کاهش قیمت سکه در معاملات آتی

دنیای اقتصاد- در هفته جاری شمش طلا با وزن تقریبی یک کیلو در رینگ مبادلاتی آتی و شمش طلای صد گرمی در رینگ مبادلاتی نقدی بورس کالا عرضه خواهد شد.شمش طلای سبک با هدف جذب سرمایه‌های کوچک ابتدا در وزن تقریبی ۱۰۰ گرم و در آینده نزدیک در وزن ۵۰ گرم عرضه خواهد شد.در همین حال، هیات پذیرش بورس کالای ایران با ورود شمش طلای یک کیلویی نیز به معاملات قراردادهای آتی این بورس موافقت کرد. ارزش مبادلات بازار آتی بورس کالا؛ ۵۵ میلیارد ریال

کاهش هزار تومانی سکه در قراردادهای آتی

سردار خالدی: بازار آتی سکه در حالی هفته گذشته را با ارزش مبادلاتی ۵۵ میلیارد ریال تجربه کرد که نرخ‌های معاملاتی نسبت به هفته قبل هزار الی ۲ هزار تومان کاهش یافت.

هفته‌ای که گذشت بازار طلا تحت تاثیر اتفاقات و رویدادهای جهانی شاهد رشد چند دلاری اونس طلا در دو روز پایانی بود؛ به طوری‌که از یک هزار و ۱۹۶ دلار هر اونس طلا در روز پنج شنبه هفته قبل به یک هزار و ۲۱۶ دلار در هر اونس تا ظهر دیروز رسید، افزایش رشد طلا در دو روز پایانی هفته گذشته در حالی صورت گرفت که طی هفته گذشته نرخ هر اونس طلا با نوسان نسبتا زیادی روبه‌رو بود.

کاهش کسری بودجه آمریکا و نوسان اونسی طلا

به عقیده کارشناسان، اعلام پیش‌بینی کاهش کسری بودجه از سوی کاخ سفید در سال آینده با وجود بهبود نسبی وضعیت اقتصادی، نامعلوم بودن دورنمای آینده اقتصادی و رشد تقاضای خرید و ذخیره طلا از سوی دو کشور هند و چین از دلایل مهمی بودند که در نوسان اونس طلا طی هفته گذشته تاثیرگذار بودند؛ هرچند گزارش‌هایی همچون کاهش کسری تجاری انگلستان به دلیل افزوده شدن میزان صادرات این کشور، افزایش حجم تولیدات کارخانه‌ای فرانسه، رشد ۲/۰ درصدی پیش‌بینی شاخص آلمان، افزایش تراز تجاری چین و ثبات نرخ بهره در ژاپن حکایت از بهبود روند اقتصادی جهان در آینده نه‌چندان دوری دارد؛ اما تحلیل‌گران همچنان نسبت به بهبود کامل شاخص‌های اقتصادی جهان به دیده تردید می‌نگرند و براین باورند که پس از این روند صعودی در چند روز گذشته و تداوم آن در چند روز ابتدایی هفته جاری، بازار جهانی طلا به صورت کوتاه مسیر نزولی را تجربه می‌کند و پس از آن دوباره روند صعودی را ادامه خواهد داد.

سکه بازار نقدی یک هزار تومان کاهش یافت

بازار داخلی سکه طلا نیز با تاثیر پذیری از بازارهای جهانی طلا، ابتدای هفته گذشته را با افزایش قیمت ۲۵۰۰ تومانی آغاز کرد و در طول هفته با نرخ ثابت ۳۰۰ هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت؛ این در حالی بود که در روز پنج‌شنبه هر سکه بهار آزادی در بازار نقدی با ۲۹۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت بازار آتی سکه نیزکاهشی بود

همچنین بازار آتی سکه طلا نیز در طول هفته گذشته با رکود معاملات و کاهش نرخ در طول هفته مواجه بود؛ به طوری‌که قیمت تسویه روزانه سکه تحویل شهریورماه در روز شنبه در حالی ۳۰۵ هزار تومان ثبت شد که در پایان هفته با نرخ ۳۰۴ هزار تومان انجام شد. هر سکه تحویل آبان‌ماه نیز با ۳۱۷ هزار تومان در ابتدای هفته معامله شد؛ در حالی که این رقم در پایان هفته به ۳۱۶ هزار تومان رسید. همچنین قیمت تسویه روزانه سکه تحویل دی‌ماه در روز شنبه در حالی به ۳۲۸ هزار تومان رسید که در روز چهارشنبه ۳۲۶ هزار تومان ثبت شد.

