در هفته‌ای که گذشت بازار فولاد در خارج و داخل دستخوش تغییرات عدیده‌ای شد، به طوری که سنگ‌آهن روندی کاهشی را در طول هفته گذشته ادامه داد. قراضه به دلیل نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و خریدهای محدود از سوی ترک‌ها بهبود یافت و به دنبال این بهبود وضعیت قیمت بیلت نیز افزایش یافت. بر این اساس مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی وضعیت هفته گذشته بازار فولاد پرداخته است که در پی می‌آید:

افزایش ۱۰ دلاری بیلت

به دنبال افزایش قیمت قراضه، قیمت بیلت هم تا ۱۰دلار هر تن بالا رفت. قیمت بیلت سی‌آی‌اس تحویل خاور دور به ۵۱۰ دلار هر تن رسید و احتمال دارد که قیمت به ۵۲۰ دلار هم برسد. اکثر دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که بیلت به کف قیمت خود رسیده بود و می‌بایست کمی ‌بهبود می‌یافت در غیر این صورت تولید‌کننده‌ها با زیان بیشتری روبه‌رو می‌شوند.به‌رغم آنکه قیمت بیلت افزایش داشته تقاضای آن همچنان ضعیف است. مشکل اصلی در ضعف بازار مقاطع می‌باشد به همین دلیل اکثر دست‌اندرکاران افزایش قیمت بیلت را بعید می‌دانند و بعضا فکر می‌کنند که قیمت به سطح دو هفته قبل کاهش یابد.

تقاضای بیلت در ایران کاهشی بود

از اوایل هفته با بهبود قیمت مقاطع و تیر آهن، قیمت بیلت هم روند صعودی گرفت و از ۵۲۰تا ۵۲۵ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی به ۵۴۵تومان در پایان هفته رسید. به‌رغم آنکه قیمت‌ها بالا رفته است و واردات بیلت در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت حدود ۲۷ درصد کاهش یافته، حجم تقاضا دلچسب نیست. حداقل قیمت بیلت خریداری شده در دو هفته گذشته در سی‌آی‌اس تحویل انزلی ۴۷۰ دلار هر تن بوده که این هفته فروشنده‌ها با توجه به اینکه سفارشات خود را برای ماه جولای تکمیل کرده‌‌اند صحبت از قیمت ۵۱۰ و ۵۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر انزلی می‌کنند، ولی با توجه به قیمت‌های جاری بازار بعید به نظر می‌رسد که خریدار زیادی داشته باشد. به‌خصوص آنکه تبدیل بیلت به مقاطع هنوز از سودآوری مورد لزوم برخوردار نیست.

کمبود تقاضا دلیل کاهش قیمت مقاطع

هفته گذشته قیمت مقاطع در جنوب اروپا ۱۲ دلار افت کرد که علت آن کمبود تقاضا است. پایه قیمت مقاطع ۵۷۰ تا ۵۹۰ یورو در جنوب اروپا می‌باشد. در انگلستان که بازار مقاطع در ماه قبل نسبت به بقیه اروپا بهتر بود این هفته روند نزولی جدی‌تری گرفت و نسبت به هفته گذشته ۱۰ پوند کاهش یافت. در اسپانیا که با بحران مالی دست و پا می‌زند قیمت ۱۰یورو کاهش یافت. این در حالی است که بازارهای شمال آفریقا یا منطقه خلیج‌فارس با رکود تقاضا روبه‌رو است.

در خاور دور با شروع باران‌های موسمی‌و افت ساخت‌وساز، تقاضای مقاطع کاهش یافته، اما صادر‌کننده‌ها به علت بالا رفتن قیمت بیلت و قراضه، قیمت‌های صادراتی خود را ۲۰ دلار افزایش داده‌اند. به همین دلیل اکثر تجار که نگران افت قیمت‌ها در خلال دو هفته آینده هستند دست از خرید کشیده‌اند.

