عقب‌نشینی خریداران آهن از «بورس»

گروه بورس کالا-منیژه حیاتی، دیروز در پی عرضه محدود محصولات ویژه و پرطرفدار بازار فلزات همچون میلگرد و تیرآهن‌های سایز بالا توسط ذوب‌آهن اصفهان و در مقابل کاهش حجم تقاضای بازار در مقایسه با هفته قبل، معاملات رینگ فلزی بورس کالا، روز کم‌رونقی را از لحاظ حجم معاملات پشت‌سر گذاشت، اما... در همین حال رشد قیمت‌ها حتی در عرضه‌های محدود دیروز این شرکت کاملا محسوس بود و به همین دلیل به اعتقاد برخی از فعالان بازار اگر عرضه محصولات با گستره وسیع‌تری عرضه می‌شد، امکان رشد قیمت‌ها و تلاطم بازار نیز وجود داشت.

ذوب‌آهن در حالی افزایش حجم عرضه‌ای را در بازار روز گذشته نداشت که در مقابل فولاد خراسان و فولاد آذربایجان به دنبال افزایش تقاضا، عرضه خود را بالا بردند. هرچند رقابتی نشدن معاملات محصولات این شرکت‌ها را نمی‌توان تنها پاسخ عرضه‌کننده به بازار مربوط دانست، بلکه علت دیگر ثبات و روانی معاملات این شرکت‌ها، عقب‌نشینی خریداران بود، به طوری که در برخی عرضه‌های صورت گرفته در این حوزه، شاهد کاهش تقاضای خریداران بودیم.

رینگ فلزی بورس کالا همان‌طور که گفته شد، در حالی با معاملات کم‌رونق فولادی‌ها روبه‌رو شد که از سوی دیگر آلومینیوم با تقاضای بالای خریداران همراه شد، اما به دلیل توافقات حاصل شده میان خریدار و فروشنده و کاهش نرخ از سوی عرضه‌کننده، قیمت این کالا در مقایسه با رشد فلز آلومینیوم در بازارهای جهانی خصوصا بورس‌فلزات لندن با ثبات بیشتری همراه بود و قیمت آن کنترل شد به طوری که میانگین قیمت آلومینیوم را در مبادلات دیروز به کیلویی ۲۸هزار و ۱۳۰ریال رسانید.

در این گروه مجموعا یک‌هزار و ۱۰۰تن شمش به ارزش ۳۱میلیون و ۳۰۴هزار و ۲۰۰ریال دادوستد شد که بیشترین حجم معامله به شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰P ایرالکو مربوط می‌شد که یک‌هزار تن کالا با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ریال دادوستد شد.

شمش آلیاژ ۳/۳۸۰ ایرالکو، ۶۰ تن با نرخ ۲۸هزار و ۹۴ریال قیمت خورد. در حالی که شمش آلیاژ LM۴ این شرکت نیز ۲۰ تن با همین نرخ دادوستد شد.

در گروه فولاد، تیرآهن کوتاه ۲۴ ذوب‌آهن اولین عرضه این شرکت بود که برای تاریخ ۱۵/۱۲/۸۶، ۲۳۰ تن با نرخ ۷هزار ریال عرضه شد که به دلیل عدم افزایش عرضه از سوی ذوب‌آهن، قیمت آن پس از مرحله رقابت به ۷هزار و ۱۱۷ریال افزایش پیدا کرد.

سبد تیرآهن بال پهن۱۶، سلف ۳۱/۱/۸۶، ۵۰۰تن با نرخ ۸هزار و ۳۸۱ریال عرضه شد و به رغم ۲هزار و ۵۰۰تن کالا برای آن، عرضه اضافه نشد و همان مقدار کالا پس از رقابت کارگزاران از ۸هزار و ۳۸۱ریال به ۸هزار و ۵۴۹ریال افزایش پیدا کرد.

