معاملات بازار سکه آتی 220 میلیارد ریال شد

عکس: آکو سالمی

بیشترین رکورد حجم مبادلات به سکه‌های تحویلی آبان‌ماه رسید

گروه بورس کالا- سردار خالدی: بازار آتی بورس کالا در هفته گذشته با ثبت نوسان و تداوم روند روبه رشد قیمت سکه، شاهد ثبت بی‌سابقه ارزش معاملاتی ۲۲۰ میلیارد ریال برای ۶ هزار و ۲۰۰ قرارداد بود. براساس این گزارش، نرخ هر اونس طلا روز چهارشنبه در حالی با نوسان به یک هزار و ۳۴۷ دلار رسید که روز گذشته با افتی قابل توجه، یک هزار و ۳۲۹ دلار شد. به عقیده کارشناسان، افزایش و کاهش قیمت جهانی طلا در حالی ادامه دارد که دلیل اصلی افزایش ادامه‌دار و ثبات آن سقوط ارزش دلار در بازارهای جهانی و تقاضای بالای خرید عنوان شده است.

نوسان سکه در بازار داخلی

بازار داخلی نیز به تبع از روند تغییرات بازار جهانی طلا و ارز، با نوسان ادامه یافت، هر چند در اولین روز شنبه افزایش قیمت سکه دنبال شد، اما در ادامه روزهای هفته با عرضه نامحدود سکه و ارز از سوی بانک مرکزی نرخ سکه تا حدودی تعدیل یافت. به طوری‌که هم در بازار نقدی و هم در بازار آتی قیمت‌ها تغییر پیدا کرد.

اما در بازار آتی روند نرخ سکه معاملاتی در پایان هفته نسبت به روز شنبه با افزایش اندکی روبه‌رو بود، به‌طوری‌که سکه مبادلاتی آبان‌ماه روندی نوسانی و افزایشی نزدیک هزار تومانی روبه‌رو شد. قیمت سکه مبادلاتی دی و اسفندماه نیز با روندی روبه بالا به ترتیب ۴ و یک هزار تومان رشد کرد.

رشد ۳ درصدی ارزش و نزول ۴ /۰ درصدی حجم مبادلات

همچنین حجم قراردادها در حالی در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل با کاهشی ۴/۰ درصدی روبه‌رو بود که ارزش مبادلات از رشد ۶/۳ درصدی برخوردار بود، به هر حال در مجموع بازار آتی بورس کالا شاهد معامله ۶هزار و ۲۰۰ قرارداد به ارزش ۲۲۰ میلیارد و ۲۹۷میلیون و ۵۴۰ هزار ریال بود. به باور تحلیل‌گران، دلیل افزایش آرام و متداوم آهنگ ارزش مبادلات، روند صعودی قیمت‌ها و دلیل کاهش بسیار اندک روند حجم قراردادها، فروکش کردن تب هیجانی بازار در این هفته نسبت به هفته قبل است.

اما حجم هریک از سکه‌های مبادلاتی بدین ترتیب بود که ۵ هزار و ۲۷۳ قرارداد به ارزش ۱۸۶ میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۶۷۰ هزار ریال برای سکه‌های تحویلی آبان، ۷۰۱ قرارداد به ارزش ۲۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال برای سکه‌های موعد مبادلاتی دی‌ماه و ۲۲۶ قرارداد به ارزش ۸ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۶۰ هزار ریال برای سکه‌های اسفندماه انجام شد.