با توجه به در پیش بودن ماه رمضان و انتظار رسیدن قیمت‌ها به کف خود کسی به دنبال انبارسازی نیست بنابراین سفارشات بسیار محدود است. ترک‌ها در هفته گذشته قیمت میلگرد خود را ۵ تا ۱۰ دلار افزایش دادند و به ۵۲۵ دلار هر تن فوب بنادر این کشور رساندند، ولی تقاضا همچنان محدود است. در آمریکا قیمت میلگرد ۲۰ دلار هر شورت تن کاهش یافت و به ۶۰۵ دلار هر تن رسید. در چین به علت حذف معافیت صادراتی و کاهش ارزش یوآن قیمت مقاطع به خصوص میلگرد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود که این روند در هفته‌های آینده شدت یابد؛ چراکه گذشته از دو مساله فوق بودجه‌ای که دولت چین برای بازسازی این کشور اختصاص داده بود عملا به طرح‌های عمرانی مربوطه ارائه شده است و دولت برای کنترل تورم طرح جدیدی را ارائه نداده است. به همین دلیل بزرگ‌ترین نگرانی چینی‌ها این است که از اواخر سال مازاد عرضه به شدت در بازار جلوه خواهد کرد.

تیرآهن گران شد

از روز یکشنبه مقاطع شروع به افزایش قیمت کرد به‌خصوص میلگرد و نبشی که حداقل هر کیلو ۵تومان گران شد و به همین نسبت تا روز چهارشنبه ادامه یافت. تیرآهن روز یکشنبه شروع به افزایش قیمت کرد، اما روز دوشنبه ثابت ماند ولی روز سه‌شنبه نوسان محدود داشت. اکثر تجار از ترس تحریم از یکسو و احساس اینکه قیمت‌ها به کف خود رسیده است به خرید رو آوردند، ولی عده دیگری که تعدادشان هم کم نیست معتقدند که این بهبود موقتی است چون در ورای آن تقاضای واقعی وجود ندارد.

میلگرد آجدار تحویل بنادر جنوبی ایران هر تن ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار پیشنهاد می‌شود؛ این در حالی است که متوسط قیمت فروش میلگرد تحویل درب کارخانه‌ها در ایران ۶۸۰ تومان است که برای واردکننده واردات آن مقرون به صرفه نیست. اکثر کارخانه‌های داخلی تولید‌کننده مقاطع در حداقل ظرفیت تولید می‌کنند و امیدی هم به آینده ندارند. محققا اگر دولت سیاست جدیدی را اعلام نماید که به رونق تقاضای فولاد منتهی شود قیمت‌ها اوج خواهد گرفت چون در دو ماه گذشته واردات در حداقل خود بوده است.

بازار بی‌نظم ورق

بازار ورق در هفته گذشته خیلی به هم ریخته شد. قیمت اسلب ۱۰ دلار کاهش یافت، اسلب محصول روسیه تحویل بنادر خاور دور به ۵۶۰ دلار هر تن رسید؛ در حالی که بسیاری از کارخانه‌ها هنوز در انبارهای خود اسلب گران خرید ۶۲۰ دلاری را دارند. این در حالی است که تقاضای اسلب همچنان پایین است. در شمال اروپا قیمت ورق گرم کویل به ۷۱۳ تا ۷۳۰ دلار هر تن رسید و ورق سرد به ۸۳۵ دلار برای تحویل آگوست تا سپتامبر. به‌رغم این کاهش، هنوز تقاضا از خواب بیدار نشده است. از یک طرف تعطیلات و از طرف دیگر بحران اقتصادی بر تقاضای این کالا در اروپا سایه انداخته است.

