گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: تقاضای بالا برای آهن‌آلات، نرخ میلگرد و تیرآهن‌های عرضه شده در بورس را روز گذشته بالا برد. بر اساس این گزارش، دیروز ذوب‌آهن میلگرد‌های خود را در بورس عرضه نکرد، اما ۲ سبد تیرآهنی هم که عرضه شد در رقابت ۴۰ تومان افزایش نرخ داشت. نرخ میلگرد مجتمع فولاد کویر نیز که در ابتدا با نرخ ۷۱۰ تومان عرضه شده بود در رقابت به مرز ۷۴۳ تومان رسید. میلگردهای فولاد آذربایجان و گروه ملی هم اگرچه با نرخ‌های پیشنهادی پایه معامله شدند؛ اما حجم فروش‌شان در مقایسه با فروشی که معمولا در بورس دارند قابل توجه بود.

رشد قیمت‌ جهانی، عامل افزایش تقاضا

به عقیده فعالان بازار، رشد نرخ‌های جهانی به خصوص در بخش مواد اولیه و سیگنال‌هایی که در یک ماه اخیر در بازار دیده شده عامل مهمی برای بالارفتن تقاضا است. به گفته یکی از تجار، در این مدت سیگنال‌هایی که نشان از روند نزولی قیمت‌ها باشد به بازار داخلی نرسیده؛ ضمن اینکه تجاری که از فرآیند افزایش قیمت‌ها در این یک ماه سود خوبی داشته‌اند، به دلیل همین سودهایی که به دست آورده‌اند، همچنان انگیزه خرید دارند به بیانی دیگر هر روز به انگیزه آنها نسبت به خرید کالا اضافه می‌شود.

در همین راستا، یکی دیگر از کارگزاران بورس با اشاره به اینکه به‌رغم پیش‌بینی‌هایی که در مورد ماه رمضان می‌شد، تقاضا همچنان رو به افزایش است می‌افزاید: اگرچه هنوز هم بخش قابل توجهی از این خریدها به انبارها منتقل می‌شود و مصرف به اندازه خریدهایی که در بازار انجام می‌شود نیست؛ اما ظاهر امر نشان می‌دهد که بازار مصرف در مقایسه با زمان مشابه سال قبل نسبتا بهتر است.

یکی از تجار در خصوص اینکه تقاضا‌هایی که در بورس ایجاد می‌شود واقعی است یا نه معتقد است؛ اگرچه بخشی از این خریدها همچنان جنبه تجاری داشته و با هدف بالا رفتن موجودی انبارها صورت می‌گیرد، اما کاملا واقعی است؛ ضمن اینکه به گفته وی در صورتی که بورس شرط واریز ۱۰۰ درصدی را نمی‌گذاشت تقاضا بالاتر از این هم می‌رفت؛ چراکه تجار دستشان برای ورود به همه عرضه‌ها بیشتر می‌شد و می‌توانستند تقاضاهای خود را در تمام عرضه‌ها وارد کنند. در همین حال، یکی از کارگزاران بورس نیز با یادآوری این نکته که روند رو به رشد قیمت‌ها در آغاز با معامله عرضه‌های انبوه ذوب‌آهن ایجاد شد می‌گوید: با تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار، سازندگانی که با پیش‌بینی نزول قیمت‌ها در ماه رمضان و پس از آن از خرید دست نگه داشته بودند و برنامه‌های ساخت‌و‌ساز خود را به تاخیر انداخته بودند، وارد بازار شده‌اند؛ چراکه پیش‌بینی‌ها و سیگنال‌های بازار نشانی از نزول قیمت‌ها برای آنها ندارد. گفته می‌شود، رشد تقاضا و افزایش جسته و گریخته ساخت و ساز در بازار به همین امر وابسته است و سازندگان برخلاف قبل ترجیح می‌دهند سریع‌تر نسبت به تامین کالا و ساخت پروژه‌هااقدام کنند.

امکان افزایش بیشتر قیمت‌ها در بورس

اگرچه دیروز ذوب‌آهن در بورس عرضه میلگرد نداشت؛ اما فعالان بازار معتقدند که اگر این شرکت عرضه داشت قیمت‌ها دوباره بالا می‌رفت؛ چراکه تقاضا برای محصولات این شرکت بالا بوده و اگر عرضه می‌شد قیمت‌ها بالا می‌رفت. کارگزاران در مورد محصول شرکت نیشابور نیز همین نظر را داشتند و تقاضا برای کالاهای این شرکت را نیز بالا ارزیابی می‌کنند.

فروش ۳۰ هزارو ۹۸۰ تن کالا

در معاملات روز گذشته تیرآهن ۲۷ ذوب‌آهن با نرخ ۷۶۰۰ ریال عرضه شد که در رقابت ۸۰۳۴ ریالی شد. از این کالا ۴ هزار تن معامله شد.

تیرآهن کوتاه ۲۷ نیز در این روز با نرخ ۶۹۰۰ ریال عرضه شد که در نهایت ۲۵۰ تن از آن معامله شد. قیمت این کالا در رقابت به ۷۳۳۳ ریال رسید. سبد میلگرد A-۳، ۱۴ تا ۳۲ مجتمع فولاد کویر با نرخ ۷۲۰۰ ریال عرضه شد که قیمت آن در رقابت در بالاترین نرخ به ۷۴۳۳ ریال رسید. از این کالا ۱۳۲۰ تن عرضه شده بود. سبد میلگرد A-۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۷۲۰۰ ریال عرضه شد که ۴۴۰۰ تن در رینگ اصلی معامله شد و ۶۶۰۰ تن نیز در زمان مچینگ فروش رفت. سبد میلگرد A-۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد گروه ملی نیز ۲۹۷۰ تن با نرخ ۷۲۰۰ ریال در رینگ اصلی معامله شد که مابقی کالای عرضه شده در حجم ۱۱ هزارو ۴۴۰ تن در زمان مچینگ فروخته شد.