گروه بورس کالا - کتایون دارابی: عرضه اندک و نامنظم سودکاستیک و جوش شیرین طی دو ماه گذشته سبب شد تا بازار محصولات شیمیایی دچار تنش شود.

اگر چه قیمت برخی از محصولات پلیمری نیز طی دو ماه گذشته افزایش چشمگیری داشت، اما کمبود سودکاستیک و جوش شیرین در بازار داخلی بسیار مشهود است، تا آنجا که به گفته فعالان اقتصادی قیمت واقعی جوش شیرین که در بازار داخلی ۲۲۰‌تومان است طی دو ماه گذشته به ۷۵۰‌تومان رسیده است. شرکت‌های خصوصی قادر به رقابت با بازرگانی پتروشیمی نیستند و به همین دلیل تمایلی برای واردات ندارند. همچنین نبود قیمت مشخص برای کالاهای وارداتی نیز در این روزها مزید بر علت شده و واردکنندگان بسیاری را دچار دردسر کرده است.
کاهش آمار واردات جوش شیرین
عرضه اندک و نامنظم جوش شیرین در معاملات ماه گذشته، بازار محصولات شیمیایی را دچار التهاب کرد و قیمت این کالا را افزایش داد.اگر چه بازرگانی پتروشیمی دلیل عمده کاهش عرضه جوش شیرین را پایان یافتن موجودی انبار مجتمع‌های پتروشیمی عنوان می‌کند، اما نمی‌توان کاهش میزان واردات جوش شیرین را نادیده گرفت.براساس آخرین آمار گمرک، میزان واردات جوش شیرین در چهار ماه اول سال ۸۸، یک میلیون و صد و نود و چهار هزار و چهارصد و سی و پنج کیلوگرم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل دومیلیون و ۹۲۷‌هزار و ۳۶۵‌کیلوگرم کاهش داشته است.
میزان واردات جوش شیرین در سال 87 تنها از کشورهای چین، امارات متحده عربی و انگلستان چهار میلیون و 121‌هزار و 800‌تن بوده است.
کمبود سودکاستیک در بازار و افزایش واردات این کالا در سال ۸۸ عدم‌عرضه سودکاستیک نیز طی دو هفته اخیر سبب شده تا مصرف‌کنندگان بسیاری از خرید این کالا ناامید شوند. هر چند به گفته آگاهان بازار، افزایش نرخ جهانی سود سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی از عدم عرضه این کالا برای افزایش نرخ آن استفاده کند.با این حال در سال ۸۸ میزان واردات سودکاستیک به داخل کشور نشان می‌دهد که واردات این کالا افزایش یافته است، اما میزان عرضه‌های بازرگانی پتروشیمی طی ماه‌های اخیر نشان از کمبود این کالا در کشور دارد.
براساس آخرین آمار گمرک، واردات سودکاستیک در 4 ماه ابتدای سال 87، دو میلیون و 79‌هزار و 171‌تن بوده است که نسبت به سال 88 با افزایش یک میلیون و 858‌هزار و 45‌تن مواجه شده است.
البته گفته می‌شود که در روزهای گذشته شرکت Q.V.C عنوان کرده است که تنها به شرکت‌های خصوصی ایرانی با قیمت ۲۲۰‌دلار سودکاستیک می‌فروشد و حاضر نیست به بازرگانی پتروشیمی سود بفروشد، البته به گفته آگاهان بازار شرکت Q.V.C بعد از مذاکرات بسیار با بازرگانی پتروشیمی حاضر شده است که به آنها با قیمت ۲۵۰‌دلار سودکاستیک بفروشد.
به گفته یکی از فعالان بازار، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ایران در سال بیشترین واردات سودکاستیک را به خود اختصاص می‌دهد، به همین دلیل سودکاستیک وارداتی به بازار داخلی وارد نمی‌شود، این موضوع علت اصلی کمبود این کالا در بازار داخلی عنوان می‌شود.