این در شرایطی است که کارخانه‌ها نمی‌توانند بیش از این کاهش قیمت را بپذیرند و ترجیح می‌دهند تا تولید را کم کنند. در کره قیمت ورق تخت توسط کارخانه‌ها ۳۰ تا ۴۰ دلار افزایش یافت، اما علت این افزایش بالا رفتن قیمت اسلب بوده است. در چین فضای مایوسانه ناشی از کاهش صادرات به شدت روی قیمت ورق تاثیر گذاشت. در بازار شانگهای قیمت ورق گرم کویل به ۵۹۰ دلار هر تن رسید که شامل ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده است. در کل اروپا، پیشنهادات ورق از عرضه‌کنندگان خارجی افزایش یافته است که این نشان‌دهنده رکود بازار ورق در مناطق دیگر می‌باشد.

در منطقه خاور میانه ترس از کاهش قیمت‌ها همراه با رکود فصلی بیشتر شده است، به همین دلیل اکثر تجار ترجیح می‌دهند تا کالاهای خود را بفروشند، ولی برای سفارش جدید دست نگهداشته‌اند. کاهش قیمت ورق گرم باعث تنزل ورق سرد نیز می‌گردد. در چین قیمت ورق سرد ۴ تا ۱۰ دلار افت کرد و به حداقل ۷۲۰ دلار هر تن رسید. در آمریکا آنچنان که انتظار می‌رفت، قیمت در حال تنزل است و حداقل ۱۰ دلار هر شورت تن افت کرده، ولی خریدارها تمایلی به سفارش ندارند. ورق در بازار سی‌آی‌اس هم به‌رغم افزایش قیمت محدود در جست‌و‌جوی تقاضا است. کارخانه‌ها تولید محدود ماه جولای را فروختند، ولی برای آگوست و سپتامبر به دنبال مشتری هستند. هیچ کدام از تولید‌کنندگان انتظار ندارند که قیمت‌ها به سطح دو ماه قبل بازگردد، ولی امیدوار هستند که با کاهش قیمت‌ها، میزان سفارشات دریافتی شان افزایش یابد.

ورق در ایران رو به رشد

در هفته گذشته قیمت ورق در ایران رو به افزایش گذاشت. از اول هفته ورق آجدار هر کیلو ۲۰۰ ریال افزایش یافت. ورق گالوانیزه ۱۶۰ تا ۲۰۰ ریال و ورق روغنی بسته به ضخامت بین ۵۰ تا ۲۰۰ ریال بالا رفت. علت این امر محدودیت عرضه از سوی مبارکه و کاهش واردات در طول دو ماه اخیر است. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر با وزن رول کمتر از ۱۲تن که روز یکشنبه ۵۳۵۰ ریال معامله می‌شد، در پایان هفته به ۵۸۵۰ ریال هم رسید. این در حالی است که قیمت ورق گرم کویل در همان پایه ۵۶۰ دلار و ورق سرد کویل قزاق در ۶۵۰ دلار ارائه می‌شود.

در مورد ورق سرد کویل، بعضی از سایزها به‌خصوص باکیفیت‌های خاص اصلا در بازار نیست. در مورد ورق سرد دو دیدگاه برای دو ماه آینده مطرح است. از یک طرف سفارشات داده شده در ماه اخیر به قزاقستان در طول دو ماه آینده وارد کشور خواهد شد و همین امر باعث کاهش قیمت آن می‌شود؛ اما دیدگاه دیگر آن است که به علت محدودیت واردات ورق گالوانیزه تقاضای ورق سرد برای گالوانیزه کردن افزایش خواهد یافت. به این ترتیب بازار ورق سرد با افت شدیدی روبه‌رو نخواهد شد. ورق گالوانیزه نیز از اول هفته با افزایش بین کیلویی ۵ تا ۲۰ تومان بسته به ضخامت در هر کیلو روبه‌رو شد، محدودیت تقاضای این کالا باعث شده است که حجم واردات از اسفند ماه به بعد به شدت کاهش یابد.

