛ اما آنچه توجه معامله‌گران را جلب کرد کاهش ۲۳‌درصدی موجودی‌های شانگهای به ۳۴۴۳۸ تن بود. این کاهش موجودی که پس از کاهش موجودی شدید دو هفته قبل رخ داد، نشان از تقاضای بالا در چین می‌دهد. در اواخر هفته حجم معاملات در چین سنگین بود و اگر این تصور قوت بگیرد که روند کاهشی قیمت مس به پایان رسیده است و یا حداقل تضعیف شده است، احتمالا خریداران بیشتری به میدان خواهند آمد. برخی از تحلیل‌گران(John Meyer از شرکت Fairfax) انتظار دارند که پس از آغاز سال نوی چینی که شروع فصل خرید است، قیمت مس افزایش یابد.
کاهش قیمت 15‌درصدی اخیر مس، به کاهش خرید توسط چینی‌ها مربوط می‌شود. چرا که بازار انتظار داشت که کاهش مصرف در آمریکا با خرید چین و دیگر کشورهای آسیایی جبران شود.
انتظار می‌رود که تولید مس در سال آینده با رشد ۳/۷‌درصدی به ۳/۱۹‌میلیون تن برسد. موجودی‌های مس در حال حاضر کمتر از مصرف یک هفته جهان است. بنابراین نوسان‌پذیری قیمت مس بالا خواهد بود.
شیلی که تقریبا 35‌درصد مس جهان را تولید می‌کند، تا سال 2015، 26 پروژه جدید را به بهره‌برداری خواهد رسانید، که 37/2‌میلیون تن به ظرفیت تولید این کشور اضافه خواهد کرد. پروژه‌های شیلی تقریبا 20‌درصد کل طرح‌های افزایش ظرفیت جهان را شامل می‌شود. طی این دوره 9 ساله، پرو 19 پروژه، استرالیا 14 پروژه و کنگو 10 پروژه مس خواهند داشت. برخی از این پروژه‌ها، استخراج از ذخایر معادن کنونی، که به دلیل عیار پایین خاک، استفاده از آنها با تکنولوژی‌های قدیمی میسر نبود، را شامل می‌شوند. فعلا عیار متوسط خاک مس در جهان در حدود 7/0‌درصد است (در سال 1980 عیار متوسط 87/0‌درصد بود). عیار برخی از معادن کنگو در حدود 84/1‌درصد است.
همچنین شرکت Hindalco (هندوستان) برای خرید معادن مس در آمریکای‌جنوبی اظهار تمایل کرده است.
پیش‌بینی رشد قابل توجه نرخ آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با افزایش ۱/۱‌درصدی به ۲۴۶۶ دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های LME با کاهش ۴/۰‌درصدی به ۹۲۶ هزار تن رسیدند. تحلیل‌گر Citibank معتقد است، که به دلیل کاهش صادرات بوکسیت از اندونزی به چین، ممکن است چین با کمبود آلومینا مواجه شود. افزایش قیمت انرژی و کمبود آلومینا ممکن است باعث افزایش قابل توجه قیمت آلومینیوم شود. اخیرا شرکت آلومینیوم چین قیمت آلومینا را ۵/۸‌درصد افزایش داد و به ۵۱۵ دلار برای هر تن رسانید. همچنین در هفته گذشته، موجودی‌های شانگهای با ۴۶۶۲ تن کاهش به ۹۸۴۳۳ تن رسید (هفته قبل نیز موجودی‌ها کاهش یافته بود).
افق‌های مبهم قیمت روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۲/۱۳‌درصد افزایش به ۲۵۳۰ دلار رسید. موجودی‌های روی در انبارهای بورس لندن با ۸/۱‌درصد کاهش به ۸۰۰۰۰ تن رسید. موجودی‌های شانگهای هم از ۴۰۸۸۰ تن به ۳۹۲۶۸ تن کاهش یافت.
همانطور که در گزارش قبل شرح دادیم، سقوط قیمت روی به حدود 2200 دلار (2 هفته قبل) تا حدی به دلایل تکنیکی و به قراردادهای فروش در شانگهای مربوط می‌شد. اما کانال نزولی قیمت هنوز در جای خود قرار دارد و اکثر تحلیل‌گران، بازار روی را در سال 2008 با مازاد قابل توجه مواجه می‌بینند.
