برنامه‌های شرکت بورس کالا در سال 1389

زهرا مسافر

محدودیت ساتنا برای تحقق اجرای فاز سوم موبایل تریدینگ، حذف سیستم یارانه‌ای قیر با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای آزمایشی سیستم چند کالایی در رینگ فلزی و پتروشیمی، پذیرش در بورس کالای ایران و تداوم فعالیت شرکت بورس کالای ایران در ساختمان جدید این شرکت حداقل ۴ تا ۵ سال آینده از جمله مواردی بود که در گفت‌وگوی اختصاصی با سید علی‌اکبر‌ هاشمیان مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران مطرح شد. سرانجام موبایل تردینگ در بورس کالای ایران

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران درخصوص موبایل تردینگ گفت: برنامه موبایل تریدینگ در سه فاز اجرایی برنامه‌ریزی شده است که دو فاز نخست آن تحقق یافته؛ اما فاز سوم آن منوط به ایجاد بستر مناسب از سوی بانک مرکزی است.

هاشمیان افزود: در فاز نخست آن مشترکان می‌توانند به وسیله موبایل خود تالار را ببینند و صدای آن را بشنوند و در فاز دوم نیز می‌توانند معاملات را رویت کنند؛ همانند آنکه در تالار حضور دارند.

به گفته وی، در فاز سوم مشترک مورد نظر از طریق موبایل تردینگ می‌تواند دستور خرید و فروش و نقل و انتقال وجوه را به بانک خود از طریق سیستم ساتنا بدهد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد: در حال حاضر سیستم ساتنا قادر به انتقال وجوه بزرگ نیست و همچنین فقط تا ساعت ۵/۱۲ ظهر فعالیت و تا ساعت ۵/۱ نیز وجوه را انتقال می‌دهد. این درحالی است که معاملات در رینگ تا ۷ بعد‌ازظهر طول می‌کشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای اجرای فاز سوم موبایل تردینگ با محدودیت مواجهیم؛ زیرا که بستر مناسب در بانک مرکزی درخصوص سیستم ساتنا ایجاد نشده است.

به گفته وی، با اجرای فازسوم موبایل تریدینگ بحث زمان و مکان حل شده و از این طریق می‌توان به صورت آنلاین در جریان معاملات تالار قرار گرفت.هاشمیان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای اجرای فاز سوم موبایل تریدنیگ دو معطلی وجود دارد که از جمله امضای الکترونیکی است که البته از سوی وزارت بازرگانی به عنوان مرجع آن برطرف شده و دیگر نقل و انتقال وجوه بین بانکی است و از آنجا که ارقام معاملات در بورس کالا زیاد است در سطح قابلیت سیستم ساتنا نیست.

وی گفت: از آنجا که معاملات در بورس کالای ایران تا ساعت ۷ بعدازظهر صورت می‌گیرد محدودیت ساعت ساتنا (۵/۱۲ ظهر) باید برداشته شود و این مشکل باید از سوی بانک مرکزی برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: این شرکت در نظر دارد تا برای نقل و انتقال وجوه بزرگ معاملات خود پروتکل بین بانکی و شبکه بانکی خصوصی تعریف کند.

وی در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی در رینگ پتروشیمی به‌صورت یارانه‌‌ای یا آزاد افزود: بر اساس قانون بودجه سیستم یارانه‌ای در رینگ پتروشیمی قرار بود که حذف شود؛ اما هنوز تکلیف این امر مشخص نشده است.

به گفته وی، هم‌اکنون و با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سیستم یارانه‌ای در رینگ یاد شده به خودی خود حذف خواهد شد.

هاشمیان با بیان اینکه هم‌اکنون در ساختمان جدید شرکت بورس کالای ایران سه تالار اصلی و فرعی وجود دارد، افزود: از این رو به‌طور همزمان ۶۰ کارگزار می‌توانند حضور داشته باشند.

اجرای سیستم چند کالایی در شرکت بورس کالای ایران

وی همچنین از سیستم چند کالایی در شرکت بورس کالای ایران خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون این سیستم درخصوص رینگ کشاورزی با موفقیت اجرایی شده است. وی خاطرنشان کرد: با اجرای سیستم یاد شده نقش ناظر کاهش می‌یابد و به‌جای آن نقش معاملات الکترونیکی افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران افزود: این شرکت در نظر دارد که سیستم چندکالایی را در خصوص رینگ فلزی و پتروشیمی به صورت آزمایشی آغاز کند. وی درخصوص پذیرش سیمان در شرکت بورس کالای ایران نیز گفت: هم‌اکنون سیمان در این شرکت پذیرش شده است و شرکت‌های سیمانی نیز به تدریج برای عرضه تولیدات خود اقدام خواهند کرد.