مرکز خدمات فولاد‌ایران- در حالی که متوسط قیمت سال جاری سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد بر اساس شاخص قیمت استیل‌ایندکس ۱۴۶ دلار هر تن سی اف آر چین است، برخی تحلیلگران بر‌این باورند که سال آینده افت بازار چین، قیمت را به ۱۲۰ دلار سی اف آر کاهش خواهد داد.

البته پیش از‌این برخی قیمت۹۰ دلار سی اف آر را نیز ممکن می‌دانستند. علت اصلی، افزایش محدودیت صادرات از ‌ایالت کارناتاکای هند است. گرچه هند ۱۰ درصد از عرضه سنگ‌آهن جهان را در دست دارد، ۸۰ درصد سهم بازار نقدی را دارا است، در نتیجه تاثیرگذاری بالایی بر‌این بازار خواهد داشت.

امسال صادرات سنگ‌آهن هند ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۰۹ افت خواهد داشت و تا زمانی که صادرات از‌ایالت کارناتاکا ممنوع باشد سال‌ آینده ۱۰ میلیون تن دیگر به‌این رقم افزوده می‌شود.

از طرفی ممنوعیت صادرات بر عرضه داخلی هند هم تاثیر گذاشته، چرا که عدم توانایی در صادرات سنگ‌آهن خلوص بالا موجب شده تا برخی معادن تعطیل شوند. نظر شرکت‌های معدنی ‌این است که صادرات سنگ‌آهن خلوص بالا برای آنها سوددهی بالایی دارد.

در‌این بین برخی فولاد سازان از کمبود عرضه در بازار نقدی بهره برده و طبق قراردادهای فصلی در قیمت ۱۴۵ دلار خرید می‌کنند و آن را به برخی تجار در قیمت نقدی می‌فروشند و در‌این بین ۲۵ تا ۲۸ دلار سود می‌برند.

بازار سنگ‌آهن در هفته‌ای که گذشت

ثبات بازار فولاد چین در هفته گذشته موجب شد تا قیمت نقدی سنگ‌آهن باز هم افزایش یابد.

قیمت سنگ‌آهن صادراتی هند خلوص ۵/۶۳ درصد ۱۵۹ تا ۱۶۰ دلار فوب ثبت شد، گرچه معاملات بسته شده در ۱۵۷ دلار فوب بوده است که البته پس از رکود اقتصادی بالاترین سطح قیمت‌ها است. گرچه معاملاتی در ۱۷۸ دلار سی اف آر بسته شد، ولی هندی‌ها ۱۸۰ تا ۱۸۴ دلار سی اف آر نیز پیشنهاد داده‌اند.

ظاهرا تا هفته دوم ژانویه دادگاه هند در زمینه ممنوعیت صادرات از ‌ایالت کارناتاکا جلسه جدیدی نخواهد داشت و‌این امر محدودیت عرضه را بیشتر کرده و شرکت‌های معدنی و فروشندگان سنگ‌آهن از‌این روند راضی‌اند.

عرضه هند از سپتامبر تا اکتبر ۶۷ درصد افت داشته از ۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تن رسیده است. بهبود بازار داخلی محصولات فولادی در چین، تقاضای سنگ‌آهن را بالابرده است. انتظار می‌رود تا قبل از تعطیلات زمستانی‌این روند ادامه داشته باشد. برخی معتقدند چینی‌ها زمانی که قیمت از ۱۷۵ دلار سی اف آر گذشت خرید را کاهش داده‌اند و باید در انتظار تغییر جو بازار در ژانویه باشیم.