بازار فلزات پایه به تعطیلات رفت

بازار فلزات پایه داخلی در حالی با رکود قیمت‌ها مواجه شده است که اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان نشان از نوسان مثبت قیمت‌ها دارد، اما در ایران و در بازارهای داخلی فلزات پایه، بیش از گذشته شاهد تفاوت بازار با واقعیت‌های جهانی و چرخش بهای فلزات حول محور ارز و مسائل روانی اعم از اقتصادی و سیاسی هستیم که به گفته فعالان بازار این رکود واقعی نیست و به دلیل کاهش تقاضا آن هم در روزهای پایانی سال جاری بوده است. همین امر باعث شده است رکود در بازار فلزات پایه در آخرین روزهای سال در حالی رقم بخورد که فعالان بازار در انتظار اخبار جدیدی از مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در فروردین ماه نشسته‌اند تا با روند تازه‌ای از معاملات سال کاری خود را آغاز کنند. البته این در حالی است که از دیگر دلایل این رکود می‌توان به ثبات نرخ ارز نسبت به روز ما قبل نیز اشاره کرد. در این میان، چه تولید‌کنندگان داخلی و چه تولید‌کنندگان بزرگ جهانی، خبر از کاهش تولیدات خود می‌دهند و در انتظار کاهش قیمت‌ها و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار‌ها هستند.

البته پیش‌‌بینی‌های زیادی درباره آینده این بازارها از سوی مراجع مختلف ارائه شده، به طوری که برخی حکایت از افزایش تقاضا دارد و برخی کاهش تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند، اما عده‌ای از کارشناسان و فعالان داخلی نیز هستند که معتقدند تا مشخص نشدن نتیجه مذاکرات نمی‌توان پیش‌بینی خاصی کرد و باید منتظر خبرها و اتفاقات تازه ماند. این در حالی است که در بازار داخلی شدیدا با کاهش موجودی انبارها روبه‌رو هستیم. از طرفی نیز کارشناسان معتقدند به‌ دلیل بی‌اعتمادی موجود تولیدکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد، چرا که نوسان قیمت‌ها این بی‌اعتمادی را در بازار به وجود آورده است. البته در بازار تنها اعتماد تجار نیست که حائز اهمیت است، بلکه اعتماد خریداران به نوع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این افزایش تقاضا است که به رشد تولید کمک می‌کند، به گفته فعالان بازار اکنون معاملاتی در بازار صورت نمی‌گیرد مگر در صورت نیاز.

از سوی دیگر از آنجا که بازار فلزات در این مدت نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده است، اما برخی از تجار همچنان بر قیمت‌های پیشنهادی گذشته خود پافشاری می‌کنند و تصمیمی برای کاهش قیمت کالاهای خود ندارند، چرا که با توجه به کاهش موجودی انبارها و بی‌اطلاعی از آینده بازار آن هم با این شرایط موجود ارزی ترجیح می‌دهند کالاهایشان را در سال آینده به فروش برسانند. به گفته یکی از فعالان آگاه، اکنون بازار ثابت است اما این در حالی است که برخلاف زمان‌های دیگر که بازار به وقت ثبات رونق می‌گرفت اکنون در سکوت فرو رفته و خرید و فروش‌ها از رونق افتاده است؛ چرا که اکنون زمان رسیدگی به حساب‌های آخر سال کسبه بازار است. رونق فلزات پایه در سال جاری در بازارهای جهانی نیز بانک بی‌ان‌پی پاریباس در گزارشی از احتمال احیای بازار فلزات پایه در ادامه سال جاری میلادی خبر داد. طبق این گزارش پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی فلزات پایه از فصل سوم سال جاری باردیگر سیری صعودی به خود ببیند و این روند در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز ادامه یابد. در عین حال طبق بررسی‌های انجام شده توسط تحلیلگران بی‌ان‌پی احتمال دارد که قیمت مس در میان سایر فلزات پایه عملکردی ضعیف را به ثبت برساند و از قافله دیگر محصولات معاملاتی بازار لندن جا بماند.

عمده دلایل این روند احتمالی، ادامه سیاست‌های پولی منعطف از جانب کشورهای مختلف و به تبع آن افزایش نقدینگی در بازار، تضعیف دلار ایالات متحده، مشکلات در زمینه عرضه برخی از فلزات پایه و همچنین افزایش هزینه‌های تولید هستند. کارشناسان بی‌‌ان‌پی اعتقاد دارند که وجود مازاد عرضه قابل توجه در بازار مس در این میان می‌تواند نه تنها این محصول را از روند قیمت دور سازد بلکه احتمال دارد حتی قیمت در معاملات مس طی ماه‌های پایانی سال افت کند. از دیگر دلایل چشم انداز ضعیف قیمت مس، رشد بیش از اندازه قیمت در یکسال گذشته نسبت به سایر فلزات پایه به حساب می‌آید. در عین حال انتظار می‌رود که تولید مس نیز در فاصله زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند و همین امر نیز فشار مضاعفی را در جهت کاهش قیمت این محصول ایجاد کند. طبق این گزارش سرب و قلع بالاترین توان رشد قیمت را در میان فلزات پایه دارا هستند و انتظار می‌رود که افزایش قیمت آلومینیوم متعادل باشد. طبق پیش‌بینی‌های بی‌ان‌پی قیمت مس در سال جاری به ۷۸۲۵ دلار می‌رسد و آلومینیوم به قیمت ۲۱۱۰ دلار دست می‌یابد. پیش‌بینی قیمت برای سرب و روی نیز به ترتیب ۲۴۶۰ و ۲۱۷۵ دلاراعلام شده است. در این میان طبق برآوردهای این موسسه قلع می‌تواند در سال ۲۰۱۳ به سطح قیمت ۲۶۰۵۰ دلار دست یابد و پیش‌بینی قیمت نیکل نیز ۱۷۸۲۵ دلار اعلام شده است.

بازار فلزات پایه به تعطیلات رفت