طی مبادلات هفته گذشته نرخ فولاد با رشد مواجه شد، این رشد ناشی از افزایش قیمت‌های قراضه و سایر مواد اولیه در بازارهای جهانی است.

به گزارش متال بولتن، قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر رتردام، در هفته گذشته، همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و در مقایسه با هفته قبل از رشد قابل ملاحظه‌ای در حدود شش درصد برخوردار بوده است.
در هفته مذکور، قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 بالغ بر 372-367 دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی‌که قیمت هفته قبل معادل 362-355 دلار/تن، فوب بوده است. همچنین آخرین قیمت آهن قراضه HMS1&2(70:30)0 وShredded در تاریخ 12/8/2010 به ترتیب بالغ بر 364-359 دلار/تن و 377-372 دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است که حاکی از این امراست که قیمت معاملاتی انواع آهن قراضه بر مبنای فوب رتردام در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل معادل 21 دلار/تن افزایش نشان می‌دهد.
تداوم تقاضا در بازار قراضه
در هفته مورد بررسی، تداوم تقاضا برای خرید آهن قراضه در مناطق مختلف جهان از جمله ترکیه و تعدادی از کشورهای جنوب شرق آسیا به همراه تشدید محدودیت عرضه به دلیل شروع تعطیلات تابستانی در کشورهای اروپایی، قیمت آهن قراضه به روند صعودی خود ادامه داد. افزایش تقاضا برای خرید شمش فولادی و ترقی قیمت آن طی چند هفته اخیر، این عقیده را در میان فولادسازان تقویت کرده است که با اتمام تعطیلات در نیمکره شمالی و پایان ماه مبارک رمضان در کشورهای مسلمان به دلیل افزایش فعالیت‌های اقتصادی، تقاضا و قیمت فولاد بیش از پیش در ماه سپتامبر بالا خواهد رفت و لذا آنها با قیمت بالاتری نسبت به خرید آهن قراضه با زمان تحویل سپتامبر-اکتبر سال 2010 اقدام می‌کنند.
ورود تجار ترک به بازار قراضه
بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد، در هفته مورد بررسی، فعالیت خرید آهن قراضه از سوی برخی از کارخانه‌های فولادی ترکیه و تجار این کشور همچنان ادامه یافت. تداوم تقاضای خرید از یک طرف و محدودیت عرضه آهن قراضه از سوی اروپا و آمریکا از طرف دیگر موجب شد که قیمت آهن قراضه در هفته مذکور به روند افزایشی خود ادامه دهد.
همچنین تقاضای مطلوب بیلت و افزایش قیمت‌های فروش آن از علل اساسی دیگر است که در پذیرش قیمت بالای آهن قراضه از سوی خریداران ترکیه نقش اساسی داشته است. به موجب آخرین اطلاعات منتشره، قیمت وارداتی آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰ توسط ترکیه، ۳۹۵-۳۹۰ دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است، درحالی‌که قیمت در هفته قبل معادل ۳۸۵-۳۷۸ دلار/تن، سی اف آر بوده است که از رشدی در حدود ۱۱ دلار/تن برخوردار بوده است. قیمت معاملاتی آهن قراضه Shredded نیز بالغ بر ۴۰۰-۳۹۵ دلار/تن، سی اف آر ترکیه گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۵ دلار/تن افزایش داشته است.
برخی از اخبار منتشره حاکی است که انجام معاملات آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 به قیمت 400 دلار/تن، سی اف آر ترکیه در بازار منتشر شده است که بیانگر این امر است که از ابتدای سال2010 این برای دومین باراست که قیمت آهن قراضه به مرز 400 دلار/تن می‌رسد.


