گروه بورس کالا - آزاده حسینی: بازار آهن در هفته‌ای که گذشت به واسطه اخبار و شایعات موجود و شرایط سیاسی فضای پر التهابی را پشت سر گذاشت.

چرا که از سویی فعالان بازار انتخابات را به نوعی وقفه در رسیدن به وعده‌های دولت می‌دیدند و از سویی دیگر کاهش بودجه‌های عمرانی را از عوامل افت ساخت وساز و عدم اجرای پروژه‌های عمرانی می‌دانند، این در حالی است که در آن سوی مرز‌ها بازار آهن‌آلات رو به بهبود می‌رود و این موضوع می‌تواند تنها نقطه امیدواری فعالان باشد.
البته موضوع دیگری که در هفته گذشته مطرح شده و تنها تعداد اندکی از فعالان از آن به عنوان یک تحول در بازار یاد می‌کنند و آن ممنوعیت ورود محصولاتی است که در داخل تولید می‌شود، گرچه در خصوص جزئیات این مصوبه تاکنون اطلاعات مطرح نشده یا به بیان دیگر جزئیات آن از سوی دولت بررسی و ابلاغ نشده و برای بررسی آثار و تبعات این تصمیم باید منتظر ماند، اما انتشار این خبر هم نتوانست در بازار راکد آهن تحولی ایجاد کند.
شنبه امیدوار
در روز شنبه فعالان با پشت سر گذاشتن یک هفته راکد در انتظار تثبیت شرایط سیاسی و اقتصادی بوده و خود را برای بازاری خوب آماده می‌کردند. در این روز فولادسازان قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش ندادند، اما فضای امیدوار بازار نرخ محصولات فولادی میانه را کمتر از یک درصد افزایش داد.
یک شنبه پر ابهام
در این روز به‌رغم انتظار فولادسازان و فعالان بازار رو به بهبود نبوده و آینده بازار همچنان در‌هاله‌ای از ابهام بود.
بطوری که حجم مبادلات بازار به شدت تحت تاثیر شرایط قرار گرفته و با کاهش همراه شده بود و قیمت‌ها بدون تغییر باقی ماند.
دوشنبه پرنوسان
در این روز به‌رغم تداوم نگرانی فولادسازان و تثبیت قیمت پیشنهادی از سوی آنها فضای بازار اندکی با رشد همراه بوده و این رشد تمام محصولات فولادی را شامل شده و در حدود 2 تا 6‌درصد بود.
سیگنال‌های مثبت روز سه‌شنبه
روز سه‌شنبه بازار با تداوم رشد قیمت‌ها در انتظار روز‌های بهتری بود. به اعتقاد فعالان بازار بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی و تبعیت از رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی از عوامل بهبود بازار آهن در این روز بود، البته فولادسازان مرتبط با دنیای اقتصاد همچنان قیمت‌های خود را تغییر نداده و ثابت نگه داشتند.
چهارشنبه متفاوت
در این روز با بالا رفتن سطح امیدواری فعالان بازار آهن بازار هفته کاری را با امیدواری بیشتری به پایان رساند.
سطح قیمت‌ها در بازار به‌رغم تثبیت نرخ پیشنهادی فولادسازان اندکی افزایش یافته و تداوم روند صعودی در این روز و در بازارهای جهانی می‌تواند از عوامل رونق بیشتر بازار در هفته آتی باشد.