گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: اگرچه نرخ قیر در معاملات هفته‌های اخیر در بورس کالا روند ثابتی را داشته است، اما برخی از خریداران به این روند قیمت‌گذاری در بورس اعتراض دارند، به خصوص اینکه فاصله ۱۰ تومانی میان قیمت قیر دو شرکت عرضه‌کننده وجود دارد. بر اساس این گزارش در حال حاضر قیر ۶۰۷۰، ۸۵۱۰۰ و MC۲۵۰ نفت پاسارگاد با نرخ ۳۷۰ تومان معامله می‌‌شود، در حالی که همین کالاها عرضه شده توسط نفت جی ۳۶۰ تومان معامله می‌‌شود.

به عقیده خریداران بخش خصوصی این تفاوت قیمت نه تنها به چند نرخی شدن قیمت‌ها در بازار منجر می‌‌شود، بلکه از طرفی هزینه تولید محصولات جانبی همچون عایق‌های رطوبتی را در نقاط مختلف کشور دچار نوسان می‌‌کند.

البته یکسان‌سازی قیمت گریدهای مختلف قیر پاسارگاد که در گذشته از جمله ایرادات خریداران محسوب می‌‌شد در هفته‌های اخیر از بین رفته و تمامی‌محصولات این شرکت با نرخ‌های یکسان عرضه می‌‌شوند که این خود تا حدودی از انتقادات بازار نسبت به این رویه جلوگیری کرده است.

یکی از خریداران قیر در بورس کالا در این خصوص می‌‌گوید: از مدت‌ها قبل و با شروع عرضه قیر در بورس کالا همواره تعدادی از خریداران بخش خصوصی به خصوص خریداران تبریز نسبت به نحوه قیمت‌گذاری قیر پاسارگاد برای این منطقه انتقاداتی داشتند از جمله اینکه چرا نرخ یک محصول در دو شرکت یکسان است، اما تنها پاسخی که داده می‌‌شود این بود که هزینه تولید در شرکت‌ها متفاوت است، اما برای خریداران و تولیدکنندگان بخش خصوصی این مساله قابل قبول نیست، چرا که اگر در ۲ منطقه تفاوت نرخی وجود داشته باشد این امر باعث می‌‌شود تا قیمت تمام شده محصولات نهایی نیز در بخش عایق‌سازی در این نقاط متفاوت شده و در نهایت ضرر و زیان زیادی به مشتریانی که با قیمت‌های بالاتری قیر خود را تامین کرده‌اند وارد شود.

در همین حال یکی از خریداران معتقد است، در حال حاضر نه تنها تفاوت نرخ قیر دو شرکت بلکه به طور کلی قیمتی که قیر در بورس کالا از طرف شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود با توجه به کاهش فصلی تقاضا بالاتر از حد مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری قیر در رینگ پتروشیمی‌همواره بدین صورت است که ابتدا نفت جی قیمت خود را تعیین کرده و سپس نفت پاسارگاد تغییر قیمت می‌‌دهد، افزود: از اینرو با توجه به اینکه نفت جی در این مدت به لحاظ برخی تغییرات در میزان تولید کاهش قیمت نداده نفت پاسارگاد نیز در نرخ‌های خود تجدیدنظر نکرده است، این در حالی است که با توجه به شرایط فصلی انتظار کاهش بیشتر قیمت قیر در میان خریداران وجود دارد و آنها قیمت‌های ۳۷۰ و ۳۶۰ تومان را برای این کالا بالا می‌‌دانند.

در همین حال یکی دیگر از خریداران قیر از بورس کالا در خصوص اینکه چرا فشار بیشتری از سوی خریداران برای تعدیل قیمت قیر مطرح نمی‌شود، گفت: اخیرا یکسان‌سازی قیمت قیر تبریز با پیگیری‌های زیاد در بورس کالا از سوی خریداران این منطقه دنبال شد، از این رو تجدید نظر در مورد قیمت این کالا در دیگر شهرها قطعا در هفته‌های آتی در بورس مطرح خواهد شد، اما مشکلی که وجود دارد این است که نحوه قیمت‌گذاری وکیوم باتوم از سوی شرکت نفت دست عرضه‌کنندگان را بسته و آنها نیز با توجه به اینکه تنها بخش کمی ‌

از فروش کالا در بورس را به عنوان سود خود بر می‌‌دارند، نمی‌توانند به سرعت در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و انعطاف‌پذیری داشته باشند. از این رو به نظر می‌‌رسد برای رسیدن به جایی که نرخ‌گذاری‌ها در بورس کالا ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضا داشته باشد، چاره ای جز آزادسازی قیمت ماده اولیه تولید قیر نداریم.