گروه بورس کالا - ارزش معاملات رینگ صادراتی بورس کالا با رشد ۲۶/۶ درصدی در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار رسید. عملکرد رینگ صادراتی به عنوان بازاری که از مهرماه سال گذشته در جزیره کیش آغاز به کار کرد و تا پایان سال ۸۸‌، دادوستد ۸۱۵ هزار و ۴۳۲ تن محصول به ارزش ۴۱۰ میلیون و ۸۳۸ هزار دلار را در کارنامه دارد‌، نشان از توجه بیشتر مسوولان و معامله‌گران به این بازار دارد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، همچنین تنها در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته این میزان با ۵۴ هزار و ۵۲۲ تن افزایش به ۸۶۹ هزار و ۹۵۴ تن محصول به ارزش ۲۹۶ میلیون و ۶۸۲ هزار دلار رسید که از رشد ۲۶/۶ درصدی ارزش معاملات در این رینگ خبر می‌دهد. به همین خاطر با تاکید مسوولان و معامله‌گران بر این بازار‌، از ابتدای امسال سه محصول گندم، نفتا و گوگرد به فهرست محصولات این تالار افزوده شد تا حجم و ارزش معاملات آن افزایش یابد؛ به طوری که حدود ۳۰۰ هزار تن گندم تاکنون در این بازار به فروش رسیده است.

اما روز گذشته برای دومین بار در روز شنبه‌، رینگ صادراتی گندم برگزار شد و در نهایت معامله‌گران پس از کش و قوس فراوان

۳ هزار تن گندم خوراکی استان فارس را به ازای هر تن ۱۶۸ دلار و ۵۰ سنت خریداری کردند که به نظر تحلیلگران بازار دادوستد هرتن گندم با این میزان قیمت همزمان با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی کاملا همخوانی دارد.

هر چند به نظر بسیاری از کارشناسان تاثیرپذیری از بازارهای جهانی می‌تواند در روند عرضه و تقاضا مطلوب باشد، اما بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی و قوانین صادرات و واردات کشف نرخ متناسب با بازارهای جهانی نمی‌تواند روند مناسبی را برای بازار کشاورزی رسمی و غیر‌رسمی (بورس کالا و بازار سنتی) تداعی کند.