همچنین در هفته منتهی به ۱۴ مهرماه مبادلات در طول هفته با روند خاصی همراه بود:

شنبه: در این روز مبادلات با روند حرکت روبه بالایی دنبال شد به‌طوری‌که سکه‌های تحویلی آبان‌ماه با افزایش ۵ هزار و ۱۳۶ تومان و ۹ ریال و به عدد ۳۵۳ هزار و ۶۶۳ تومان و یک ریال رسیدن، رکورد بیشترین حجم مبادلات سال‌جاری بازار آتی را با رقم ۲ هزار و ۲۳۴ قرارداد به جا گذاشت. سکه‌های دی‌ماه نیز با بیشترین قیمت ۵ هزار و ۸۴۳ تومان و ۹ ریال به ۳۶۰ هزار و ۵۱۷ تومان و ۹ ریال رسید. قیمت سکه اسفند همانند روند افزایشی این روز بازار، ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد و به ۳۷۳ هزار تومان رسید. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز به ترتیب ۲ هزار و ۴۱۴ قرارداد برای آبان، ۳۹۱ قرارداد برای دی‌ماه و ۹۱ قرارداد برای سکه‌های تحویلی اسفندماه بود.

یکشنبه: بازار در این روز با تعدیل نرخ و کاهش حجم مبادلات همراه بود؛ به طوری‌که سکه آبان با ۲ هزار و ۴۹۷ تومان و ۶ ریال افت نرخ ۳۵۱ هزار و ۱۶۵ تومان و ۵ ریال شد، سکه مبادلاتی اسفند نیز با یک هزار و ۲۰۸ تومان و ۳ ریال کاهش قیمت ۳۷۳ هزار تومان شد. برخلاف روند روبه پایین قیمت‌ها در بازار، نرخ تسویه سکه‌های دی‌ماه با رشد یک هزار و ۶۱۴ تومان و ۵ ریال به ۳۶۳ هزار و ۱۵۹ تومان و ۴ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه آبان همانند روز قبل ۲ هزار و ۲۳۵ قرارداد، برای سکه دی‌ماه ۳۷۹ و برای سکه اسفندماه ۱۰۰ قرارداد بود.

سه‌شنبه: با تعطیلی روز دوشنبه، بازار از هیجانات روزهای قبل فاصله گرفت؛ به طوری‌که هر چند حجم قراردادها روند روبه پایینی داشت؛ اما تاثیرات جهانی سبب افزایش قیمت‌ها شد و براین اساس نرخ تسویه سکه‌های تحویلی آبان‌ماه با ۶۸۵ تومان و ۴ ریال افزایش به ۳۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان و ۹ ریال رسید. سکه‌های تحویلی اسفندماه نیز با بیشترین افزایش ۲ هزار و ۲۰۸ تومان و ۳ ریال ۳۷۴ هزار تومان شد. برخلاف دو سکه آبان و اسفند، سکه‌های دی‌ماه ۲۵۶ تومان و یک ریال ارزان شد و ۳۶۱ هزار و ۹۰۳ تومان و ۳ ریال شد. موقعیت‌های تعهدی باز بازار در این روز به ترتیب ۲ هزار و ۳۷۸ قرارداد برای زمان تحویلی آبان، ۴۰۷ قرارداد برای زمان تحویلی دی‌ماه و ۲۰ قرارداد برای زمان تحویلی اسفندماه بود.

چهارشنبه: روز پایانی هفته، بازار واکنش مثبتی به معامله گران نشان داد. نرخ تسویه روزانه سکه تحویلی آبان‌ماه ۲ هزار و ۲۳۱ تومان گران‌تر شد و به ۳۵۴ هزار و ۸۱ تومان و ۹ ریال رسید. قیمت تسویه روزانه سکه‌های دی‌ماه نیز با ۲ هزار و ۵۴۸ تومان و ۶ ریال افزایش ۳۶۴ هزار و ۴۵۱ تومان و ۹ ریال شد. روند قیمتی سکه‌های اسفندماه همانند روند کلی بازار با رشد ۶۱۸ تومان و ۲ ریال به ۳۷۴ هزار و ۶۱۸ تومان و ۲ ریال رسید. ۲ هزار و ۴۶۱ قرارداد برای آبان، ۴۲۹ قرارداد برای دی‌ماه و ۲۰۳ قرارداد برای زمان تحویلی اسفند از موقعیت‌های تعهدی باز در روز مورد بررسی بود.