انبارسازی قراضه از سوی ترک‌ها برای رمضان

بر عکس سنگ‌آهن بازار قراضه هفته گذشته بهبود یافت. دلیل آن خریدهای محدود ترک‌ها برای انبارسازی ماه رمضان است. قراضه ۳۰-۷۰ اروپا تحویل بنادر ترکیه ۳۱۰ تا ۳۱۵ دلار معامله شد و قراضه خرد شده آمریکا ۳۳۵ تا ۳۴۰ دلار. این قیمت‌ها نسبت به هفته قبل ۱۰ تا ۱۵ دلار افزایش نشان می‌دهد. محموله‌های بزرگ قراضه تحویل ترکیه ۳۱۵ تا ۳۲۰ دلار صحبت شده، این در حالی است که در خاور دور بازار قراضه همچنان در رکود به سر می‌برد.

قراضه ۲۰-۸۰ آفریقا و خاورمیانه تحویل بنادر خاور دور به‌خصوص ویتنام ۳۵۰ دلار هر تن عرضه شد. بازار قراضه در خاور دور همچنان راکد است و نشانه‌ای از بهبود در این منطقه دیده نمی‌شود؛ در حالی که در اروپا به علت کاهش ارزش یورو و خریدهای محدود ترک‌ها بازار کمی ‌بهتر شده است.

وضعیت تقاضا نشان می‌دهد که خریدار جدی بازار، همان ترک‌ها هستند. در حالی که به طور فصلی بازار اروپا و آمریکا هم می‌بایست رونق نشان می‌داد. پیش‌بینی اکثر دست‌اندرکاران آن است که پس از خروج ترک‌ها از بازار قراضه، قیمت‌ها مجددا کاهش خواهد یافت و تا اوایل پاییز همچنان در پایین‌ترین سطح باقی می‌ماند.

معافیت صادراتی فولاد چین حذف می‌شود

اواخر هفته گذشته، دولت چین اعلام نمود که معافیت صادراتی مربوط به فولاد را حذف خواهد کرد. از سوی دیگر بانک مرکزی چین شناوری نرخ ارز این کشور را پذیرفت، در نتیجه این تصمیمات، صادرات چین به شدت کاهش خواهد یافت، در حالی که حجم موجودی در انبارها بالا می‌باشد. در نتیجه کارخانه‌ها مجبور هستند تا حجم تولید را کاهش دهند.

تاثیر این سیاست‌ها بر بازار سنگ‌آهن سریع بود. قیمت سنگ‌آهن کیفیت ۶۲ درصد در بازار نقدی به زیر ۱۴۰ دلار کاهش یافت در بازار سوآپ سنگاپور، سنگ‌آهن تحویل جولای ۱۲۹ دلار و تحویل آگوست (ماه بعد) ۵۶/۱۲۸ دلار بسته شد که نسبت به هفته قبل ۱۰ دلار کاهش نشان می‌دهد. با توجه به تحولات پیش آمده، قراردادهای فصلی زیر سوال رفته است؛ چراکه همه پیش‌بینی می‌کردند که برای فصل سوم ماه میلادی جاری قیمت سنگ‌آهن افزایش یابد. در حالی که روند نزولی قیمت فولاد خیلی جدی شده است و امیدی به بهبودی آن نیست.از اوایل ماه ژوئن، صحبت تغییر قراردادهای فصلی به ماهانه شدن بیشتر شنیده می‌شود و انتظار می‌رود که همین سیستم به زودی جا بیفتد. یک نکته حائزاهمیت این است که با افزایش قیمت سنگ‌آهن به بالای ۱۰۰ دلار فوب، بسیاری از معادن فقیر که هزینه‌های بهره‌برداری از آنها بالا بود، حالا صرفه اقتصادی پیدا کرده است؛ به‌خصوص در غرب چین و شرق آفریقا.

بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که قیمت سنگ‌آهن به ثبات برسد؛ چراکه سطح عرضه آن در سال ۲۰۱۰ به بیش از یک میلیارد تن خواهد رسید. سیتی ‌گروپ پیش‌بینی کرده است که از سال ۲۰۱۳ عرضه سنگ‌آهن از تقاضا بیشتر خواهد شد و قیمت سنگ‌آهن کاهش می‌یابد.