بازار سرد بیلت

گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای جهانی روند صعودی داشت، اما در ایران به واسطه چشم‌انداز نامطمئن و شرایط سیاسی حاکم بر بازار مبادلات به سردی گراییده است.

در گزارش متال بولتن دلایل رشد قیمت بیلت این گونه اعلام شده است که قیمت مناسب آهن قراضه در بازارهای جهانی، محدودیت عرضه بیلت به دلیل کاهش شدید تولید در اغلب کشورهای دنیا و بهبود تقاضای خرید از سوی برخی از کشورها، موجب شده که قیمت بیلت در هفته مورد بررسی، تقریبا در کلیه بازارهای عمده جهانی افزایشی باشد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که فعالیت دادوستد بیلت در ایران به دلیل چشم‌انداز نامطمئن بازار و شرایط سیاسی کشور رو به سردی گراییده است. تولیدکنندگان بیلت کشورهای CIS برای صدور بیلت به مقصد ایران، در هفته گذشته قیمت

۴۱۰-۴۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی را پیشنهاد می‌کردند، اما قیمت پیشنهادی آنها در هفته مورد بررسی، ۴۱۰-۳۹۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است. قیمت بیلت وارداتی آماده تحویل در بنادر و انبارها از ۳۸۰ تا ۴۱۵‌دلار/تن در نوسان است. هر چند در شرایط جاری تمایل چندانی برای خرید در میان خریداران مشاهده نمی‌شود و تنها به میزان نیاز خرید انجام می‌گیرد و اغلب فعالان بازار منتظر هستند تا شرایط بازار شفاف شود.

آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است که در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور به دلیل افزایش تقاضا از ۴۱۵-۴۰۰ ‌دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) در هفته گذشته به ۴۳۰-۴۱۵‌دلار/تن در هفته مورد بررسی افزایش یافت. در بخش صادرات نیز قیمت صادراتی بیلت با حدود ۲۰‌دلار/تن افزایش از ۴۰۰-۳۹۰‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته به

۴۱۰-۴۰۰‌دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید. این افزایش قیمت نشان می‌دهد، تولیدکنندگان بیلت ترکیه که به صورت محدود در بازار صادراتی فعال نیست، توانسته‌اند هزینه افزایش قیمت آهن قراضه را به مشتریان بیلت خود در خاوردور، شمال آفریقا و خاورمیانه منتقل کنند. از طرف دیگر، صادرکنندگان بیلت اسپانیا و کانادا برای صادرات بیلت به ترکیه به ترتیب قیمت ۴۱۰‌دلار/تن و ۴۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر را پیشنهاد می‌کنند.

در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS از ۳۶۰-۳۵۰‌دلار/تن، فوب در هفته گذشته به ۳۷۰-۳۶۰‌دلار/تن، فوب افزایش یافت. آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که تولیدکنندگان بیلت روسیه و اوکراین در حال تداوم افزایش قیمت‌های پیشنهادی خود نیست. تولیدکنندگان روسیه قیمت

۴۰۰-۳۹۰‌دلار/تن، فوب دریای سیاه را پیشنهاد می‌کنند، هرچند گفته می‌شود تجار بیلت قیمت پایین‌تری را پیشنهادی می‌کنند. قیمت پیشنهادی تجار، ۳۹۰-۳۸۰‌دلار/تن، فوب اعلام شده است. قیمت بیلت با توجه به تناژ سفارش و بندر مقصد متفاوت است. قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج‌فارس، ۴۴۰-۴۳۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر خلیج‌فارس اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود ۴۰‌دلار/تن افزایش داشته است.

قیمت بیلت در بازار داخلی تایوان، ۴۴۰-۴۲۰‌دلار/تن (تحویل درب کارخانه با احتساب ۵ درصد مالیات) بوده و نسبت به قیمت هفته قبل حدود ۲۰‌دلار/تن، افزایش داشته است.

در اروپا، بازار بیلت همچنان ضعیف است. قیمت بیلت در بازار داخلی ایتالیا حدود ۲۸۰ یورو/تن (۳۹۱‌دلار/تن)، تحویل درب کارخانه، با شرایط پرداخت دوماهه می‌باشد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.

از آمریکا خبر می‌رسد که بازار بیلت این کشور، به‌رغم بهبود نسبی در بازار محصولات نهایی فولاد، همچنان سرد و آرام می‌باشد، لکن با توجه به افزایش قیمت آهن قراضه و بروز علائم بهبود در بازار محصولات نهایی، انتظارات در مورد تغییر شرایط بازار بیلت تقویت شده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی آمریکا، ۳۸۵-۳۷۵‌دلار/تن اعلام گردیده است.

در مجموع باید اشاره کرد که با توجه به قیمت قوی آهن قراضه در بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی به تدریج از سوی خریداران مورد قبول و پذیرش قرار می‌گیرد. مضافا اینکه تقاضا هم در بازارهای مختلف جهانی در حال تقویت است. به همین دلیل تا مادامی که قیمت آهن قراضه به شرایط قوی خود ادامه دهد و تقاضا برای محصولات نهایی نیز وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که قیمت بیلت نیز به روند صعودی خود ادامه دهد.

منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا