گروه بورس کالا- عملیات اجرایی احداث کارخانه و تجهیز معدن طلای زرشوران با حضور معاون رییس‌جمهور و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همزمان با سومین سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی آغاز شد. حسن پلارک، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌و‌‌گو با دنیای‌اقتصاد در خصوص این معدن اظهار داشت: معدن طلای زرشوران با داشتن ذخایر ۳۴۳/۱۱ میلیون کانسنگ طلا دار با عیار ۹/۷ گرم در تن یعنی حدود ۸۸ تن طلای خالص بزرگترین و قدیمی‌ترین معدن طلای کشور است که تا به حال به دلیل پیچیده بودن و سولفوری بودن معدن و نبود دانش فنی ایرانی بدون بهره‌برداری باقیمانده بود، اما در حال حاضر با توجه به دارا بودن این دانش و تکنولوژی داخلی این معدن با یک سوم سرمایه‌گذاری مشابه خارجی به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه سه هزار و ۶۰ کیلو طلا با درجه خلوص ۹/۹۹ درصد و ۱۲۸۰ کیلو نقره خالص و حدود ۶۰۰ کیلو جیوه در کنار معدن طلای زرشوران ساخته خواهد شد. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای ساخت کارخانه طلای زرشوران، ۷۲ میلیارد تومان و تجهیز معدن طلای زرشوران ۲۴ میلیارد تومان است که پس از راه‌اندازی برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد کرد. وی ادامه داد: همچنین نرخ بازگشت سرمایه داخلی در این معدن ۵۰ درصد برآورد شده است و مدت زمان اجرای پروژه ۲۸ ماه است که در صورت تامین اعتبار لازم در مدت زمان ۱۸ ماه نیز قابل اجرا خواهد بود.

قرارداد اجرای این طرح با دو پیمانکار داخلی پارس کانی و تکنیکال به عنوان برندگان مناقصه بین‌المللی طرح طلای زرشوران به صورت EPC امضا شده است.