تیرآهن کوتاه ۲۲ ذوب‌آهن، نقدی ۱۵/۱۲/۸۶، ۶۸۰تن با نرخ ۷هزار و ۱۵۰ریال عرضه شد که این عرضه نیز به رغم تقاضای ۲هزار و ۴۰تنی اضافه نشد. در این زمان برخی خریداران عرضه‌های خود را کم کردند که نهایتا همین مقدار کالا با قیمت تعیین شده توسط عرضه‌کننده یعنی ۷هزار و ۱۵۰ریال دادوستد شد.

سبد میلگرد A۳- ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان سلف ۲۹/۱۲/۸۶ را که پرطرفدارترین کالای دیروز بود ۱۰۰۰تن با نرخ ۸هزار و ۱۸۶ریال عرضه شد که به دلیل رشد تقاضا به ۷هزار و ۶۰۰تن، نماینده شرکت حجم عرضه را تا ۵هزار و ۴۰۰تن افزایش داد در مقابل تقاضا هم رو به کاهش گذاشت که این مانع از کشیدن معاملات به رقابت شد و نهایتا همین مقدار کالا داد و ستد شد.

میلگرد ۲۸/۳۲ فA۳- فولاد آذربایجان، سلف ۲۹/۱۲/۸۶ ، ۵۰۰تن عرضه شد که با ثبت تقاضای یک‌هزار و ۵۸۰تنی برای آن عرضه‌کننده با اعلام آمادگی نسبت به پاسخگویی به بازار، یک‌هزار و ۷۰۰تن کالا با نرخ ۸هزار و ۱۸۶تن معامله شد. سبد میلگرد

A۳- ۱۴ تا۲۵شرکت فولاد خراسان، سلف ۳۱/۱/۸۷ عرضه شد که با توجه به تقاضای ۶هزار تنی برای آن عرضه به ۱۵۰۰تن رسید. اما باز هم تقاضا در مقایسه با عرضه زیاد بود که این امر باعث شد خریداران عرضه را کم کنند و از ۶هزار تن به ۵هزار و ۶۰۰تن کاهش دهند، نهایتا با رسیدن به مرحله رقابت ۴هزار و ۴۰۰تن کالا با نرخ ۸هزار و ۲۰۰تن معامله شد.

در گروه مس نیز مجموعا ۲هزار و ۷۰۰تن کالا به ارزش ۲۱۵میلیون و ۴۱۴هزار و ۱۶۰ریال بود که قیمت این کالا را به میانگین کیلویی ۸۰هزار و ۳۵۸ریال رساند.

پاسخ مثبت بازاربه تقاضای قیر

پس از ۲هفته، دیروز عرضه‌کنندگان قیر در رینگ پتروشیمی بورس کالا، عرضه خود را افزایش داده و بدین ترتیب باعث تعادل حجم عرضه و تقاضا در معاملات بورس شدند.

بر اساس این گزارش یکی از مواردی که تاکنون به عنوان بحث داغ بازار قیر در بورس کالا مطرح می‌شد، عدم توازن میان حجم تقاضا و عرضه و بالا بودن بیش از حد میزان تقاضا در آن بود که دیروز با متعادل شدن قیمت قیر و تعدیل آن در مقایسه با قیمت‌های روزهای اول، عرضه افزایش پیدا کرد.

براساس این گزارش همچنین دیروز معاملات تابلوی تهران و کیش بدون تاخیر انجام شد که علت آن متمرکز شدن معاملات در بورس کیش و انجام مرحله رقابت در تابلوی این بورس بود که نهایتا باعث کاهش تنش‌های روزانه این رینگ شد.

دیروز قیر ۷۰/۶۰ نفت پاسارگاد، ۱۴۰۰تن عرضه شد که همین تعداد کالا با نرخ ۲هزار و ۸۰۰تن دادوستد شد. این مقدار کالا در ابتدا ۲۰۰تن بود که به دلیل بالا بودن حجم تقاضا افزایش پیدا کرد.

قیر ۷۰/۶۰ این شرکت با نماد ۳۱، ۵۰۰تن با نرخ ۲هزار و ۷۵۰تن دادوستد شد.

قیر ۷۰/۶۰ نفت جی، ۵۵۰تن با نرخ ۲هزار و ۸۵۰ریال دادوستد شد.