گروه بورس کالا- تفاهم‌نامه و منشور همکاری میان اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد و سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با حضور اعضای هیات‌مدیره دو تشکل یاد شده به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و با هدف حفظ و تعمیق نقش و جایگاه تشکل‌های صنفی در فرآیند اجرای این قانون در فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور، منشور همکاری میان اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد و سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به امضای محمد آزاد و سیدعبدالرسول عدنانی به‌عنوان روسای این دو تشکل رسید.

از محورهای مطروحه در این منشور می‌توان به تلاش برای نهادینه کردن تفکر تشکل‌گرایی در کشور و تثبیت جایگاه قانونی تشکل‌ها در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور، تلاش برای همسویی و اتخاذ مواضع مشترک در تعامل با سایر متغیرها و عوامل موثر بر تولید و عرضه محصولات همچون واحدها و کارخانجات تولید فولاد، شرکت بورس کالا، سازمان امور مالیاتی کشور و...، پیش‌بینی و برآورد نیاز بازار و تلاش برای هدایت تولید به سوی رفع نیاز واقعی، هدایت و کنترل قیمت‌ و نرخ محصولات براساس منافع و مصالح طرفین، حمایت از منافع مشترک و ساماندهی و ایجاد روابط مناسب مابین اعضا با هدف جلوگیری از رقابت‌های منفی و ناسالم، طراحی و اجرای اقدامات لازم برای اصلاح روندها و تکمیل فرآیندهای منتهی به انجام تکالیف مالیاتی اعضا، تقویت ظرفیت‌ها و ایجاد آمادگی جهت پذیرش تصدی امور اجرایی در فرآیند خصوصی‌سازی اقتصاد کشور، اشاره کرد.

در مقدمه این تفاهم‌نامه طراحی زمینه‌ها و بسترهای لازم برای هم‌افزایی، هم‌گرایی و همسویی فعالان صنفی در دو حوزه تولید و فروش در راستای دستیابی به اهداف طرح تحول اقتصادی، تسریع در روند خصوصی‌سازی و تحقق آرمان‌های سند چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ از دیگر ضرورت‌ها به شمار رفته است.

در همین راستا محمد آزاد، رییس اتحادیه کشوری صنف آهن فروشان در باره تفاهم‌نامه و در واقع منشور همکاری اتحادیه آهن فروشان با سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: ما مشکلات مشترکی داشتیم که در پی این تفاهم‌نامه امیدواریم حل شوند.

وی ادامه داد: از جمله مواردی که در این تفاهم‌نامه مورد بررسی قرار گرفت، بحث مالیات بر ارزش افزوده و استانداردسازی محصولات و ارائه فاکتور بود.

وی در مورد چشم‌انداز بازار فولاد گفت: در حال حاضر موجودی فولاد در انبارها متناسب با نیاز بازار بوده و در همین حال تولید فولاد نیز نسبت به سال گذشته ۵/۲ درصد رشد خواهد داشت.

آزاد تصریح کرد: سال جاری با طرح‌های توسعه‌ای که صورت گرفته ۵/۱۴ میلیون تن تولید فولاد داریم. وی ادامه داد: در مورد روند قیمت‌ها در سال آینده نمی توان اظهارنظر کرد؛ چرا که از یک سو بحث تعرفه‌ها و کاهش و افزایش نرخ آن در بازار تاثیرگذار خواهد بود و از سویی دیگر بودجه دولت برای سال آینده هنوز به مجلس ارائه نشده از این رو هنوز میزان بودجه‌های عمرانی مشخص نیست؛ چرا که میزان بودجه عمرانی نیز در روند قیمت‌های بازار تاثیر دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر میزان عرضه در مقابل تقاضا برتری دارد، اما در اسفند ماه ممکن است این عرضه با تقاضا برابری کند که امیدواریم با تمهیداتی که دولت در نظر گرفته مشکلی نداشته باشیم.