مجید مرادیان- پروژه پوشش‌دهی داخل لوله‌های آب نرم کوره بلند شماره ۳ ذوب‌آهن اصفهان با همت کارشناسان و تلاشگران این شرکت و با استفاده از فناوری‌های نوین برای اولین بار در ایران با موفقیت انجام شد. به گزارش روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان مهندس هدایت‌ا... معشوری مدیر ارشد مهندسی ذوب‌آهن اصفهان توضیحاتی در خصوص این پروژه ارائه داده که در پی می‌آید:

به منظور ارسال آب نرم جهت استفاده در سیکل بسته کوره بلند ۳، از خط لوله کربن استیل با طول ۱۷۲۰ متر در سایزهای ۶، ۳ و ۲ اینچ از تصفیه خانه شیمیایی دگرمونت تا پمپ خانه آب نرم کوره بلند ۳ و Hot stove استفاده شده بود.

با توجه به خورنده بودن آب نرم و سکون آن در لوله در مواقعی که سیکل‌ها آب‌گیری نمی‌شدند؛ شاهد خوردگی شدید درون جدار لوله‌ها و در نتیجه افزایش غلظت یون آهن در آب ورودی (گاها تا ۶ برابر مقدار مجاز) همچنین افزایش کدورت و آلودگی بیولوژیکی ناشی از رشد باکتری‌ها؛ بالا رفتن مصرف بایوساید و افزایش درین آب در این سیکل‌ها بودیم.

این خوردگی در بعضی از نقاط خط به اندازه‌ای بود که گاها رسوب حاصل از محصولات خوردگی قطر لوله را از ۶ به ۴ اینچ تقلیل داده بود.

به منظور رفع مشکل خوردگی آب نرم یا دمین در موارد مشابه از لوله‌های استینلس استیل استفاده می‌نمایند. در صورت انتخاب این روش ناگزیر به دمونتاژ لوله‌های موجود و جایگزین نمودن لوله‌های استینلس استیل بودیم.

این گزینه علاوه بر تحمیل هزینه قابل توجه به کارخانه (تنها در حدود ۴۰۰۰ میلیون ریال جهت تامین و نصب خط لوله استینلس استیل بدون احتساب هزینه خرید؛ نصب و دمونتاژ خط کربن استیل موجود) به لحاظ محدودیت‌های موجود روی رک‌های ارتباطی و نیز مدت زمان قابل توجه اجرای آن با توجه به شروع بهره‌برداری از کوره ۳؛ گزینه مناسبی نبود.

پس از بررسی‌های صورت گرفته در مدیریت ارشد مهندسی کارخانه به منظور رفع مشکل مذکور با توجه به محدودیت‌های فنی و زمانی و هزینه‌های اجرا در روش‌های متداول؛ بهترین گزینه استفاده از تکنیک جدید پوشش دهی جداره داخلی لوله‌ها توسط اپوکسی همراه با جریان مغشوش هوای فشرده شناخته شد.