محدودیت عرضه قراضه در آمریکا
در آمریکا، قیمت انواع آهن قراضه در بازار داخلی این کشور در ماه آگوست، به دلیل محدودیت عرضه و رشد قیمت در بازارهای صادراتی، حدود ۲۰ دلار/تن رشد داشته است، هر چند حجم معاملات و فعالیت‌های دادوستد چندان قوی نمی باشد. آخرین قیمت آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰وShredded در بازار داخلی آمریکا به ترتیب ۳۳۵-۳۲۵ دلار/تن و ۳۴۴-۳۳۵ دلار/تن اعلام شده است که نسبت به قیمت‌های ماه جولای نزدیک به ۲۰ دلار/تن افزایش نشان می‌دهد. در بخش صادرات، آخرین قیمت صادراتی آهن قراضه HMS۱&۲(۸۰:۲۰)۰ و Shredded آمریکا در تاریخ ۱۲/۸/۲۰۱۰، به ترتیب ۳۶۵-۳۶۰ دلار/تن و ۳۷۰-۳۶۵ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه باهفته گذشته حدود ۱۰ دلار/تن رشد داشته است.
آخرین قیمت پیشنهادی آهن قراضه گریدA3 توسط برخی از کشورهای حوزه دریای سیاه از قبیل رومانی، 390 دلار/تن، سی اف آر ترکیه گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 15-10 دلار/تن افزایش نشان می‌دهد.
افزایش نرخ شمش فولاد
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب بازارهای عمده جهانی دارای روند صعودی قابل توجهی بوده است. گزارشات موجود نشان می‌دهد، به دنبال تداوم رشد قیمت آهن قراضه و تداوم تقاضای خرید بیلت، اغلب صادرکنندگان بیلت قیمت‌های خود را افزایش دادند. میزان این افزایش از سوی برخی از تولیدکنندگان موجب تعجب خریداران شده است.
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، از روند افزایشی شدیدی برخوردار بوده است. افزایش قیمت آهن قراضه به سطح ۴۰۰ دلار/تن، سی اف آر ترکیه در هفته مورد بررسی، موجب شد که تولیدکنندگان بیلت ترکیه، قیمت فروش بیلت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. در هفته مذکور، آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط ۵۸۰-۵۶۰ دلار/تن، (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل معادل ۴۰-۳۰ دلار/تن رشد داشته است. در بخش صادرات نیز قیمت بیلت بالغ بر ۵۸۰-۵۶۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته معادل ۴۰-۳۰ دلار/تن افزایش داشته است. طبق اعلام منابع بازار، قیمت جدید پیشنهادی تعدادی از تولیدکنندگان بیلت ترکیه به سطح ۵۹۰-۵۸۰ دلار/تن، فوب رشد یافته است. ولیکن گزارشی از انجام معامله در سطح قیمت‌های جدید منتشر نشده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل 550-540 دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به قیمت هفته گذشته معادل 40 دلار/تن رشد گزارش شده است. هر چند گفته می‌شود به دلیل کاهش تولید بیلت در کشورهای CIS، اغلب تولیدکنندگان از ارائه قیمت برای تولید ماه سپتامبر خودداری می‌کنند.
قیمت بالا تقاضا در خلیج‌فارس پایین
درهفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس 570-560 دلار/تن، سی اف آر خلیج‌فارس گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود 40 دلار/تن افزایش داشته است. در بازار اعلام شد که قیمت بیلت پیشنهادی تولیدکنندگان کشورهای CIS به سطح 600-590 دلار/تن، سی اف آر افزایش یافته است و رشد قیمت بیلت به سطح قیمت میلگرد موجب تعجب فعالان بازار شده است. با توجه به شروع ماه مبارک رمضان در کشورهای منطقه، فعالیت خرید و فروش بیلت در منطقه از رونق چندانی برخوردار نیست.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب مناطق چین از روند صعودی برخوردار بوده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi، ا۳۹۹۰ یوآن/تن (۵۸۸ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰ یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵، ا۳۸۷۷ یوآن/تن(۵۷۲ دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۳۳ یوآن/تن رشد نشان می‌دهد. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل ۷۲۰-۷۱۵ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ۱۵-۱۰ دلار/تن رشد داشته است.
قیمت بیلت وارداتی کشورهای جنوب شرق آسیا از مناطق مختلف جهان معادل 550-545 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است که نسبت به هفته قبل از رشدی در حدود 10 دلار/تن برخوردار بوده است. قیمت‌های پیشنهادی به سطح 580-570 دلا/تن، سی اف آر رسیده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا