زهرا مسافر
طی سال‌های اخیر صنعت کشور به ویژه صنعت فولاد به علت واردات کالاهای بی‌کیفیت خارجی دچار سردرگمی ‌زیادی شده به گونه‌ای که این امر به ورشکستگی بسیاری از این صنایع موجب شده است.

از همین رو صنعت فولاد کشور به عنوان صنعت استراتژیک همواره برای مقابله جدی با واردات کالاهای بی‌کیفیت خارجی به‌خصوص چینی خواستار وضع تعرفه برای کنترل واردات این نوع کالاها بود که سرانجام طی روز‌های پایانی خرداد ماه سال جاری معاون اول رییس‌جمهوری مصوبه ۱۱ بندی کارگروه حمایت از تولید کشور را برای اجرا ابلاغ کرد که براساس آن، ورود کالای مشابه تولید داخل و نامرغوب به کشور ممنوع شد.
بر اساس این مصوبه، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه مکلفند از وارد کردن کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود براساس فهرستی که بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن به تصویب کارگروه می‌رسد، خودداری کنند.
البته تاکنون وزارت بازرگانی به عنوان متولی تنظیم بازار کشور در خصوص مصوبه یاد شده به طور رسمی‌ جزئیات آن را اعلام نکرده است.
از این رو در این خصوص با سه تن از فعالان بازار آهن به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در پی می‌خوانید:
ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخل نقطه عطفی در صنعت فولاد کشور خواهد شد
محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران درباره مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل و نامرغوب به کشور گفت: البته مصوبه مذکور را تاکنون ندیده‌ام، اما این مصوبه در صورتی قابلیت اجرایی خواهد داشت که کیفیت تولید داخل از نظر استاندارد به بالاتر از کالاهای مشابه خارجی ارتقا یابد. وی افزود: برخی از کالاهای وارداتی از نظر کیفی بسیار مرغوب هستند از این رو در صورت اجرایی شدن مصوبه یادشده تولیدات داخل باید به سمت کیفی‌تر شدن گام بردارد.
رییس اتحادیه آهن‌فروشان تصریح کرد: در صورت اجرای مصوبه مذکور چنانچه تولید فولاد‌سازان از نظر کیفی و کمی ‌افزایش یابد می‌توان مازاد بر مصرف داخل را صادر کرد که در این صورت نقطه عطفی در صنعت فولاد کشور خواهد بود.
وی درخصوص اجرایی شدن نرخ جدید تعرفه واردات فولاد خاطرنشان کرد: قرار بود تعرفه جدید واردات فولاد پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شود، اما به علت رکود حاکم بر بازار فعلا مسکوت مانده است.


بهرام سبحانی


آزاد با اشاره به رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی گفت: هم‌اکنون نرخ فولاد 50 تا 60 دلار در هر تن با رشد مواجه شده است و قیمت‌های داخل نیز تحت تاثیر این امر با رشد روبه‌رو شده، از این رو اجرایی شدن تعرفه جدید واردات فولاد ضروری نیست و قیمت آهن در داخل متعادل است. وی درخصوص طرح‌های دولت در زمینه مسکن افزود: این امر موجب رونق بازار آهن خواهد شد. رییس اتحادیه آهن‌فروشان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته میزان مصرف فولاد کشور 18‌میلیون تن، تولید 5/10 تا 11‌میلیون تن و کمبود آن حدود 7‌میلیون تن بود، تصریح کرد: اما هم‌اکنون به علت رکود بازار مسکن میزان مصرف کشور کاهش یافته و به پایین 12‌میلیون تن رسیده است که با افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور تا پایان سال جاری به 17‌میلیون تن، تولید کشور بر مصرف پیشی خواهد گرفت.
به گفته وی، در صورت تحقق طرح‌های دولت در زمینه مسکن، عرضه و تقاضای آهن در بازار داخل متعادل خواهد شد.
مصوبه ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخل قابلیت اجرایی ندارد
حسن مصیب‌زاده، مدیرعامل فولاد البرز نیز در خصوص مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی به کشور خاطرنشان کرد: مصوبه مذکور تنها در حد حرف است و قابلیت اجرا نخواهد داشت. وی گفت: به‌رغم اصرار فولاد‌سازان از سال گذشته برای افزایش تعرفه واردات فولاد اما هم‌اکنون با وجود تصویب نرخ تعرفه جدید تاکنون ابلاغ نشده است.
وی با اشاره به اینکه درهای کشور را به روی واردات کالاهای خارجی نمی‌توان بست، افزود: تنها ابزار مناسب برای کنترل واردات کالاهای خارجی تعرفه است.
مدیرعامل فولاد البرز تصریح کرد: دولت با اعمال تعرفه مناسب برای واردات فولاد باید انگیزه رقابت تولید داخل با کالاهای خارجی را فراهم کند.


حسن مصیب‌زاده


وی خاطرنشان کرد: به علت کمبود فولاد در کشور به ناچار باید واردات به کشور صورت گیرد و تنها از طریق تعرفه، واردات کنترل شود. مصیب‌زاده درخصوص تاثیر طرح دولت در زمینه مسکن گفت: در صورت تحقق طرح یاد شده مصرف فولاد در کشور افزایش خواهد یافت که این امر موجب گردش مالی نیز می‌شود. وی با اشاره به وابستگی صنایع متعددی به صنعت ساختمان کشور، افزود: با اجرای طرح‌های مسکن از سوی دولت شاهد جهشی عظیم در اقتصاد کشور خواهیم بود.
تحقق مصوبه ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل نباید موجب انحصار شود
مدیرعامل سابق ذوب‌آهن اصفهان نیز در خصوص مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل به کشور تصریح کرد: چنانچه مصوبه یاد شده در جهت حمایت از تولید داخل صورت گیرد بسیار مثبت خواهد بود.
بهرام سبحانی اظهارداشت: هم‌اکنون برخی از کالاهای صادراتی تولید داخل با کالاهای قابل عرضه به بازار از نظر کیفی تفاوتی ندارد و مرغوب است، از این رو اجرایی شدن مصوبه یاد شده نباید موجب انحصار و افت کیفی تولیدات داخل شود.


محمد آزاد


وی درباره اجرایی شدن تعرفه جدید واردات فولاد، گفت: دولت باید در صورت عرضه کالاهای خارجی به پایین‌تر از تولیدات داخل با افزایش تعرفه نسبت به کنترل بازار اقدام کند، زیرا تعرفه ابزاری مناسب برای تسهیل در بازار داخل محسوب می‌شود.
مدیرعامل سابق ذوب‌آهن اصفهان افزود: اجرایی شدن نرخ‌های جدید تعرفه واردات فولاد باید براساس شرایط عرضه و تقاضای کالای تولید داخل و بازار آنها صورت گیرد.
وی درباره تاثیر طرح‌های دولت در زمینه مسکن بر بازار فولاد کشور تصریح کرد: این امر می‌تواند بازار آهن داخل را از حالت رکود خارج کند، زیرا با رونق صنعت ساختمان بسیاری از صنایع وابسته آن رونق خواهد یافت.