گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: روز گذشته در رینگ تک کالایی بورس ۱۰ قطعه شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی‌با عیارهای ۹۹۸ و ۹۹۷ با قیمت بالای ۴۷ هزار تومان به ازای هر گرم به صورت توافقی و رقابتی فروخته شد. به گزارش دنیای اقتصاد‌، روز گذشته در تالار محصولات صنعتی در بخش تک کالایی عرضه شمش‌های طلا از سویی تهیه و تولید مواد معدنی از سر گرفته شد. براساس این گزارش‌، دیروز از ۱۰ قطعه شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی ‌با عیار ۹۹۸ و ۹۹۷‌، تقاضای بالای ۳۰ قطعه درخواست شد که از سوی معامله‌گران همه میزان عرضه شرکت موته خریداری شد.

در واقع روز گذشته بازار ابتدا با نظرات ناظر تالار شروع شد که معامله گران را با توجه به تقاضای بالا به توافق برای خرید فراخواند، اما پس از صحبت‌های یکی از کارگزاران که بر رقابت دادوستد شمش‌ها تاکید داشت، بازار از حالت توافقی به حالت رقابتی تغییر رویه داد. هر چند از نظر معامله‌گران بازار رقابتی شده اما انتظار معامله‌گران از بازار هنوز برآورده نشده است به طوری که خیلی براین باورند ظرفیت بازار و کشش آنان در صورت تمهیدات و حمایت‌ها بسیار بیشتر از این خواهد بود. در ادامه بازار ناظر تالار با بیان اینکه به صورت توافقی و قیمت مناسب بخرید زیرا که در صورت رقابت بر سر دادوستد کالاها قیمت‌ها بالا می‌رود، مشتریان را نسبت به افزایش قیمت‌ها آگاه کرد. اما برخی از معامله‌گران باز هم نسبت به این قضیه بی تفاوت بودند. به عقیده فعالان این افزایش قیمت و حالت رقابتی شاید از زاویه‌ای نشان از کارکرد بورس دارد، اما افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و بالابردن توقع فروشنده نسبت به نرخ‌های آینده از مشکلاتی است که ممکن است بازار در هفته‌های بعد با آن مواجه شود. در هر حال در ابتدا یک قطعه شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی‌با عیار ۹۹۸ را به نرخ هر گرم ۴۷ هزار و ۷۲۵ تومان و ۹ ریال از سوی فروشنده وارد بازار شد که به صورت توافقی همان یک قطعه با تعدیل نرخ از سوی دو طرف معامله به قیمت هر گرم ۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری شد.

همچنین در ادامه به صورت رقابتی ۷ قطعه دیگر شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی‌با عیار ۹۹۸ روی تابلو آمد که با نرخ توافقی ۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان روی تابلو آمد اما پس از رقابت و افزایش نرخ‌ها هر گرم از این ۷ قطعه شمش دیگر با ۴۷ هزار و ۱۶۳ تومان و ۹ ریال فروخته شدند.

افزون بر این‌، دو قطعه شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی‌با عیار ۹۹۷ وارد بازار شد که این دو قطعه در ابتدا با نرخ هر گرم ۴۷ هزار و ۷۰ تومان و ۲ ریال روی تابلو آمد اما در ادامه با رقابتی شدن بر سر خرید آنها این نرخ به ۴۷ هزار و ۸۷ تومان رسید تا در پایان همان دو قطعه به فروش برسد.

حسین خاک‌، ناظر تالار درباره معاملات دیروز گفت‌: دادوستدها به صورت رقابتی صورت گرفت و بازار با دادن اختیار به معامله‌گران سعی کرد که مشکلی در این راستا پیش نیاید. وی درباره کسادی بازار اظهار داشت‌: بازار کساد نیست، اما به خاطر نوع معاملات این کالا در رینگ تک کالایی و نداشتن آشنایی زیاد از سوی بسیاری از خریداران، هنوز بازار به طور کامل شناسایی نشده و انتظار هست که در آینده با فرهنگ سازی بیشتر رونق این معاملات از زمان کنونیبیشتر شود.

صحبت‌های ناظر تالار بورس در شرایطی گفته می‌شود که از سوی معامله‌گران‌، بازار علاوه بر اینکه با مشکل عدم آشنایی و فرهنگ‌سازی روبه‌رو است‌، با نبود نقدینگی لازم برای معامله گران و تاثیرپذیری از رکود در بازار سنتی به دلیل قانون اصلاح قیمت‌ها نیز مواجه است که در این راستا به نظر می‌رسد دولت باید پشتیبانی خود را در قالب بسته‌های حمایتی انجام دهد.