کاهش ادامه دار معاملات در بازار آتی

به نظر تحلیل‌گران همچنان که قبلا نیز گفته شده به دلیل انجام معاملات در ماه مبارک رمضان رکود در بازار طی هفته گذشته و هفته پیش رو طبیعی است و ممکن است این رکود و سردی بازار تا پایان ماه رمضان نیز ادامه داشته باشد، هر چند تغییرات جهانی هر اونس طلا در هر لحظه احتمال دارد بازار را دچار نوسان کند.

اما در مجموع، بازار آتی سکه طی هفته گذشته منتهی به ۲۱ مردادماه شاهد دادوستد یک هزار و۷۸۳ قرارداد به ارزش ۵۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۳۳ و ۳۲ درصد کاهش داشت. این در حالی بود که قراردادهای سکه شهریورماه در این هفته یک هزار و ۴۵ قرارداد به ارزش ۳۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال بود، سکه تحویل آبان‌ماه تعداد دادوستدهای این موعد معاملاتی نیز ۶۹۰ قرارداد به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بود، همچنین برای سکه تحویل دی‌ماه ۴۸ قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال انجام شد.

براساس این گزارش، مبادلات انجام شده در طول هفته گذشته با شرح جزئیات بدین ترتیب بود:

• شنبه: در این روز قیمت سکه به تاثیر از رشد اونسی طلا در بازارهای جهانی در هفته قبل ۱۵۰۰ تومان الی ۲۰۰۰ تومان رشد داشت، به طوری‌که قیمت تسویه روزانه سکه تحویل شهریورماه ۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۸۰۰ ریال، سکه تحویل آبان‌ماه ۳ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۳۸ ریال و سکه معاملاتی دی‌ماه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال بود. حجم معاملات در این روز همانند معاملات روز چهارشنبه هفته قبل انجام شد و تغییر زیادی نکرد.

• یکشنبه: در این روز قیمت سکه معاملات با ثبات نسبی همراه بود که دلیل این موضوع از سوی کارشناسان تعطیلی بازارهای جهانی اعلام شد؛ به‌طوری‌که در تابلوی معاملاتی بازار آتی، نرخ تسویه روزانه سکه تحویل شهریور ماه ۳ میلیون و ۵۲ هزار و ۸۳۹ ریال، سکه تحویل آبان‌ماه ۳ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۴۳۳ ریال و سکه معاملاتی دی‌ماه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال ثبت شد. حجم معاملات سکه در این روز نیز از سوی معامله گران توفیقی نیافت و همانند روز قبل انجام شد.

• دوشنبه: بازار آتی سکه در این روز با نوسان قیمتی مواجه شد؛ به طوری‌که با وجود رشد نزدیک هزار تومانی قیمت سکه تحویل شهریورماه و آبان‌ماه، سکه معاملاتی دی‌ماه کاهش نزدیک یک هزار و ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد، براین اساس قیمت تسویه روزانه سکه تحویل شهریورماه ۳ میلیون و۵۹ هزار و ۷۴۴ ریال، سکه تحویل آبان‌ماه ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۷۵۶ ریال و سکه معاملاتی دی‌ماه ۳ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۴۵۸ ریال انجام شد. حجم معاملات در این روز با روندی کاهشی همراه بود.

• سه‌شنبه: معاملات در این روز نیز همانند روزهای قبل با رونق زیادی روبه‌رو نبود و قیمت‌ها نیز همزمان با روند کاهشی هر اونس طلا هزار الی ۲ هزار تومان افت کرد؛ به طوری‌که قیمت تسویه روزانه سکه شهریورماه ۳ میلیون و ۳۹ هزار و ۵۶۳ ریال، سکه آبان‌ماه ۳ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۹۵۹ ریال و سکه دی‌ماه ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال ثبت شد.

• چهارشنبه: با آغاز ماه مبارک رمضان در این روز نیز رکود تازه‌ای در بازار حاکم شد که کارشناسان این کسادی نسبی بازار را طبیعی می‌دانند، قیمت سکه نیز در این روز با افزایش آرام و اندکی روبه‌رو شد؛ به طوری‌که نرخ تسویه روزانه شهریورماه ۳ میلیون و ۴۷ هزار و ۶۵ ریال، سکه آبان‌ماه ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۵۲ ریال و سکه تحویل دی‌ماه ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۱۱۱ ریال بود.