ایلنا- واردات از کشور چین با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم ضربه دیگری بر بازار آهن کشور وارد کرده ‌و باعث بی‌نظمی ‌بازار شده است.

رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان آهن کشور اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو میلگرد در بازار با قیمت ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و هر کیلو تیرآهن نیز با قیمت ۶۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی از کاهش مجدد قیمت آهن طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: کاهش تعرفه و افزایش واردات از کشور چین ضربه دیگری بر بازار آهن کشور وارد کرده‌است.

محمد آزاد اظهار داشت: در حال حاضر، بازار در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می‌برد و شرایط برای توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان مناسب نیست.

به گفته وی، طی دو سال گذشته بازار آهن در پی رکود اقتصادی جهانی و داخلی به شدت با کاهش قیمت مواجه شده‌است و توزیع‌کنندگان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

آزاد از واردات محصولات آهن و بی‌کیفیت از کشور چین انتقاد کرد و گفت: این امر باعث شده است که بازار آهن در اوج کاهش تقاضا و افت شدید قیمت‌ها به شدت نابسامان شود و بسیاری از تولید‌کنندگان با کمترین ظرفیت لازم فعالیت کنند.

رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان آهن کشور با اشاره به کاهش ساخت‌وساز طی ۲ سال گذشته و ادامه این روند اظهار داشت: در پی ادامه این روند بسیاری از فروشندگان ۵۰ درصد از سرمایه خود را طی این مدت از دست داده‌اند.

آزاد با بیان این‌که نیاز کشور به آهن در حدود ۲۰ میلیون تن در سال است، بیان داشت: تولید سالانه در کشور ۱۲ میلیون و۵۰۰ هزار تن است که در صورت استفاده کامل از ظرفیت موجود در کارخانه‌ها نیازی به واردات وجود نخواهد داشت.

وی با انتقاد از واردات آهن، خواستار واردات مواد اولیه به کشور برای استفاده از تمام ظرفیت‌های کارخانجات موجود آهن و فولاد در کشور شد.

رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان آهن کشور در خصوص قیمت فعلی آهن در کشور گفت: در حال حاضر، قیمت محصولات مختلف آهن به کمترین مقدار ممکن طی چند سال گذشته رسیده است.

وی با بیان این که در سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد یک هزار و ۴۵۰ تومان بوده است، گفت: کاهش قیمت ۴۰ درصدی آهن در بازار بین‌المللی یکی دیگر از دلایل عمده ارزان شدن قیمت این محصول در کشور است.

به گفته آزاد، قیمت فعلی هر تن آهن در بازار بین‌المللی در حدود ۴۰۰ دلار است.