طرفداران میلگرد 770 تومانی بورس کم شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود‌اینکه انتظار می‌رفت با عرضه میلگرد تحویل اسفند ماه در بورس کالا، تقاضای بیشتری وارد بازار شود؛ اما‌این موضوع دیروز عملا محقق نشد و معاملات در حد پایینی قرار گرفت. روز گذشته در رینگ فولاد بورس کالا، برخی از کالاها با نرخ ۷۶۰ تومان عرضه شد؛ اما به نظر می‌رسید به دلیل پایین بودن تقاضا، ورود کالاهای ارزان و افت قیمت شمش و قرار داشتن در روز پایانی معاملات هفتگی بورس کالا، خریداران انتظار داشتند بقیه عرضه‌کننده‌ها نیز نرخ خود را کاهش دهند.

به گفته فعالان بازار در یک هفته اخیر‌، شمش و میلگرد ارزان قیمت‌تری در بازار وارداتی‌ها پیشنهاد می‌شود و ‌این موضوع انتظار بازار را برای کاهش قیمت‌ها به‌وجود آورده است‌. ضمن اینکه ‌این موضوع به همراه مواردی دیگر که در معاملات بورس وجود دارد باعث شده تا نهایتا خریداران کمتری وارد رینگ شوند‌. به گفته تعدادی از مشتریان بورس کالا با توجه به‌اینکه بورس مهلت ۱۵ روزه‌ای را برای تحویل کالا به عرضه‌کننده‌ها می‌دهد، ‌این موضوع باعث شده تا بعضا برخی از آنها تحویل کالا را به‌این تاریخ موکول کنند‌. به عقیده ‌این گروه ۱۵ روز زمان زیادی است که هر نوسان و اتفاقی ممکن است در‌ این مدت اتفاق بیفتد، از‌ این‌رو‌ این موضوع نیز علاوه بر موضوع عرضه کالاهای وارداتی باعث نارضایتی خریداران شده و آنها را از معاملات بورس عقب نشانده است.

یکی از تجار در خصوص پیشنهاد کالاهای وارداتی می‌گوید از دو ماه قبل که ریفاینانس ورق سایز دو حذف شد، برخی از واردکننده‌ها که حتی برخی از آنها متخصص بازار فولاد هم نیستند به سمت فاینانس شمش و میلگرد رو آوردند و حال که‌ این کالاها وارد شده برای تبدیل هرچه سریع‌تر کالاهای خود به نقدینگی، آنها را با نرخ‌های پایین تری پیشنهاد می‌دهند.

وی عمده کالاهای موجود را ترکیه‌ای‌، مصری و کره‌ای نام برده و خاطرنشان کرد: آخرین نرخ پیشنهادی شمش در روز‌های اخیر در حدود ۶۸۵ تومان بوده که نسبت به هفته قبل کاهش داشته است‌.

با توجه به‌این موضوع بسیاری از خریداران در بورس کالا‌، خرید از بورس را با توجه به‌اینکه سلف ۳ ماهه است منطقی نمی‌دانند و معتقدند تا زمانی که کالاها در بورس سلف فروخته می‌شود و‌ این سلف هم بنا به قوانین بورس تا ۱۵ روز فرصت اضافه دارد، جذابیتی برای خریداران ‌ایجاد نمی‌شود، ضمن‌ اینکه اصولا فروش به صورت سلف آن‌هم با نرخ‌های ثابت و بدون تغییر به نظر ‌این گروه شفافیت لازم را ندارد‌.

یکی از خریداران بورس در‌ این خصوص می‌گوید: اصولا فروش سلف با قیمت‌های ثابت و به ‌این شدت محدودیت در قیمت نه‌تنها برای خریداران انگیزه‌ایجاد نمی‌کند، بلکه ریسک زیادی هم دارد؛ اما مهم‌تر‌ اینکه قیمت سلف به تنهایی در یک بازار شفافیت ‌ایجاد نمی‌کند.

وی به معاملات آتی بورس‌های دیگری از جمله بورس لندن اشاره کرد و گفت: در بورس‌های آتی ابتدا نرخ نقدی کشف شده و سپس بر مبنای آن نرخ آتی تعیین می‌شود؛ اما سوال ‌این است که وقتی در بورس کالا نرخ نقدی کشف نشده و معین نمی‌شود، چطور می‌توان نرخ آتی آن را کشف کرد‌.

به عقیده فعالان بازار، نگهداشتن قیمت‌ها در بورس چه در زمان رشد و چه در زمان کاهش صحیح نیست؛ چرا که روند کلی و واقعی بازار را نشان نمی‌دهد، برای مثال در حال حاضر که محصولات وارداتی در بازار، عرضه را بالا برده یا شمش وارداتی ارزان‌تر شده قاعدتا نرخ‌ها باید کاهش داشته باشد؛ اما آزاد نبودن قیمت‌ها کشف واقعی نرخ را با مشکل مواجه کرده است‌.

البته برخی نیز با اشاره به بحث هشدار بانک مرکزی به بانک‌ها در خصوص نزدیک شدن به زمان برداشت وجوه مربوط به یارانه‌ها معتقدند ‌این پافشاری بر قیمت‌ها موردی است که آنها انتظارش را دارند، چرا که امکان ‌اینکه بخشی از‌ این وجوه به بازارآهن سرازیر شود و تقاضا بیشتر شود نیز وجود دارد‌.

فروش ۳ کالا با نرخ ۷۶۰ تومان

در معاملات روز گذشته در بورس کالا برخی از کالاهایی که با قیمت ۷۷۰ تومان عرضه شده بودند، معامله نشد‌. علاوه بر مشکلات تحویل دیرهنگام؛ اما قانونی برخی از شرکت‌ها‌، مشکل قیمت هم برای برخی از خریداران در مورد‌این عرضه‌ها وجود داشت و انتظار بازار پیشنهاد قیمت‌های پایین‌تر از سوی عرضه‌کننده‌ها بود، از این رو خریداران بیشتر برای محصولاتی وارد رینگ شدند که با نرخ ۷۶۰ تومان عرضه شده بودند.

بر‌این اساس میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی ۷۶۰ تومان ۲ هزارو ۷۵۰ تن معامله شد‌.

سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن نیز با قیمت ۷۶۰ تومان ۲۶ هزارو ۱۸۰ تن معامله شد‌. میلگرد A۲‌، ۱۴ تا ۲۰ فولاد یزد نیز ۱۹۰۰ تن با قیمت ۷۶۰ تومان معامله شد‌.

میلگرد‌هایی که با نرخ ۷۷۰ تومان معامله شدند A۲، ۱۴ تا ۲۰ فولاد خرم‌آباد و کلاف A۳، ۸ فولاد یزد بودند که حجم معامله آنها نیز به ترتیب ۴۴۰ و ۲۰۰ تن بود.

اما سبد میلگرد A۲، ۱۰ تا ۱۸ فولاد سیادن‌،میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان و سبد میلگرد A۳، ۲۰ تا ۳۲ بناب که با قیمت ۷۷۰ پیشنهاد شده بودند‌، معامله‌ای روی آنها انجام نشد‌.