امــــا تحلیل‌گـــر بـانـــک
J P Morgan به دلیل کاهش مشوق‌های صادراتی چین و همچنین کاهش واردات کنسانتره به چین، قیمت روی در سال 2008 را با افزایش مواجه می‌بیند. او همچنین خرید بسیاری از صندوق‌ها را که به صورت «خرید شاخص کالاها» Index buy صورت می‌گیرد، برای روی مثبت تلقی می‌کند (در خرید به صورت شاخص، برای به دست آوردن وزن مناسب برای هر فلز، مقدار خرید فلزاتی که با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند افزایش می‌یابد.)
افزایش مالیات چین قیمت سرب را بالا برد
در هفته گذشته قیمت سرب با 8/4‌درصد افزایش به 3050دلار صعود کرد. موجودی‌های لندن با 3/2‌درصد افزایش به 44 هزار تن رسیدند (در حال حاضر موجودی‌های لندن در سطح بسیار پایینی قرار دارد).
ممکن است مالیات صادرات سرب از چین از ۱۰‌درصد کنونی به ۱۵‌درصد افزایش یابد. مالیات ۱۰‌درصدی بر صادرات چین از ماه ژوئن آغاز شد. همچنین مشوق مالیاتی محصولات سربی از ۱۳‌درصد به ۵‌درصد کاهش داده شده است. یکی از علل افزایش قیمت جهانی سرب به افزایش مالیات صادرات چین مربوط می‌شود. چین که بزرگترین تولیدکننده سرب جهان است، در سال گذشته ۵۰۰‌هزار تن سرب صادر کرد؛ اما به دلیل افزایش مالیات، چین در سال‌جاری کمتر از نصف این میزان صادر خواهد کرد.کاهش حاشیه سود در صنعت تولید روی و سرب و کنترل بیشتر دولت ممکن است باعث ادغام تولیدکنندگان این صنعت در چین شود.
در صورت تحقق ادغام‌های گسترده، ممکن است تولید کاهش یابد و افزایش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان چینی در خرید کنسانتره به سودآوری کمک کند. همچنین ادغام ممکن است به ثبات قیمت‌ها در سطوح بالاتر نیز کمک کند. سال گذشته در چین، 521 تولید کننده فعال در این صنعت 7/2‌میلیون تن سرب و 2/3‌میلیون تن روی تولید کردند. در مقایسه، 50‌درصد تولید 9/2‌میلیون تن مس چین فقط توسط 5 شرکت انجام گرفت.
قیمت نیکل فعلا افزایش نمی‌یابد
قیمت نیکل در هفته گذشته با 3/7‌درصد کاهش به 26410 دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با 3/0‌درصد افزایش به 44900 تن افزایش یافت. پس از کاهش قیمت نیکل از 30هزار دلار در ماه اوت، انتظار رشد بازار فولاد ضد زنگ باعث شده بود تا قیمت نیکل روند صعودی پیدا کند؛ اما ضعف این روند صعودی و شواهدی دال بر این که مواد معدنی به میزان کافی موجود است، باعث شد تا قیمت نیکل متعادل شود. بنا بر گزارش CRU ممکن است تقاضا برای نیکل در سه‌ماهه چهارم 7/4‌درصد کاهش یابد و در 3 ماهه اول سال 2008 نیز ممکن است افزایش تقاضا قابل توجه نباشد.
اما CRU پیش‌بینی می‌کند که تقاضا در ۳ ماهه دوم سال آینده ۹/۳‌درصد و در ۳ ماهه سوم ۸/۱۵‌درصد رشد کند. همچنین CRU می‌گوید که به دلیل مصرف ۸۰هزار تن Nickel pug iron (جایگزین کم کیفیت نیکل در برخی گریدهای فولاد ضد زنگ) و همچنین به دلیل وفور در بازار قراضه، بازار نیکل در سال ۲۰۰۷ با هزار۵۶هزار مازاد مواجه است. در سال آینده این مازاد از بین خواهد رفت و قیمت نیکل در ۳ ماهه دوم افزایش می‌یابد.


منبع:شرکت کارگزاری فلزات مفید